וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנו קשה פי מאה: זה מה שנדרש מבעלי מוגבלויות כדי להתקבל לעבודה

לי גיא-רון

10.7.2019 / 12:59

לא מובן מאליו למצוא מקום עבודה שמשקף את מה שאוהבים לעשות, במיוחד בקרב קהילת בעלי הצרכים המיוחדים. חשוב להדריך את המעסיקים ולסייע להם להתמודד עם המוגבלות, וגם המדינה צריכה לסייע להם עם הטבות מימון. בסופו של דבר, כולם מרוויחים והחברה הופכת שוויונית יותר

לי גיא-רון. ראובן קסטרו
מקומות עבודה רבים שוללים את האפשרות להתראיין רק על סמך המגבלה. לי גיא-רון/ראובן קסטרו

אני לי גיא-רון ואני רוצה שיתייחסו אלי באהבה ובכבוד. בת 24. גרה בתל אביב. יש לי שני הורים מדהימים ואחיות שלפעמים מציקות, כמו לכולם. אבל, יש עוד משהו חשוב וגדול שמאפיין אותי - אני אוטיסטית, שלא יכולה לדבר אבל יש לה מה להגיד. יותר מהכול אני רוצה שישמעו אותי, שיתייחסו אלי ושיבינו אותי. לא כי אני אוטיסטית, אלא כי אני חכמה, רהוטה ומצחיקה. כי יש לי מה לומר וכי אני מאמינה שכדאי לכם להקשיב. אני רוצה לדבר מבעד לאילמות. לפעמים אני גם צועקת מבעד לאילמות. חזק. שישמעו.

מרגש אותי לכתוב לכם על שילוב במקום העבודה. אני רוצה לכתוב על הנושא הזה כבר הרבה זמן. אני ממש שמחה שהצלחתי למצוא מקום עבודה, שמשקף כל כך את מה שאני אוהבת לעשות. זה לא מובן מאליו, ואולי אפילו מאוד נדיר. תחשבו לרגע עליכם וכמה זמן לקח לכם למצוא עבודה שאתם אוהבים, אם בכלל, וכמה ראיונות וקשיים חוויתם כדי להשיג אותה. ממש קשה היום למצוא עבודה. אז עכשיו, חשבו על הקושי שלכם ותכפילו אותו לפחות פי עשרה ואולי פי מאה. זה אולי יתחיל לשקף את הקושי שלנו, את מה שקהילת הצרכים המיוחדים עוברת בדרך לעבודה כלשהי, שלא לומר עבודה מספקת ומעניינת.

התהליך לנסות להתקבל לעבודה עבורנו מאוד מייגע. הרבה מקומות ישללו מראש אפילו את האפשרות להתראיין, וזאת רק על סמך המגבלה שלנו, כל אחד עם הקשיים שלו. אנחנו צריכים להוכיח את עצמנו פי כמה וכמה כדי להתקבל, כדי להוכיח את היכולת המקצועית שלנו, כדי שייתנו לנו אפשרות להציג את הדברים שעשינו בעבר או לשכנע באמצעות ההתנהלות היומיומית שלנו.

יריד תעסוקה לאנשים עם מוגבלות שנערך בשיתוף עם בנק הפועלים. יח"צ,
צריכים להוכיח את עצמנו פי כמה. יריד תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות/יח"צ

בעיני, התהליך לשילוב לא צריך להיות חד-צדדי. חשוב לתת הדרכה למעסיקים ולעזור להם להבין ולהתמודד עם המוגבלות, כך שישקלו ויישמו את האפשרות של שילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות העבודה. למשל, יש אוטיסטים שרגישים לרעשים וצריך לאפשר להם סביבת עבודה שקטה יותר מתוך הבנה לצרכיהם, או עיוורים, הזקוקים להרבה התאמות כמו התקנת מקלדת מתאימה למחשב. קיימים גם לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, הזקוקים ליחס מיוחד, להכלה של קצב עבודה שונה ולסביבה מכילה, שמבינה שגם אנשים שנראים לכאורה רגילים אינם בדיוק כך. לא חסרים עובדים שיש להתחשב בשונות ובצרכים שלהם. אני מניחה שהערכה כזו של מקום העבודה תזכה באופן טבעי להשקעה חוזרת ומתגמלת של העובדים.

בנוסף להתאמת המעסיקים, המדינה צריכה לתת למעבידים הטבות מימון מסוימות כדי שיוכלו לעמוד במגבלות שהשילוב עלול ליצור להם. המטרה היא להקל עליהם להכיל את השילוב, שייראה להם טבעי לביצוע. בסופו של דבר, כל המרכיבים בחברה מרוויחים, וכבני אדם אנחנו הופכים לחברה צודקת ושוויונית יותר. ועם תחושה כזו גם מרוויחים יותר מבחינה כלכלית.

החברה שלנו צריכה להיות אמפתית יותר ולקבל את השונה. אני מבינה שזה לא תמיד פשוט ואולי אפילו מרתיע להעסיק אדם שונה, אך כאשר תגדל החשיפה של יותר גורמים וגופים לאנשים עם מוגבלויות, ההרתעה תפחת.

עוד בוואלה!

הכו וסחטו בעל פיצרייה: אישום נגד האחים האלופים בג'ודו בצפון

לכתבה המלאה

העובדים הכי מסורים שתפגשו

אני חייבת לציין שנדמה לי שבשנים האחרונות יש מגמה חיובית ויותר הבנה ליתרונות שבשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בשוק העבודה. סך הכול מדובר בעוד כוח אדם, שעושה ותורם עבודה כמיטב יכולתו. תוספת של אנשים שמפיקים תוצרת לא פחות טובה מאחרים.

סמנכ"ל חברת החשמל, אורן הלמן, מעסיק לא פחות מ-150 עובדים עם מוגבלויות בחברה. הוא אמנם איש מיוחד, אבל ההעסקה הזו עדיין מעידה על ההבנה והחשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה ועל הכוח החשוב שיש להם לשוק העבודה. בקהילה עם הצרכים המיוחדים קיימים העובדים הכי מסורים שתפגשו, עם מוטיבציה ורצון אדיר לתרום ולהוכיח. לא תמצאו עובדים נאמנים מהם.

בנוסף לשילוב בשוק העבודה, גם בבתי הספר חלה מגמת שינוי באמצעות תכנית שילוב, שנקראת "תכנית ההכלה". במקום שישלחו ילדים לבתי ספר של חינוך מיוחד, מנסים לשלב אותם יותר בבתי ספר רגילים, מתוך הבנה שיום אחד יצטרכו לצאת לחיים האמיתיים, להשתלב בחיים החברתיים עם אנשים "רגילים" ולהתמודד עם קשיים מגוונים כמו כניסה לשוק העבודה או מציאת דיור מתאים בקהילה.

אני שמחה שחלה תפנית, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. זה מתחיל מהבית, מהחינוך ומהערכים שיינתנו לילדים שלנו כדי שנקדם כחברה את קבלת השונה והאחר ואת שילובו. ככל שנשכיל לעשות זאת מהר יותר ובהיקף גדול יותר, נהפוך לחברה טובה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקום להתבטא. לי גיא-רון והמשלבת במערכת וואלה! NEWS/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהזדמנות הזאת ועל גבי הטור המיוחד של היום, אני רוצה להודות לחברים שלי בוואלה! NEWS, במיוחד לעורכות הישירות שלי בעבר ובהווה, ולכולם במערכת, שאף פעם לא נתנו לי להרגיש אחרת. להיפך, אני מרגישה כאן בבית. אדם אהוב ובעל ערך. זה ממש לא מובן מאליו. האמנתם בי ונתתם לי הזדמנות, שיצרה תהליך מדהים של הפריה הדדית. אני נהנית מאוד כל פעם מחדש. יש לי מקום להתבטא ואני חושבת שאולי גם להביא לידי ביטוי מכלול של יכולות.

אז לכל מי שקורא אותי עכשיו, בין אם יש לו מגבלה או לא, אם הוא מובטל או סתם לא מרוצה ממקום העבודה שלו - אל תוותרו. לכולנו מגיע מימוש עצמי. אל תתפשרו, לא על המקצוע ולא על יחס. תמצאו מקום שמאמין בכם ותרצו להגיע אליו. תילחמו להצליח ולהגשים את עצמכם. תהיו מוכנים להשקיע, תשאפו לעבוד וליהנות. זה הגיע לי וזה מגיע גם לכם. לכולנו. מילה של לי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully