וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלת המטוס המלזי: הולנד תעמיד לדין 4 נאשמים ברצח, בהם 3 רוסים

19.6.2019 / 15:59

הרשויות במדינה נקבו בשמותיהם של ארבעה מעורבים באסון ב-2014, שבו נספו 298 נוסעים שהטיסה שלהם ספגה פגיעה של טיל נ"מ בעת שהיו בשמי מזרח אוקראינה. המשפט צפוי להתנהל בהעדרם של המעורבים, לאור סירובה של רוסיה לשתף פעולה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הרשויות בהולנד החליטו להעמיד לדין שלושה אזרחים רוסים ואזרח אוקראיני באשמת רצח בשל מעורבותם לכאורה בהפלת המטוס של חברת מלזיה אירליינס במזרח אוקראינה לפני חמש שנים. צוות החקירה המיוחד של האסון הודיע היום (רביעי) כי המשפט ייפתח במרץ, אולם סביר להניח שהנאשמים יישפטו בהיעדרם לאור סירובה של רוסיה לשתף פעולה בחקירה. 298 נוסעים ואנשי צוות נספו כשטיל נ"מ פגע בטיסת MH17, מרביתם הולנדים.

צוות החקירה הבינלאומי, שאותו מובילה הולנד, אמר כי הנאשמים הם סרגיי דובינסקי, אולג פולטוב ואיגור גירקין מרוסיה; ולאוניד חרצ'נקו מאוקראינה. לפי ההודעה, הוצאו נגד הארבעה צווי מעצר בינלאומיים.

לקריאה נוספת
החוקרים קבעו: טיל של צבא רוסיה הפיל את המטוס המלזי באוקראינה

הצגת החשודים בהפלת המטוס המלזי במהלך מסע"ת בניווחיין, הולנד 19 ביוני 2019. רויטרס
הצגת החשודים בהפלת המטוס המלזי במהלך מסיבת עיתונאים בהולנד, היום/רויטרס

במוסקבה מסרו היום כי הם לא סומכים על החקירה. "לרוסיה לא התאפשר לקחת חלק בחדירה, למרות שהביעה רצון מתחילת התהליך וניסתה להצטרף", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. במקביל, סוכנות הידיעות "אינטרפקס" ציטטה את התובע הכללי של אוקראינה, יורי לוצ'נקו, שאמר כי המדינה תפעל לעצור את החשוד אזרחי המדינה. בקייב קראו למוסקבה להכיר באחריותה בהפלת המטוס.

במשרד החוץ של רוסיה אמרו כי הם מביע חרטה על ממצאי החקירה וטען כי האישומים נגד אזרחיה החשודים חסרי בסיס. "שוב, האשמות חסרות בסיס לחלוטין מוטלות על הצד הרוסי, המאיימות להטיל בושה על רוסיה בעיני הקהילה הבינלאומית", נכתב באתר המשרד.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה בשנה שעברה את הפלת המטוס "טרגדיה נוראית". עם זאת, הדגיש כי מוסקבה אינה אחראית וקיימים הסברים נוספים שהובילו לתקרית. בתוך כך, ממשלות הולנד ואוסטרליה הודיעו כי מבחינה חוקית האחריות מוטלת על רוסיה.

עוד באותו נושא

מטוס בואינג מלזי ובו מאות נוסעים הופל בשמי אוקראינה

לכתבה המלאה
זירת יירוט מטוס מלזיה איירליינס, דונייצק. רויטרס
זירת התרסקות המטוס, 2014/רויטרס

צוות החקירה הודיע כי יבקש ממשלת רוסיה לאפשר לו לתחקר את החשודים שנמצאים כעת בשטחה. לדבריו, חרצ'נקו ככל הנראה שוהה באוקראינה. כמו כן, התובעים אמרו בעבר כי מקור מערכת הטילים שהפילה את המטוס בעיר קורסק שבמערב רוסיה.

בכיר הנאשמים: קולונל רוסי לשעבר

גירקין, הנודע בכינוי סטרלקוב, הוא קולונל לשעבר בשירות הביטחון הפדרלי של רוסיה
ובקיץ 2014 כיהן כשר ההגנה של העיר דונצק שנמצאת במזרח אוקראינה תחת שליטת המורדים הפרו-רוסים. הנאשם ככל הנראה היה הגורם הצבאי הבכיר ביותר שהיה בקשר עם רוסיה. "אני רק יכול להגיד שהמיליציה לא הפילה את מטוס הבואינג", מסר גירקין בהצהרה.

נאשם רוסי נוסף, דובינסקי, הועסק על ידי רוסיה בשירות סוכנות המודיעין של המטה הכללי הרוסי ושימש כסגן של גירקין. פולטוב היה חייל לשעבר בכוחות המיוחדים של המטה הכללי וסגן שירות המודיעין בדונצק.

החשוד האוקראיני, חרצ'נקו, לא הגיע מרקע צבאי אך לדברי התובעים הוביל יחידה צבאית במזרח המדינה.

שרידי טיל שפגע במטוס המלזי בשמי מזרח אוקראינה מוצגים במסיבת עיתונאים בהולנד, 24 במאי 2018. רויטרס
שרידי טיל שפגע במטוס המלזי בשמי אוקראינה מוצגים במסיבת עיתונאים בהולנד, 2018/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully