וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושנר על עסקת המאה: "נחשוף את התכנית הפוליטית כשנהיה מוכנים"

26.6.2019 / 19:46

יועצו של טראמפ אמר ביומה השני של הפסגה בבחריין כי "היה חשוב לחשוף את החזון הכלכלי שלנו לפני החזון הפוליטי כדי שיראו איך העתיד יכול להיראות". שליח סעודיה: "יש תקווה לשלום, זה יכול לקרות אם אנשים יאמינו". הרשות: התכנית נועדה לכישלון

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

יועצו של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, אמר היום (רביעי) כי צוותו יפרסם את פרטי התכנית הפוליטית של "עסקת המאה", שנותרה עד היום חסויה, "כשנהיה מוכנים". ביומה השני של הפסגה הכלכלית המתקיימת בבחריין הוסיף קושנר כי "כולנו חשבנו שזה היה חשוב לחשוף את החזון הכלכלי שלנו לפני החזון הפוליטי, כי אנחנו צריכים שאנשים יראו איך העתיד יכול להיראות".

"נראה מה קורה", הוסיף קושנר, שטען שהסכם שלום יקרה כששני הצדדים יהיו מוכנים להגיד "כן". לדבריו, ייתכן שהם לעולם לא יגיעו לשם. עם זאת, בהתייחסות לפסגה הכלכלית בבחריין הוא אמר: "על ידי הבאת שרי האוצר והקהילה העסקית, הצלחתי להביא אנשים שרואים את זה בדרך שאני עושה", אמר קושנר, שטען שמדובר ב"בעיה כלכלית פתירה".

בוועידה בת היומיים, שבה נחשף החלק הכלכלי של תכנית השלום של ממשל טראמפ, אין נציגים פלסטינים, המחרימים את וושינגטון, או ישראלים, שלא הוזמנו. מוחמד אל-שייח, בכיר במשרד החוץ הסעודי, אמר כי התכנית שהציג הבית הלבן יכולה להצליח משום שהיא כוללת את המגזר הפרטי, ואם "יש תקווה לשלום". הוא אמר כי "אני באמת מאמין שזה יכול להתרחש אם אנשים יאמינו שזה יכול לקרות". בנוסף אליו, שר האוצר הסעודי מוחמד אל-ג'דעאן אמר כי הממלכה תתמוך בכל תכנית כלכלית שתביא שגשוג לפלסטינים. לדבריהם הצטרף שר האוצר של איחוד האמירויות, עובד חומייד אל-טייר, שאמר: "אנחנו צריכים לתת ליוזמה הזאת הזדמנות".

לקריאה נוספת על הפסגה
"לא ויתרנו על הפלסטינים": קושנר פתח את הוועידה בבחריין

ג'ארד קושנר בפסגת בחרין, 25 ביוני 2019. רויטרס
מנסה לגייס תמיכה. קושנר, אתמול/רויטרס

למרות זאת, הרשות הפלסטינית הביעה היום פעם נוספת את התנגדותה לתכנית האמריקנית ואמרה כי ללא החלק הפוליטי, כישלונה מובטח. לפי הודעת הוועד הפועל של אש"ף, ממשל טראמפ רוצה למכור "מצג של שגשוג כלכלי" שרק ינציח את הכיבוש של ישראל. הוא האשים את הבית הלבן בשימוש בסדנה הכלכלית ככסות למאמצי ישראל להגיע לנורמליזציה עם מדינות ערב ולהרחיב את ההתנחלויות. באש"ף אמרו כי השלום לא יושג ללא סיום של "הכיבוש הישראלי והשליטה הכלכלית" שלה.

בפתח הפסגה, אמר אתמול קושנר כי ארצות הברית וטראמפ "לא ויתרו על הפלסטינים". בנאומו קרא קושנר: "דמיינו מציאות חדשה", ואמר כי הבית הלבן רוצה לראות שלום בין הפלסטינים לבין הישראלים. לדבריו, "שגשוג עבור העם הפלסטיני איננו אפשרי ללא פתרון פוליטי הוגן לסכסוך. הסכמה על נתיב כלכלי היא תנאי הכרחי לשלום".

"אי אפשר לקדם תכנית כלכלית מבלי לפתור גם את הנושאים הפוליטיים" אמר קושנר. הוא טען כי הממשל האמריקני ידון בכך בזמן מאוחר יותר, ורמז לשלב השני של עסקת המאה שצפוי להתפרסם רק לאחר נובמבר. הוא תיאר כי הגישה שלו היא לפרוס בפני הפלסטינים תמריצים כלכליים במטרה להשיב אותם לשולחן המשא ומתן לדון בנושאים פוליטיים.

(עדכון ראשון: 10:46)

עוד באותו נושא

כשארה"ב מבקשת: משתתפי ועידת בחריין ידגמנו הליכה בין הטיפות

לכתבה המלאה
עגלת אשפה עם תצלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהפגנה  מול מטה האו"ם בבירות, 25 ביוני 2019.. AP
הפגנה נגד נתניהו וטראמפ בביירות, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully