וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הרכבות של הולנד תפצה קורבנות מהשואה בשל תפקידה בגירוש יהודים

28.11.2018 / 15:08

בעקבות לחץ של בן להורים שנרצחו על ידי הנאצים, הסכימה החברה להקים ועדה שתבחן כיצד יועברו הפיצויים לשורדים ולבני משפחה של הקורבנות. "החברה מכירה בכך שהסבל של היהודים לא נגמר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חברת הרכבות הלאומית של הולנד הודיעה היום (רביעי) כי היא מקימה ועדה שתבחן כיצד היא תפצה קורבנות מהשואה בשל תפקידה בגירוש יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה. בהצהרה כתובה מסרה החברה כי מעורבותה בגירושי הנאצים היא "כתם שחור בהיסטוריה של ארצנו ושל החברה שלנו".

דובר החברה אמר כי הוועדה תבחן מענק פיצויים להולנדים יהודים ששרדו את השואה ולבני משפחה מדרגה ראשונה של יהודים שנרצחו על ידי הנאצים. לדבריו, לא ברור עוד כמה אנשים יהיה זכאים לכך. הוא הוסיף כי לא ברור מתי הוודעה, שטרם מינתה את חבריה, תגיע למסקנותיה. "יסודיות קודמת למהירות", אמר.

יותר ממאה אלף יהודים - כ-70% מהקהילה בהולנד - לא שרדו את המלחמה. רובם גורשו אחרי שנעצרו בהמוניהם בערים הכבושות והועברו ברכבות למחנות בהולנד ומשם הועברו למחנות ריכוז ברכבות גרמניות. החברה התנצלה על תפקידה בגירושים ב-2005, אך עבור בנם של הורים שנספו בשואה, זה לא היה מספיק.

עוד בוואלה! NEWS:
מאפיית "אנה ופרנק" באמסטרדם תשנה את שמה: "לא הייתה כוונה להעליב"

טקס זיכרון במחנה הנאצי ווסטרבורק, הולנד, 2005. AP
טקס זיכרון במחנה ווסטרבורק, הולנד, 2005/AP

סאלו מולר, ששימש פיזיותרפיסט בקבוצת הכדורגל של אייאקס אמסטרדם ואיבד את הוריו באושוויץ, דחף בשנים האחרונות למען תשלום פיצויים לקורבנות, וההסכם שלו עם יו"ר חברת הרכבות רוג'ר ואן בוקסטל שודר בתכנית אירוח. "משמעות הדבר עבורי היא שהחברה מכירה בכך שהסבל לא נגמר, שהרבה יהודים עדיין סובלים", אמר מולר בתכנית. "זאת הסיבה שבגללה אני כל כך שמח שעכשיו החברה מסכימה, מתוך שיקולים מוסריים, לשלם פיצויים".

גם חברת הרכבות של צרפת הכירה במעורבותה בגירוש יהודים והביעה חרטה על כך. עם זאת, לטענתה, לא הייתה לה שליטה על הפעילות של הרכבות בעת הכיבוש הנאצי בצרפת בין 1940 ל-1944. ממשלת צרפת שילמה יותר משישה מיליארד דולר פיצויים לאזרחים צרפתים ולכמה מהמגורשים.

בגרמניה, הממשלה שילמה יותר מ-70 מיליארד דולר פיצויים על פשעי הנאצים, רובם עבור ניצולי שואה יהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully