וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחתו של טקה על הטענות נגדו: "חילול זכר מת שלא יכול להשיב"

18.7.2019 / 15:09

קרובי הנער שנורה למוות דרשו שהדין עם השוטר ימוצה ודחו את הפרסומים עליו: "כל מה שאנחנו מבקשים הוא שבמקום לפגוע בשמו הטוב של בנינו - תחפשו צדק". עורך הדין תקף את ההדלפות מהחקירה: "הופכים את הקורבן לנאשם, נרמס כבוד המשפחה". עוזר היועמ"ש: טענות המשפחה ייבדקו

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

אביו של סלומון טקה, הנער בן ה-18 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים, דחה היום (חמישי) את הטענות נגדו, אחרי הפרסום בחדשות 12 כי סלומון היה תחת השפעת אלכוהול וסמים בעת שנורה. "איך אפשר לחלל את זכרו של אדם שלא יכול להשיב בגלל מותו?", אמר האב דוד, במסיבת עיתונאים שכינסו בני המשפחה, והוסיף: "איך אפשר להכפיש את שמו של סלומון בלי שתדעו מיהו בכלל?".

"הייתה לנו תקווה שרשויות החוק יחקרו ויגיעו לחקר האמת אבל במקום זה אנחנו עדים להכפשות ולפגיעה בשמו הטוב של סלומון. אין לכם חמלה? אין לכם רחמים? איך אתם מוכנים להתאכזר לאנשים כמוני?", הוסיף.

על סלומון סיפר האב דוד כי הוא "היה ילד שהיה המשענת שלי, היה הכול בשבילי. אוהב את הבריות, היה מוכן להקריב את עצמו למען החברים שלו. הבן האהוב שלנו יצא לשחק עם החברים ולא שב. נורה בידי שוטר שהיה אמור לשמור על ביטחון הציבור".

"אנחנו מבכים את מותו ומרגישים את חסרונו והחיוך שלו חסר לנו", הוסיף דוד. "כל מה שאני מבקש הוא שלא תחוו ולא תדעו צער. כל התקווה והאיחולים שלי הם שילדיכם יצאו מהבית וישובו בשלום. מותו של סלומון החשיך את התקווה שהייתה לנו. הייתה לנו תקווה שרשויות החוק יחקרו ויגיעו לחקר האמת, אבל בין כל זה אנחנו עדים להכפשות".

בני משפחתו של סלומון טקה במהלך מסע"ת באוניברסיטת בר אילן 18 ביוני 2019. אבי כהן
בני משפחתו של טקה, היום/אבי כהן

לדבריו, "כל מה שאנחנו מבקשים הוא שבמקום לפגוע בשמו הטוב של בנינו, תחפשו צדק. אני מבקש שהדין עם השוטר ימוצה. איך מדינה שחוקקה חוקים בשביל להגן על בעלי חיים בכזאת קלות מקפחת חיים של נער? סלומון מטבעו ילד רחמן, שתמיד היה מושיט עזרה". הוא אף קבע כי "סלומון לא עשה דבר בעת שנורה. סלומון נורה ונהרג ונהג רק בגלל צבע עורו".

האב הביע "חוסר אמון" בגורמי אכיפת החוק והוסיף: "אני בטוח שיש בקרבכם הורים לילדים, שאם בנכם היה יוצא ונהרג על ידי שוטר, הייתם מוחים על כך. לא הייתה כל הצדקה לקפח את חייו של בני. אני נותן את הסמכות לשפוט רק לאלוהים ואנחנו מחפשים צדק. אנחנו מבקשים שהחקירה תתנהל בלי שום הטיה. אנחנו רוצים שהחקירה תתנהל באופן נייטרלי, ואנחנו מביעים חוסר אמון בגורמי אכיפת החוק, נכון לעכשיו".

עורך דינה של המשפחה אמר כי הפרסומים מתוך החקירה "נועדו להכפיש את שמו של סלומון ולהפחית את אחריות השוטר". לדבריו, מדובר ב"להפוך את הקורבן לנאשם - היפוך מזעזע".

טקס האזכרה לסלומון טקה בבית העלמין בתל רגב, יולי 2019. שלומי גבאי
אזכרתו של טקה בבית העלמין בתל רגב/שלומי גבאי

"חריג ובלתי נתפס שבעוד החקירה מתנהלת מפרסמת מח"ש את ממצאים מתוך חקירה שעדיין מתנהלת. אין לזה אח ורע", הסביר עורך הדין. "פרסומים רשמיים בשילוב הדלפות היא הוספת חטא על פשע. אין בינה לבין האמת דבר וחצי דבר. בדרך נרמס כבודה של המשפחה, פרסומים אלה על סלומון רומסים אותה. והרשויות לא מגנות ולא אוכפות את אותן ההדלפות. את אחת הראיות המרכזיות מפיקים עמיתיו של השוטר - זה בלתי נתפס".

לדברי עורך הדין, "הגיע העת למעשים". הוא הסביר כי "זאת מטרה משותפת של כולנו. של כל אזרח במדינה הזאת. אחים אנחנו, אנחנו צריכים לגשר על הפער. יפה לנחם אותנו ולהקים ועדות - אבל צריכים לתרגם את זה למעשים. רשויות האכיפה צריכים להיבחן על מעשיהן ולא רק על הדיבור".

בתוך כך, נשלחו היום מכתבי תגובה ממח"ש אל המשפחה בתגובה לטענות שונות שהעלו. בין היתר נמסר במכתבים בתגובה לטענות על ההדלפות מתוך החקירה נמסר במכתבים כי "אנו תמימי דעים כי מדובר בפרסומים חסרי אחריות שיש לגנותם. יודגש שוב, כי אין בכוונתנו לגבש עמדה בנוגע לתיק בטרם תיערך בדיקה ובחינה של החומר כולו, הליך המצוי בעיצומו בימים אלה וטרם הושלם".

עוד נמסר ממח"ש כי חומר החקירה לא יועבר לבני המשפחה לפני שתתקבל החלטה בתיק, על מנת שלא להקשות על ניהול משפט במידה ויוגש כתב אישום. עם זאת, נמסר כי לאחר שתתקבל החלטה יוכלו בני המשפחה לבקש מחדש לקבל את החומרים לידיהם. עוד דחו מח"ש טענות בנוגע לבדיקות הבליסטיות ולממצאים שנאספו בהן, ומסרו כי התיק עבר לאחרונה לטיפול הפרקליטים במח"ש, וכי בקשות בני המשפחה ייבחנו בתשומת לב.

כמו כן, עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר גיל לימון, פנה למשפחתו של טקה והלין על הפרסום על ממצאי נתיחתו של טקה. לימון הדגיש כי הריאיון לא נעשה על דעת גורמי אכיפת החוק, "וכך גם כל פרסום לא מוסמך של חומרים מתוך החקירה שבנדון". כמו כן, עניין הריאיון הועבר באופן מיידי לטיפולה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), שתידרש לדבר בהקדם, לרבות הבירור המתחייב מול משרד הבריאות.

(עדכון ראשון: 14:07

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully