וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא תוניסיה הלך לעולמו בגיל 92

25.7.2019 / 20:37

בחודש האחרון הדרדר מצבו הרפואי של א-סבסי והוא פונה לבית חולים צבאי, שם מת. את המדינה מאז 2015 והודיע שלא יתמודד לכהונה נוספת בבחירות שיתקיימו בהמשך השנה. הוא היה הנשיא הראשון במדינה שנבחר בבחירות חופשיות

עריכה: ליר שפיגלר

נשיא תוניסיה באג'י קאיד א-סבסי הלך לעולמו בגיל 92 - כך הודיעה היום (חמישי) לשכת הנשיאות. זאת אחרי שבחודש האחרון הדרדר מצבו הרפואי ואתמול הוא פונה לבית חולים צבאי. א-סבסי הנהיג את המדינה מאז 2014 והיה הנשיא הראשון בהיסטוריה שלה שנבחר בבחירות חופשיות. לפי החוקה, יו"ר הפרלמנט מוחמד א-נסר ישמש הנשיא הזמני במקומו והוא כבר הושבע לתפקיד בשעות הערב, מה שמנע ואקום פוליטי.

ראש הממשלה, יוסוף א-שהאד, הכריז על שבעה ימי אבל לאומי וביטל את כל הפסטיבלים המתוכננים. בעקבות מותו של הנשיא, הודיעה ועדת הבחירות על הקמת הבחירות לנשיאות, שתוכננו ל-17 בנובמבר. לפני כן היו אמורות להתקיים הבחירות לפרלמנט ב-6 באוקטובר. זאת תהיה מערכת הבחירות השלישית במספר מאז הפלתו של הרודן זין עבאדין בן עלי.

לאחרונה הכריז א-סבסי כי לא יתמודד על כהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בהמשך השנה. מפלגתו, שתמכה בריצתו לכהונה שנייה, טרם הכריזה על מועמד אחר. א-סבסי היה דמות מרכזית במדינה מאז המהפכה ב-2011, שהחלה את אירועי "האביב הערבי" ושאחריה הוקם שלטון דמוקרטי ויציב בהשוואה ליתר המדינות באזור. במסגרת החוקה החדשה במדינה, לנשיא יש סמכויות מוגבלות והוא אחראי בעיקר למדיניות החוץ וההגנה.

"אנחנו עצובים היום על מותו של הנשיא שלנו, אבל גאים בכך שלא יהיה ואקום בדמוקרטיה הצעירה הזאת. למדינה יש היום נשיא חדש בתוך זמן קצר", אמר העיתונאי המקומי זיאד קרישן. מנהיגי מדינות ערב שלחו את תנחומיהם על מותו של א-סבסי, בהם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך מרוקו מוחמד החמישי.

נשיא תוניסיה א-סבסי, 5 ביולי 2019. רויטרס
היה בעל סמכויות מוגבלות. א-סבסי, בתחילת החודש/רויטרס

משרד החוץ הודיע כי הלווייתו של א-סבסי, שהיה אחד המנהיגים המבוגרים ביותר בעולם, תתקיים ביום שבת. לשכת הנשיאות קראה לאזרחי המדינה להתאחד ולהבטיח את ההווה ואת העתיד של האומה. "אחרי המהפכה, הנשיא הוביל את העם להימנע מעימות, הוביל את המעבר הדמוקרטי והיה נכון לבנות מוסדות חוקתיים", נמסר.

א-סבסי היה עורך דין בעבר ועבר את הכשרתו בפריז. במהלך הקריירה הארוכה שלו, הוא שימש שר הפנים במשטר הקודם והיה יו"ר הפרלמנט. מבקריו בתור נשיא אמרו כי הממשלה נקטה צעדים אוטוריטריים מדי בתגובה לאתגרים הביטחוניים שעמה התמודדה. למרות היותה יציבה יותר בהשוואה לשאר מדינות ערב שחוו תהפוכות בשנים האחרונות, פיגועי טרור של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נגד מטרות תיירות החריפו את המשבר הכלכלי במדינה שבה שיעור האבטלה נותר גבוה מאוד, במיוחד בקרב צעירים.

בנוסף לך, מבקריו האשימו אותו בכך שהוא מתכנן להעביר את השלטון לבנו ולסגת מהחירויות שהושגו בעקבות המהפכה, ובסירובו להקים ועדת חקירה לקורבנות המשטר הקודם. א-סבסי הכחיש את כל הטענות האלו. ואולם, ראשיד ראנושי, מנהיג מפלגת א-נהדא האסלאמסטית המתונה, שחברה בקואליציה עם שתי מפלגות חילוניות, אמר כי א-סבסי הוביל שינוי שלטון חלק לדמוקרטיה דרך שיתוף פעולה עם יריביו הפוליטיים.

(עדכון ראשון: 13:18)

עוד בוואלה!

פיגוע כפול בתוניסיה: שוטר נהרג ו-8 נפצעו בפיצוץ מחבלים בבירה

לכתבה המלאה
נשיא תוניסיה הזמני מגיע ללשכתו, 25 ביולי 2019. רויטרס
ללא ואקום שלטוני. הנשיא הזמני מגיע ללשכתו, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully