וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר התקרית בעזה: הכוח לא ביקש אישור - וירה בשוגג בפעיל חמאס

11.7.2019 / 19:37

בפיקוד הדרום החלו לבדוק את נסיבות מותו של הפלסטיני שהיה חלק מהכוח שמטרתו להרחיק מפגינים מהגדר. מבדיקה ראשונית עולה כי הלוחמים הגיעו לאחרונה לפעילות מבצעית בגזרה, ולא ברור אם ההכנות למשימה כללו חידוד נהלים והוראות הפתיחה באש

עריכה: ליר שפיגלר

הירי בפעיל חמאס בעזה | כל הפרטים

  • כוח צה"ל ירה למוות בפעיל לא חמוש של חמאס
  • בצה"ל הודו כי מקור הירי הוא אי-הבנה
  • ממצאי התחקיר הראשוני: הכוח לא קיבל אישור לירי
  • בהמשך התחקיר ייבדק אם הכוח קיבל תדרוך על נוכחות אנשי חמאס לא חמושים

כוח צה"ל פתח באש והרג היום (חמישי) פעיל חמאס בצפון רצועת עזה, ובהודעת דובר צה"ל נמסר כי הכוח זיהה את איש החמאס מכוח הריסון כחמוש וביצע ירי שממנו נהרג הפלסטיני. מתחקיר ראשוני שבוצע באוגדת עזה עולה כי תצפית של צה"ל זיהתה שני חמושים מתקרבים אל גדר המערכת בצורה חשודה ובשל כך הוקפץ אל המקום סיור של לוחמים מחטיבת גולני.

הכוח זיהה את החמושים שנעו לכיוון ישראל אך לא חצו גדר, ואחד הלוחמים הוותיקים ביצע ירי הרחקה לעבר החשודים. המקרה דווח למפקדים אך לא היה ברור כי הירי פגע בפעיל החמאס. כעבור זמן קצר דיווחה התקשורת הפלסטינית ברצועת עזה כי פעיל חמאס, חבר מנגנון הריסון שמטרתו להרחיק מפגינים מהמרחב הקרוב לגדר המערכת במסגרת התחייבות של חמאס לישראל על רקע תהליך ההסדרה, הוא זה שנפגע מאש צה"ל ולאחר מאמצים רפואיים הוא מת מפצעיו.

עוד בוואלה! NEWS:
"המאפיה הסיציליאנית קטנה עלינו": כשהעובדות של שרה נתניהו פתחו את הפה
ח"כים מוועדת החוץ והביטחון סיירו בעוטף והותקפו: "שכחתם אותנו"
תעלומה בכרתים: גופת מדענית אמריקנית נמצאה בבונקר נטוש

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
המפקדים בכוח יתוחקרו. חיילים ברצועת עזה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

עוד גילה התחקיר כי בניגוד לנהלים, החייל לא קיבל אישור לירי מהפיקוד הבכיר בגזרה וכפי הנראה העריך שמדובר בסמכותו לירות בגלל החשד שמא הפלסטיני יחדור לשטח ישראל. לפי הודעת דובר צה"ל, הנושא יתוחקר. ניתן להעריך כי יתוחקרו מפקדים ויידרשו להשיב כיצד התנהל התדריך לפני היציאה של הכוח למשמרת. עוד ייבדק אם ההכנות כללו חידוד הנהלים והוראות הפתיחה באש, והסבר על נוכחות כוחות הריסון של חמאס במרחב ותפקידם ומידת הרגישות לירי ופגיעה בפלסטינים.

לדברי גורמי צבא באוגדת עזה, המפקדים הבהירו לכוח עם כניסתו לגזרה בשבוע שעבר, שמדובר בתקופה "מאוד נפיצה" והמטרה היא לא לגרום לאירועי חיכוך, רק אם נשקפת סכנת חיים. לשם ביצוע ירי יש לבקש אישור מהמ"פ שמקבל אישור ממפקד הגדוד.

מחמוד אחמד צברי אל-אדהם. צילום מסך
פעיל חמאס מחמוד אחמד צברי אל-אדהם שנהרג מהירי/צילום מסך

בעקבות האירוע לא הופסקו העבודות ההנדסיות לאורך גדר המערכת לבניית החומה התת-קרקעית ולא העבודות לבניית הגדר החדשה אך בהחלט קיים חשש מפעולת טרור על רקע האיומים של החמאס להגיב להרג פעיל החמאס שהגיע להרחיק מפגינים אלימים. במיוחד לקראת ההפגנות האלימות מחר לאורך גבול רצועת עזה בהן בדרך כלל משתתפים יותר מ-6,000 פלסטינים בכמה מוקדים. חמאס עלול לנצל את ההמולה לירי על חיילי צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר מוקדם יותר כי, "במהלך שעות הבוקר זיהה כוח צה"ל מספר פלסטינים במרחב הגדר בצפון הרצועה. מתחקור ראשוני עולה כי פעיל מכוח הריסון של חמאס הגיע למרחב הגדר בעקבות שני פלסטינאים שנעו בצמוד לה.

בדיעבד עולה, כי כוח צה"ל שהגיע לאירוע זיהה את פעיל הריסון כמחבל חמוש וביצע ירי שמקורו באי הבנה. האירוע יתוחקר".

הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה 15 במאי 2019. רויטרס
חמאס עלול לנצל את ההמולה לירי על חיילי צה"ל. מפגינים בגבול הרצועה, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully