וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין אוסרת על שלטים בערבית במסעדות בבייג'ינג: "תרבות זרה"

31.7.2019 / 11:20

המשטר הקומוניסטי מעלה הילוך במאבק באסלאם, והורה למקומות המגישים אוכל כשר להסיר סמלים או תמונות הקשורים לדת או לשפה. זאת ברקע הביקורת המערבית על מחנות המעצר למוסלמים במערב המדינה. "הם מוחקים את התרבות המוסלמית"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הרשויות בבייג'ינג, בירת סין, הורו למסעדות המגישות אוכל מוסלמי כשר להסיר כתובות בערבית או סימנים המזוהים עם האסלאם מהשלטים שלהן. זאת כחלק מהמאמצים הלאומיים לעשות "סיניזציה" לאוכלוסייה המוסלמית.

עובדים ב-11 מסעדות וחנויות בעיר, המוכרות בשר חלאל, אמרו כי גורמים ברשויות הורו להן להסיר תמונות המזוהות עם האסלאם, כמו חצי סהר ואת המילה "חלאל" הכתובה בערבית", משלטיהן. "הם אמרו שזו תרבות זרה ושעלינו להשתמש יותר בתרבות הסינית", אמר מנהל באחד המקומות, שכמו היתר שדיברו עם סוכנות הידיעות רויטרס, סירבו להזדהות בשל רגישות הנושא.

זהו שלב חדש במדיניות שהחלה לצבור תאוצה מאז 2016, שמטרתה להתאים את הדת עם התרבות הסינית המרכזית. בין היתר, הוסרו כיפות בסגנון מזרח תיכוני ממסגדים רבים ברחבי המדינה לטובת פגודות בסגנון סיני.

סין, שבה חיים כ-20 מיליון מוסלמים, מאפשרת באופן רשמי חופש דת, אך ממשלתו של הנשיא שי ג'ינפינג כופה על האוכלוסייה להתאים את עצמה לאידיאולוגיה של המפלגה הקומוניסטית. זו כוללת גם דיכוי של כנסיות והסרת צלבים מכאלו שהוגדרו לא חוקיות על ידי המשטר.

מסעדה עם בשר מוסלמי כשר שכיסתה את השלט בשפה הערבית, בייג'ינג, סין, 19 ביולי 2019. רויטרס
"האם זאת אחדות לאומית?". מסעדה בבייג'ינג שהשלט בערבית שלה הוחלף/רויטרס

ואולם, הרשויות מעניקות תשומת לב ייחודית למוסלמים מאז מהומות שפרצו ב-2009 בין האויגורים המוסלמים לבני ההאן, קבוצת הרוב בסין, במחוז שינג'יאנג שבמערב המדינה. בעקבותיהן התרחשו כמה פיגועים של אויגורים נגד כוחות משטרה וגורמי ממשל אחרים, ובתגובה נקטה הממשלה יד קשה נגד האוכלוסייה ו"הטרור" במחוז. היא הקימה מחנות מעצר המוניים ורישתה את האזור במצלמות, שזיכו אותה בביקורת הולכת וגוברת מצד מדינות המערב וארגוני זכויות אדם. הממשלה מצדיקה את מעשיה כהכרחיים למיגור "קיצוניות דתית".

מומחים אומרים כי המפלגה הקומוניסטית מודאגת מהשפעה זרה על המיעוטים הדתיים. דארן ביילר, אנתרופולוג מאוניברסיטת וושינגטון, אמר כי ערבית היא שפה זרה, שידיעתה נתפסת כמחוץ לשליטת המדינה. לדבריו, היא מקושרת על ידי הרשויות לקיצוניות דתית. "הם רוצים שהאסלאם בסין יהיה בעיקר דרך השפה הסינית", אמר.

קלי המונד, עוזרת פרופסור באוניברסיטת ארקנסו, שלמדה על מיעוט החוי המוסלמי בסין, אמרה כי הצעדים הם חלק מ"מהלך ליצור מציאות חדשה".

עוד בוואלה!

כדי לנתק אותם מהשורשים: "סין מפרידה ילדים מוסלמים מהוריהם"

לכתבה המלאה
מסעדה עם בשר מוסלמי כשר שכיסתה את השלט בשפה הערבית, בייג'ינג, סין, 19 ביולי 2019. רויטרס
20 מיליון מוסלמים חיים בסין/רויטרס

לפי אפליקציה מקומית למזון מהיר, בבייג'ינג יש לפחות אלף מסעדות וחנויות מזון כשרות. לא ברור אם לכולן הורו להסיר את השלטים ואת הסמלים הללו. בעוד שרוב בעלי החנויות שהתראיינו לרויטרס אמרו כי לא אכפת להם להחליף את שלטיהם, חלקם אמרו כי זה יבלבל את הלקוחות. בנוסף לכך, עובד אחד בקצבייה האשים את הרשויות ב"מחיקת" התרבות המוסלמית. "הם תמיד מדברים על האחדות הלאומית שלנו, הם תמיד מדברים על היותה של סין בינלאומית. האם זאת אחדות לאומית?", אמר.

הוועדה לאתניות ולדת של הממשלה בבייג'ינג סירבה להגיב, ואמרה כי ההוראה שניתנה לגבי המסעדות היא כלל לאומית. הנציבות לעניינים אתניים לאומיים לא הגיבה לפנייה שהועברה אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully