וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שניצח, "מציל העיר" גילה - לא כולם איתו: עלייתו ונפילתו של רון קובי

22.6.2019 / 11:30

רון קובי נכשל השבוע פעם נוספת בהעברת תקציב עיריית טבריה בתום ישיבה סוערת, ובסוף החודש יגיע המועד האחרון שבו יוכל לנסות להעבירו. בעוד תומכיו בטוחים כי "צ'רצ'יל הטברייני" יצליח במשימתו להציל את העיר, מתנגדיו טוענים כי "הגיע הזמן שישלם על הגבולות שחצה"

צילום: חדשות טבריה והסביבה, עריכה: עמית שמחה

לא פחות מעשרה סמארטפונים הונפו באוויר במשך יותר משעתיים ושידרו לדפי הפייסבוק השונים את ישיבת מועצת העיר טבריה בערב יום שלישי. ובכל זאת, את חדר התכנסות מליאת מועצת העיר גדשו עשרות תושבים שלא הסתפקו בצפייה בשידורים החיים וביקשו להיות נוכחים במקום. המזגנים עבדו במרץ, אבל הצפיפות הכריעה אותם והמחנק הלך וגבר.

על דלת האולם נשען שומר חזק מטעם העיריה. שרירי, קרחת חלקה, זקן עבות, מבט מאיים ומדים אפורים דמויי מדי היס"מ. הוא גייס את כל קשיחותו כדי לעצור מנוספים להיכנס לאולם הישיבות. לא תמיד בהצלחה. גם בכניסה לבניין העיריה הוצבה שמירה והבאים הוכנסו אחד אחד. נערים חרדים מהשכונות שמסביב התאספו מסוקרנים נוכח ההתרחשות סביב בית העירייה. בחניה עמדו בהיכון לוחמי יס"מ לצד הרכב המבצעי שלהם.

מאז התיישב רון קובי על כיסא ראש העיר, אין רגע דל בטבריה. במקום לשבת על המרפסת בערב של סוף יוני, לספוג מעט רוח משיבת נפש ולנעוץ מזלג באבטיח צונן, תושבי העיר נצמדו למסכי הטלפונים שלהם, חוזים בשידור חי של ערב נוסף בזירת המאבק העירוני.

ראש עיריית טבריה רון קובי נואם. 21 ביוני 2019. מיכאל חורי, אתר רשמי
קובי/אתר רשמי, מיכאל חורי

הפעם היה זה ערב מכריע; שבעה חודשים חלפו מאז הבחירות לעירייה. קובי זכה בראשות העיר בניצחון סוחף, אולם לא הצליח לגבש קואליציה עירונית. משמעות הדבר: מקרב 15 חברי מועצת העיר, לצידו ניצבים חמשת חברי סיעתו. ממול תשעה עומדים מולו. ומשכך אין ביכולתו להעביר את תקציב העירייה לשנת 2019. פעמיים הוא נכשל ושעון החול אוזל ב-30 ביוני.

קובי ישב במקומו שבראש השולחן, לצידו הממונה על מחוז צפון במשרד הפנים, בועז יוסף. יוסף הסביר בבהירות לנוכחים כי אם לא יעבור התקציב עד סוף החודש כל 14 חברי המועצה יודחו מתפקידם, פרט לראש העיר. ראש העיר יעמוד בפני שימוע של הדרג המקצועי במשרד הפנים ויצטרך להסביר מדוע לא הצליח להעביר את התקציב. אם ימצא כי האחריות מונחת על כתפיו, הוא יודח גם כן. וצד המועצה שימנה משרד הפנים, ימונה גם ראש עיר מטעם המשרד.

יוסף דיבר בשלווה ובקור רוח, מתעלם מעל העלבונות שקובי הטיח בו לפני כמה חודשים. עבור חברי האופוזיציה היה זה ערב שבו "סגרו חשבון" עם קובי. העלבונות שהם ספגו מפיו בשידורים חיים בפייסבוק ובתכניות הבוקר בטלוויזיה, תורגמו כעת להצבעה נגד הצעת התקציב שלו.

עוד באותו נושא

מכה לרון קובי: תקציב עיריית טבריה לא אושר - מועצת העיר תפוזר

לכתבה המלאה
ישיבת תקציב בעיריית טבריה 18 ביוני 2019. אלי אשכנזי
"לרון יש דרך, הוא לא ייתן לאנשים שהרסו את העיר תפקידי מפתח". ישיבת מועצת עיריית טבריה/אלי אשכנזי

"זה ערב עצוב", אמר חבר המועצה רפאל טרבלסי, "אבל לא היתה לנו ברירה אחרת. שום דבר לא מתפקד בעיריה תחת קובי; השכונות במצב קשה, הוועדה לתכנון ובנייה לא נפגשה ולו פעם אחת מאז הבחירות. הכל קורס. קובי מתנהל בצורה שלומיאלית, מפריע ומציק למנהלי מחלקות, רב עם ועד ההורים העירוני ומרסק את מערכת החינוך, קבוצת הכדורגל העירונית לפני פירוק והוא מאשים את האופוזיציה. אי אפשר כל הזמן לבכות: 'אכלו לי, שתו לי'. שיתחיל לנהל עיר כמו שצריך במציאות ולא בטלוויזיה".

רון קובי ראש עיריית טבריה, לצד בועז יוסף הממונה על המחוז במשרד הפנים בישיבת התקציב, 18 יוני 2019. אלי אשכנזי, אתר רשמי
חברי האופוזיציה ניצלו את הערב כדי "לסגור חשבון". רון קובי בישיבת העירייה על התקציב/אתר רשמי, אלי אשכנזי

"לרון יש דרך"

ראש העיר הקודם, יוסי בן-דוד, ספג תבוסה בבחירות קשה והצליח להכנס למועצת העיר עם מושב בודד. אבל הוא מראה לראש העיר שעל כל שידור ושידור בפייסבוק שבו קובי שלח אליו חצים, הוא מגיב עכשיו בדרכו.

"קובי מפרק את העיר", אמר בן-דוד. "הוא גרם לעזיבתן של שתי קרנות שתמכו במערכת החינוך של טבריה, קרנות אדליס ועזריאלי. מדובר באובדן של ידידים אמיצים שהשקיעו פה מיליונים רבים. כעת הוא מציג הצעת תקציב תלושה מהמציאות ומצפה שנתמוך בה? הוא לא עשה אפילו עבודת הכנה ראויה". ישיבת התקציב, גם אם גלשה מדי פעם לצעקות והטחת עלבונות, התמקדה בהצגת ליקוי התקציב, לטענת האופוזיציה.

אבל נדמה שיותר מהכול, הדבר המהותי ביותר שמכריע מי לצד קובי ומי נגדו ומה שמושך את תשומת הלב אליו, הם סגנונו ודרכיו הלא שגרתיות. כשבע שנים לפני שנבחר, היה קובי המתריע בשער שתוקף דרך הפייסבוק את ראשי הערים זוהר עובד ויוסי בן דוד. לאט, לאט הוא החל לצבור תמיכה של אלפים בדף שהקים, בשם "מרימים את טבריה מהקרשים" והחל לשגר בליסטראות בכל מי שהוא ראה בו מכשול להתפתחות טבריה.

יוסי בן דוד, מועמד לראשות עיריית יהוד. מערכת וואלה! NEWS
"גרם לעזיבתן של קרנות שתמכו בחינוך של טבריה". יוסי בן דוד, ראש עיריית טבריה לשעבר/מערכת וואלה! NEWS

בבחירות 2013 נחל כישלון חרוץ. במרוץ לראשות העירייה גרף קולות מעטים ולמועצת העיר לא זכה אפילו במושב בודד. אבל הוא לא ויתר והמשיך לפעול באופן יום-יומי ברשתות החברתיות. העקשנות, ההתמדה ופעולות הגרילה בפייסבוק הוכיחו את עצמן: בבחירות בסוף 2018 הוא זכה כבר בסיבוב הראשון בראשות העיר מול שלושה מתמודדים, בהם ראש עיר מכהן (יוסי בן דוד) שנתמך בידי נתניהו וח"כ לשעבר (ציון פיניאן) ומועמד של הרב האהוד בעיר, הרב דב קוק (דוד אזולאי).

במועצת העיר הוא זכה בהישג חסר תקדים בטבריה - שישה מתוך 15 חברי המועצה הם חברי סיעתו. להישג כזה לא זכו אפילו ש"ס והליכוד בשיאן. הוא היה צריך לצרף עוד שני חברי מועצה בלבד כדי להרכיב קואליציה ולפורר את האופוזיציה, אבל חשב שההישג המרשים יעשה את העבודה והתמהמה, תוך שהוא מקנטר ומגחך את יריביו הפוליטיים.

"לרון יש דרך, הוא לא ירכיב קואליציה עם מישהו שהוא לא מאמין בו". אמר עמי אלימלך, מתומכיו של קובי. "הוא היה יכול בקלות ללכת בדרך הקלה ולמנות סגן בשכר. אם היה עושה כך, היום הוא היה מלך. אבל רון לא ייתן לאנשים שהרסו את העיר לשבת בתפקידי מפתח כמו סגן ראש עיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאז שהתיישב על כיסא ראש העיר, אין רגע דל בטבריה. רון קובי בשידור חי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלימלך, בעל משרד לתיווך נדל"ן בעיר ובעבר בלש במשטרה, אמר כי הוא רואה בקובי "מציל העיר" והוסיף כי "כבר היינו בתחילת המדרון ואם רון לא היה נבחר, היום כבר היינו בתהום. שנים היה פה שלטון מסואב של מקורבים ומשפחות חזקות. הדתיים צברו כח אדיר. לדוגמה: למה אנחנו מעבירים כסף לאתר ציון הקבר של רבי מאיר בעל הנס? עם הכסף שמתגלגל שם אני מביא את קבוצת הכדורגל עירוני טבריה לגביע אירופה. הרסו פה את העיר, אישרו חריגות בניה ובנו בניינים בלי תכנון. היום אתה יורד אל העיר וכל הנוף חסום על ידי בניינים. היתה פה הפקרות".

אלימלך משקף דעתם של רבים שמשוכנעים שרק פעולה חדה ואפילו בוטה תהפוך את הגלגל ותשיב את טבריה לימי הזוהר. וקובי הוא עבורם המושיע: "הבן אדם גאון. אני אומר שהוא ווינסטון צ'רצ'יל של טבריה. יש לו את הסגנון שלו ולא כולם אוהבים את זה, אבל יש לו כריזמה, יש לו מרץ ואנרגיות שלא נגמרים לרגע, הוא נלחם למען העיר ולא מוותר".

"לא מעניינות אותו מפלגות ומשפחות חזקות. יש לו דרך. נכון, הוא לא מחבק, לא נותן צ'פחות ולא אומר שלום". אמר אלימלך. "נעלבים שהוא לא מגיע לאזכרות. וזה מה שאנשים כאן רוצים והם נפגעים מכך. אנשים בטבריה רוצים שראש עיר יהיה סחבק, אבל זה לא תפקידו. הוא פועל קצר ולעניין ולטובת העיר. הראש שלו לא בעבר, הוא לא חייב כלום לאף אחד. האיש נלחם ברדיו האיזורי ובמקומונים שהתרגלו למיליון שקל בשנה עבור פירסומי עירייה. לא פשוט להם עם השינויים שהוא חולל".

ישיבת תקציב בעיריית טבריה 18 ביוני 2019. אלי אשכנזי
"אנשים בטבריה רוצים שראש עיר יהיה סחבק, אבל זה לא תפקידו". רון קובי בכניסה לישיבת התקציב בעירייה/אלי אשכנזי

אלימלך מסכים כי לא לכולם קל עם הסגנון הזה שבא לידי ביטוי, לא אחת, בדיבור מעליב ובוטה: "תבין, הוא לא חושב כמונו, הוא חושב שונה. נכון, הוא לא מושלם, אבל אצלו אין אחד בפה ואחד בלב. הוא יוזם, רץ ונלחם ולא לוקח ללב, למרות שהוא עומד מול מונופולים חזקים ומול כרישים".

אבל מה שעבור אלימלך הוא ביטוי לתעוזה ואסרטיביות שנחוצים לקידום טבריה, עבור רבים הוא ביטוי להרס העיר. "קובי מייצג עולם ערכים פגום", אמר פעיל חברתי שבחר לשמור על עילום שמו. "הרבה אנשים מתלהבים מכך שהוא העלה את טבריה לכותרות ושמדברים על העיר, אבל זה נעשה בדרך שמובילה אותנו למקומות חשוכים וקשים. זה מתבטא בשפה בוטה, בהשפלה ובפגיעה באנשים".

"זה ראש עיר עם עולם ערכים פגום וזה מחלחל למטה לעובדי עיריה וחינוך". אמר הפעיל החברתי. "אנשים פגועים, מפחדים, עצובים. מערכת החינוך למשל פועלת ללא מעטפת תומכת שכל כך הכרחית עבורה. מפחדים ממנו. האוירה קשה מאוד. טבריה לאורך שנים היתה עיר מגוונת מבחינה אנושית. עיר שחיו בה מזרחים ואשכנזים, דתיים חילוניים, ותיקים וחדשים. פתאום הוא בא וניפץ הכל והסית קבוצות תושבים אחת בשניה. הוא בפירוש חצה גבולות".

רוב של 9 מול 6 במועצת העיר טבריה הצביע נגד הצעת התקציב של ראש העיר רון קובי, 18 יוני 2019. אתר רשמי
תושבי העיר לא יכלו להמתין והגיעו לישיבה כדי לראות מה מתרחש. רוב נגד הצעת התקציב בטבריה/אתר רשמי

ישיבת המועצה הסתיימה כצפוי בכישלון של קובי. שוב, בשלישית, הצעת התקציב שלו נפלה. יומיים אחר כך הודיע קובי במפתיע על ניסיון נוסף וכינס ישיבה ב-30 ביוני, ממש בדקה ה-90. ובמקביל הקים השבוע מפלגה והודיע שיתמודד בבחירות לכנסת.

"רון הוא סופרמן", משוכנע אלימלך שכלל לא יופתע אם קובי יצליח להכנס לכנסת וגם במאבקו על אישור התקציב והישארותו על כסא ראש העיר, אלימלך משוכנע בהצלחת קובי; "אל תספידו את רון קובי כל כך מהר".

בדבר אחד מתנגדיו ותומכיו מסכימים - טבריה שאחרי היבחרו של קובי לראשות העיר כבר לא תהיה אותה טבריה; "גם אם הוא לא ישאר פה, הוא כבר שינה את טבריה. הוא החזיר את הגאווה לעיר, הוא שבר מסגרות ישנות ויצר סטנדרטים חדשים", אמר אלימלך. והפעיל החברתי אמר ש"בשבעה חודשים קובי הצליח לרסק את העיר ובפרט את מערכת החינוך. הפגיעה כל כך קשה שיעברו הרבה שנים עד שתשוקם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully