וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה ובעיות במשפט: הרוצח שניצל מעונש מוות כבר שש פעמים

בית המשפט העליון של ארה"ב ביטל את ההחלטה להוציא להורג את קרטיס פלאוורס, בטענה שהעובדה שחבר המושבעים במיסיסיפי היה כולו לבן פגעה בזכויותיו. פלאוורס, שרצח 4 אנשים ב-1996, צפוי לעמוד לדין פעם נוספת

קרטיס פלאוורס , נידון למוות ממדינת מיסיסיפי. משטרת מיסיסיפי, אתר רשמי
אחד השופטים קרא לשנות את התובע. קרטיס פלאוורס/אתר רשמי, משטרת מיסיסיפי

בית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל ביום שישי את עונש המוות שהוטל על גבר שחור ממדינת מיסיסיפי, משום שבחבר המושבעים לא היו חברים שחורים. השופטים, ברוב של שבעה מול שניים, פסקו כי זכותו של קרטיס פלאוורס בן ה-49 להליך הוגן, אך המדינה השמרנית עדיין יכולה להעמיד אותו למשפט בפעם השביעית.

פלאוורס כבר נשפט שש פעמים על רצח של ארבעה עובדי חנות רהיטים בווינונה, מיסיסיפי, ב-1996. הוא הורשע בשלושת המשפטים הראשונים - הראשון שבהם כלל חבר מושבעים שהיה כולו לבן, ובשניים הבאים היה רק חבר מושבעים אחד. המשפטים הרביעי והחמישי הסתיימו ללא הכרעה. שלוש ההרשעות הראשונות בוטלו על ידי בית המשפט העליון של מיסיסיפי בשל שורת בעיות בהליך המשפטי, כולל אפליה נגד מושבעים שחורים.

לתביעה מותר לפסול מספר בלתי-מוגבל של מושבעים בתחילת משפט מבלי לנמק, אך פסיקה של בית המשפט העליון של ארצות הברית מ-1986 אוסרת לעשות זאת על בסיס גזע. במשפט השישי, התובעים פסלו חמישה משישה מושבעים שחורים, שלטענת פלווארס היה מפלה. בית המשפט העליון של מיסיסיפי אישר את ההרשעה במקרה זה, אך בית המשפט העליון של ארצות הברית הפך אותה.

עו"ד שרי ג'נסון יוצאת מבית המשפט העליון בוושינגטון לאחר החטלת התובע של מיסיסיפי להרחיק מחבר המשובעים שופטים שצבע עורם שחור, במהלך דיון אשר קרטיס פלאוורס נידון בו למוות. וושינגטון 20 במרץ 2019. AP
עורכת דינו של פלאוורס יוצאת מבית המשפט, מרץ/AP

השופט ברט קבנאו, שכתב את דעת הרוב, הצביע על כשלים בהליך בחירת המושבעים במיסיסיפי, וציין את סילוקה של קרולין רייט שהייתה "ממוקמת בעמדה זהה" לאלו של מושבעים לבנים שלא נפסלו בידי התביעה. קבנאו השמרן אמר כי בית המשפט במיסיסיפי "עשה טעות ברורה" כשפסק שלא הייתה אפליה במקרה הזה.

השופט סמואל אליטו ציין כי זה "מסוכן" שהמקרה יטופל פעם נוספת על ידי אותו תובע פעם נוספת. התובע המחוזי במונטגומרי, דאג אוונס, שהוא לבן, שפט את פלווארס בכל שש הפעמים. מנגד, בין שני השופטים שהתנגדו לפסיקה היה קלרנס תומאס, השופט השחור היחיד בבית המשפט העליון, שאמר כי דעת הרוב היא "שגיאה ברורה" שתאריך את "סיוט" משפחות הקורבנות. הוא אמר כי המדינה רשאית להרשיע את פלווארס פעם נוספת, לאור העובדה שגם דעת הרוב לא סתרה את גזר הדין או את כנות המושבעים.

מעשי הרצח התרחשו ב-16 ביולי 1996 בעיירה הקטנה ווינונה, שבה חיים כ-5,000 תושבים בלבד, 53% מהם שחורים ו-46% היתר לבנים. "אין צדק", אמר בני ריגבי, שאשתו קרמן נרצחה בירי. "אילו הוא היה לבן, הוא כבר היה מוצא להורג".

משפחתו של פלאוורס בירכה על הפסיקה. "צריך לשחרר אותו, נקודה", אמר אחיו, ארצ'י. "אין לנו ספק שהוא חף מפשע ואלוהים הוכיח זאת היום".

עוד באותו נושא

גז קטלני במקום רעל: שיטת ההוצאה להורג החדשה של אוקלהומה

לכתבה המלאה

הקורבנות הנוספים היו בעלת החנות, ברת'ה טרדי, בת 59, השליח רוברט גולדן, בן 42, העובד במשרה חלקית דריק סטיוארט בן ה-16 וריגבי, אשת החשבונות, בת ה-45. כולם היו לבנים, פרט לגולדן. פלאוורס עבד בחנות, אך פוטר ממנה זמן קצר לפני הרצח. בעלת החנות לא שלמה לו את המשכורת אחרי שפיטרה אותו, וכמעט 300 דולר נעלמו מהחנות אחרי הרצח. לא היה לו אליבי לבוקר של הרצח, אבל גם לא עבר פליל קודם. העדויות והראיות מהזירה היו גבוליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully