וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט פרש - וקודם: המינוי שסולל ל"קצין המחלוקת" את הדרך למטכ"ל

1.7.2019 / 21:14

דרכו של עופר וינטר נראתה ככזו שמובילה אותו אל מחוץ לצבא, לאחר שהרמטכ"לים גנץ ואיזנקוט נמנעו מלקדמו בתפקיד. אחרי שזכה לתמיכתם המובהקת של נתניהו וליברמן, הקצין שדבריו זכו בעבר לביקורת יפקד על האוגדה החזקה בצה"ל, ויכול להתחיל ללטוש עיניים לעבר דרגת אלוף

צילום: החדשות 13, עריכה: תומר לוי

ביוני 2015 סיים תת-אלוף עופר וינטר את תפקידו כמפקד חטיבת גבעתי והעביר את הפיקוד לידיו של הצנחן ירון פינקלמן המוערך מחטיבת הצנחנים. הרמטכ"ל דאז בני גנץ העביר מסר כי הוא רוצה משהו אחר בחטיבה הסגולה. ספק בגלל התבטאויות של וינטר ערב מבצע "צוק איתן", ספק בגלל מהלכים שנויים במחלקות במהלך המבצע, ההחלטה של גנץ לא עשתה טוב בלשון המעטה להילה של וינטר כמפקד אמיץ ויצירתי.

למרות הכול וינטר ראה את עצמו מתקדם וכיוון את פניו לתפקיד מפקד אוגדה, אך הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט חשב אחרת, ולא קידם אותו אלא שיבץ אותו לראש מטה פיקוד המרכז. תפקיד רוחבי שממנו בדרך כלל הולכים הביתה. לחצים מכל עבר בעיקר מצד בכירים בציונות הדתית ובקשות וניסיונות לבחון את ההחלטה מחדש לא עזרו.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר מצב החירום: מטוס שהמריא מגרמניה עם קרע בגלגל נחת בשלום בנתב"ג
שריפת צמיגים וחסימת כבישים במחאה על ירי הנער בקריית חיים; נתניהו: נעשה מאמץ להגיע לאמת
שליחו של טראמפ בריאיון לוואלה! NEWS: "אין דבר כזה מתווך הוגן"

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ומח"ט גבעתי אל"מ עופר וינטר. 2 באוגוסט 2014. דובר צה"ל
החלטה שפגעה בהילה של מפקד גבעתי לשעבר. וינטר וגנץ בימי מבצע "צוק איתן"/דובר צה"ל

איזנקוט לא אדם לחיץ במיוחד אך גם לא אדם של ריב ומדון. הוא פשוט התעלם מרעשי הרקע שהשמיעו לעברו גם חברי קבינט והתבצר בדעתו. וינטר בלע לא מעט רוק והמשיך הלאה בתקווה להתקדם בסבב הבא למרות שבצמרת צה"ל העריכו שסיכויו קלושים. מאוחר יותר נפתח אשכול שיבוצים לתפקיד מזכירו הצבאי של ראש הממשלה. איזנקוט בחר קבוצת קצינים וראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להכריע. גם אז לא נבחר וינטר, ועל פניו הועדף הצנחן תא"ל אבי בלוט הצעיר ממנו, וברקע נשמעו קולות על כוונות של וינטר לפרוש מצה"ל עם בטן מלאה על ההתנהלות כלפיו. רק אז משום מקום בוצעו שינויים בממשלה ואביגדור ליברמן נחת כרעם ביום בהיר במשרד הביטחון במקומו של משה יעלון, שעד אז התיישר לעמדתו של איזנקוט.

ליברמן ביצע שני מהלכים מעניינים: אחד מהם היה להשאיר בתפקידו את מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם שנבחר על ידי יעלון ומאוחר יותר מינה לתדהמת צמרת צה"ל את וינטר למזכירו הצבאי. היו כבר אז שטענו כי מדובר בהתנהלות של פיל בחנות חרסינה שכן עם כניסתך לתפקיד אתה אמור לרכך את האווירה מול הרמטכ"ל ולא למנות כקצין מתאם לעבודה ישירה עם הרמטכ"ל את הקצין האחרון שאיזנקוט היה רוצה לראות בתפקיד.

עוד באותו נושא

עקיצה לאיזנקוט: תא"ל עופר וינטר ימונה למפקד עוצבת האש

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן במהלך מסע"ת של ישראל ביתנו, בית סוקולב, תל אביב 30 במאי 2019. ראובן קסטרו
לא חשש למנות קצין בניגוד לדעתו של איזנקוט. ליברמן/ראובן קסטרו

הפעם איזנקוט לא התנגד והמינוי עבר בשקט יחסי. גורמים במערכת הביטחון העריכו כי ליברמן רוצה להעביר מסר שהוא "בעל הבית", היו כאלה שהעריכו כי רצה "לתקוע אצבע בעין" לבנט שמירר לו את חייו כי חפץ בתפקיד שר הביטחון או לעקוץ את נתניהו כדי להוכיח אותו שבמקום שהוא בו לא הצליח לצ'פר את הקצין חובש הכיפה הסרוגה הוא הצליח. השאר כבר היסטוריה. הזמן עבר, מערכת היחסים התאזנה לזמן ממושך עד שגילה שנתניהו ואיזנקוט בנו ציר עוקף, והחליט להתפטר כי הבין שבעיקר בפגעו בסמכותו ולהשפיע על הקבינט הביטחוני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אימץ אליו ולא בהפתעה את תפקיד שר הביטחון. אז נשאלה השאלה מדוע ראש הממשלה צריך שני מזכירים צבאיים. הזמן עבר ונתניהו דילג מעל השאלות וקיבע את מעמדו של תא"ל וינטר כמזכיר צבאי. תמונות מדיונים קריטיים לרוב כללו את תמונתו של וינטר סביב השולחן.

הבוקר הזה נרשם מהפך. דובר צה"ל פרסם הודעה לפיה הרמטכ"ל סיכם דיוני שיבוצים וההחלטה למנות קצינים בדרגות תת-אלוף בכפוף לאישור ראש הממשלה ושר הביטחון. ראשון הנבחרים היה תא"ל ירון פינקלמן שמונה לראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים במטה הכללי. פינקלמן, אחד ממפקדי השטח הנועזים של צה"ל שסומן כבר בצעירותו כמי שבבוא היום יתמודד על תפקיד הרמטכ"ל. לאחר מכן, נכתב אודות תא"ל נמרוד אלוני שימונה למפקד אוגדת עזה ותא"ל יניב אללוף ימונה למפקד אוגדת יו"ש. כולם חובשי כומתה אדומה.

טקס התייחדות לחללי חטיבת גבעתי, מצודת יואב, 7 בספטמבר 2015. ניב אהרונסון
קצין מוערך. פינקלמן/ניב אהרונסון

חמישי ברשימה היה תא"ל עופר וינטר שמונה למפקד עוצבת האש במקומו של תא"ל פינקלמן הצעיר ממנו. המיקום לא משנה אלא ההחלטה שמחזירה את תא"ל וינטר חזק להתמודדות העתידית על מקום בשולחן המטה הכללי בניגוד גמור לעמדתו של איזנקוט.

היו כאלה הבוקר שהעריכו כי מדובר בהבטחה של כוכבי לשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן שהאמין בו לכל אורך הדרך ובחר בו בניגוד לעמדתו של נתניהו. והיו כאלה, בעלי ניסיון רב במעמדים מהסוג הזה, שהעריכו כי ראש הממשלה לא הנחה באופן ישיר את כוכבי כיצד לבחור אבל נרמז לו בעדינות על ידי מקורבים כי נעשה לוינטר עוול ויש לתקן אותו. אם למישהו היה ספק או תהיות מה קרה לאחרונה אז כדי לקבל עוד קצת צבע ותבלין לתהליך, יודגש כי זמן קצר מאוד לאחר הודעת דובר צה"ל צייץ ראש הממשלה את האישור למינוי אחד בטוויטר. גם אירוע חריג בעידן הנוכחי.

בהודעה נכתב: "ברכות למזכירי הצבאי כשר הביטחון, תא"ל עופר וינטר, למינויו למפקד אוגדת "עוצבת האש". עופר, תוביל אותם לניצחון. בהצלחה!". מדובר בהודעה חריגה ביותר. ראש ממשלה לא אמור לבדל קצין בהודעה וברכה משאר הקצינים שמונו לתפקידי מפתח בצה"ל ואם זה אכן קרה דעתו בנושא על מינוי וינטר ברורה. לעופר זה כבר לא משנה. הוא קיבל את הפיקוד על האוגדה החזקה ביותר בצה"ל. השאלה היא מי מחייך היום יותר: ליברמן או נתניהו? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully