וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הרכבות של הולנד תשלם 50 מיליון אירו על חלקה בשואה

מאבק שניהל יהודי בן 83, ששרד את אושוויץ, הסתיים בהסדר חוקי שבמסגרתו תעביר החברה פיצויים לניצולי שואה ולקרובי משפחה של נרצחים. "פלסטר על הפצעים"

חברת הרכבות הלאומית של הולנד הודיעה אתמול (רביעי) על הסכמתה לקבל את ההמלצה שעליה לשלם פיצויים בגובה 50 מיליון אירו לאלפי קרובי משפחה של יהודים שגורשו למחנות השמדה בזמן מלחמת העולם השנייה.

רוג'ר ואן בוקסטל, מנכ"ל חברת הרכבות הממשלתית, אמר כי הגיעה העת שהחברה תעשה מחווה לאלו שהיו "מעורבים ישירות", כשהוא הזכיר את ההתנצלות הראשונה של החברה ב-2005. ועדה מיוחדת שהוקמה בנושא המליצה כי על חברת הרכבות לפצות 500 איש ששרדו את השואה ול-5,500 קרובי משפחה של הנרצחים.

ההחלטה מביאה לסיומו את הקרב שניהל בשלוש השנים האחרונות סאלו מולר בן ה-83, פיזיותרפיסט לשעבר בקבוצת הכדורגל של אייקס, שהוריו גורשו מאמסטרדם למחנה המעבר ווסטרבוק שבהולנד. משם הם נלקחו למחנה ההשמדה אושוויץ ונרצחו בתאי הגזים. חברת הרכבות סירבה לשלם פיצויים עד שמולר איים לפתוח נגדה בהליך משפטי, בתמיכת עורכת הדין לזכויות אדם ליזבת' זגבלד.

לקריאה נוספת
חברת הרכבות של הולנד תפצה קורבנות מהשואה בשל תפקידה בגירוש יהודים

טקס זיכרון במחנה הנאצי ווסטרבורק, הולנד, 2005. AP
המקום הוקם כמחנה פליטים. טקס זיכרון במחנה הנאצי ווסטרבורק, 2005/AP

הנאצים שילמו לחברה סכום כסף השווה ל-2.2 מיליון אירו של היום, על ששלחו 102 אלף יהודים למחנות ריכוז ברחבי היבשת. הרכבת האחרונה יצאה ב-13 בספטמבר 1944, זמן קצר לפני שחלק גדול מאנשי הצוות של החברה פתחו בשביתה כדי לזרז את סיום הכיבוש הגרמני.

מחנה ווסטרבורק, שבין המוחזקים בו הייתה אנה פרנק, הוקם על ידי ממשלת הולנד ב-1939 כמחנה פליטים ליהודים שנמלטו מאירופה הכבושה, אבל האס-אס השתלטו עליו אחרי הפלישה למדינה.

לפי תכנית הפיצויים, שעליה המליצה הוועדה, יוצעו 15 אלף אירו לכל שורד, 7,500 אירו לאלמנות או לאלמנים, ו-5,000 או 7,000 אירו לילדי הקורבנות. בסך הכול, הסכום הסופי צפוי להיות בין 40 ל-50 מיליון אירו.

מולר אמר כי הוא "80% מרוצה". לדבריו, "ייתכן שהייתי מעדיף שהסכומים יהיו גבוהים יותר, אבל זה פלסטר על הפצעים, ופחות העניין הכספי". יו"ר הוועדה, ג'וב כוהן, אמר כי ההחלטה על גובה הפיצויים הייתה "מורכבת ביותר".

ב-2014 חברת הרכבות הלאומית של צרפת SNCF הסכימה לשלם 40 מיליון אירו כפיצוי על מעורבותה להעברת כ-76 אלף יהודים למחנות ההשמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully