וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת אונס בת ה-7: לאחר התייעצות - המשטרה תערוך השלמות חקירה

בהודעה משותפת של צה"ל והמשטרה נמסר כי על מנת למצות את בירור המעורבים נוספים, הוחלט להטיל על היחידה המרכזית במחוז ש"י לערוך השלמות חקירה. פרקליטי הנאשם ביקשו לשחררו. המידע עשוי להצביע על מעורבותו באירוע נוסף. זו הפעם השנייה שבה מבקשים השלמות חקירה בפרשה

צילום: שלומי גבאי

סימני השאלה בפרשת האונס בבנימין - כל הפרטים:

  • המשטרה וצה"ל: הוטל על היחידה המרכזית במחוז ש"י לערוך השלמות חקירה
  • הסיבה: "לאור מידע חדש ועל מנת למצות את בירור החשוד בעניין מעורבים נוספים"
  • המידע החדש עשוי להצביע על מעורבתו של הנאשם באירוע נוסף
  • עורכי דינו של הנאשם דורשים לשחררו באופן מיידי
  • זו הפעם השנייה שבה השלמות חקירה התבקשו בפרשה

היחידה המרכזית במחוז ש"י במשטרה תערוך השלמות חקירה בפרשת האונס של הילדה בת השבע בבנימין - כך הודיעו הערב (שלישי) המשטרה וצה"ל. זאת, "על מנת למצות את החשד" בנוגע למעורבים הנוספים בפרשה ובעקבות מידע חדש שהתקבל לאחר פרסום המקרה, שעשוי להצביע על מעורבותו של הנאשם באירוע נוסף.

בהודעה המשותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל נמסר כי "בתום חקירת משטרה, הגישה שלשום הפרקליטות הצבאית לבית המשפט הצבאי בעופר, כתב אישום נגד חשוד פלסטיני בגין אינוס קטינה. על מנת למצות את בירור החשד בעניין מעורבים נוספים בעבירה, ובנוסף לאור מידע חדש שהתקבל לאחר פרסום המקרה, הוחלט להטיל על היחידה המרכזית במחוז ש"י לערוך השלמות חקירה נוספות".

עוד נמסר כי "ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות משותפת שנערכה הערב ביחס לתיק על ידי ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב גדי סיסו, והפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק. נוכח רגישות העניין שותפו בהתייעצות גם פרקליט המדינה וגורמים בכירים נוספים מפרקליטות המדינה". בישיבה, שבה השתתף גם המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד מומי למברגר, סוכם על פעולות חקירה נוספות שנועדו לאתר את המעורבים הנוספים עליהם דיברה הילדה, וגם על פעולות חקירה שנוגעות למידע שהגיע לאחר פרסום המקרה, ועשוי להצביע על מעורבות של החשוד במקרה אחר.

עוד בנושא:
"כמו משפט דרייפוס": עו"ד הנאשם באונס בת ה-7 דוחה את האישום
ארדן: "קורא לשב"כ לחקור את האונס"; המשטרה: "אין רקע לאומני"
האונס בבנימין: חשודים נוספים החזיקו את הילדה - וטרם נעצרו

מחמוד נזמי קטוסה המואשם באונס הילדה בת השבע. אתר רשמי
עורכי דינו דרשו לשחררו. הנאשם/אתר רשמי

החקירה תנוהל על ידי ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב גדי סיסו, ויבצעו אותה חוקרי היחידה המרכזית. החוקרים נדרשים לשתי שאלות מרכזיות, שהראשונה שבהן היא עד כמה הושפעה הילדה מגורמים חיצוניים, כלומר ממשפחתה, לפני שזיהתה את החשוד מבית ספרה. זאת, מאחר שלא ברור האם זיהוי של קטוסי היה אותנטי כפי שחשבו בתחילה. השאלה השנייה היא מהם החיזוקים לראיות לגרסתה של הילדה, וזאת מאחר שכלל לא נמצאו ממצאים פורנזיים או ממצאים בלתי תלויים אחרים לגרסתה, למעט חוות דעת של חוקרת הילדים.

זו הפעם השנייה שבה מבקשים השלמות, כשהפעם הקודמת הייתה אחרי הגשת הצהרת התובע בסוף חודש מאי. הצהרת התובע התייחסה למועד ביצוע העבירות ב-5 באפריל, אך לאחר שהתברר שהנאשם נמסר אליבי לאותו התאריך, הודיע התובע הצבאי כי הוא חוזר בו מהצהרת התובע נוכח ממצאים חדשים, וביקשו לפתוח את התיק מחדש. השופט נענה לבקשה וכמה ימים לאחר מכן הודיעה הפרקליטות הצבאית פעם נוספת שתגיש כתב האישום. האליבי התברר לאחר שהמעסיק של הנאשם סיפר כי הוא עבד בדירה בהתנחלות, ובעלי הדירה אישרו כי היו איתו במשך כל הזמן.

צילום: מאיה הורדניצ'אנו, עריכה: תומר לוי

בתגובה להודעה, עורכי דינו של הנאשם מחמוד קטוסה ביקשו לשחרר אותו באופן מיידי. לטענתם, ההוראה משמעותה כי "לא קיימת תשתית ראייתית בתיק ולכל היותר קיימת תשתית ראייתית בעייתית וחלשה". קטוסה, תושב דיר קדיס בן 46, מכחיש את המיוחס לו ועורך דינו מעלה שורת קשיים בתיק.

לפי כתב האישום, קטוסה, שעבד בבית הספר שבו הילדה לומדת, לקח אותה בכוח לדירה הנמצאת ליד המוסד החינוכי. שם הוא אנס אותה בעזרת מעורבים נוספים, שזהותם לא ידועה. הוא נעצר בתחילת חודש שעבר וביום ראשון האחרון הוגש נגדו כתב אישום חמור. גורמים בפרקליטות הצבאית אמרו כי הם הופתעו מהפרסום על כתב האישום על ידי המשטרה בתיק, שעד כה חקירתו התנהלה מתחת לרדאר.

הפרשה עוררה תגובות רבות מצד פוליטיקאים וברשתות החברתיות, בשל היותו פלסטיני. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס באופן חריג למקרה אונס ואמר: "האונס המזעזע של ילדה קטנה מטלטל את לב כולנו. אני מבקש לחזק את המשפחה. על בתי המשפט למצות את מלא חומרת הדין עם כל מי שאחראי למעשה הנורא הזה".

אף על פי שכתב האישום אינו מזכיר מניע לאומני, ובמשטרה אומרים במפורש כי מדובר באירוע פלילי, העלה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דרישה לחקור את האירוע כלאומני ולערב את השב"כ. "לא משנה מה יגיד האנס המתועב לגבי הרקע ולגבי הנסיבות - אירוע כזה חייב גם להיחקר כאירוע לאומני", אמר ארדן אמש.

המקרה הגיע לידיעת המשטרה באמצע חודש אפריל, אז פנו בני המשפחה עם הילדה לתחנה בהתנחלות והגישו תלונה. במשטרה מעריכים כי האונס בוצע בתחילת אותו חודש, אולם בכתב האישום נכתב כי העבירה בוצעה בין החודשים פברואר לאפריל או במועד סמוך להם.

מליאת הכנסת היום 10 פברואר 2016. נועם מושקוביץ
פרשה שעוררה תגובות במערכת הפוליטית. נתניהו וארדן/נועם מושקוביץ

בשל חלוף הזמן וגילה הצעיר, אומרים במשטרה כי לא היה ניתן לערוך בדיקות שיסייעו בפענוח התיק. גורם במשטרה המעורה בתיק אומר כי היה מדובר בחקירה מאוד מורכבת לאור חוסר הבנת האירוע בגיל זה, וכן משום שהיא לא ידעה להצביע על התוקף שלה.

כשבועיים אחרי כן, הצביעה הילדה על קטוסה בעת שהייתה בבית הספר - והוא נעצר. עם זאת, עלו קשיים לגבי מיקום המעשה. לפי אותו גורם המעורה בחקירה, לאחר שהגיע אדם שהעסיק את קטוסה לתשאול בנוגע למעצרו, התברר שהוא עבד בדירה נוספת בשיפוצים.

אותו גורם אומר כי תיאור הילדה של פריטים בזירה תואם את אותה הדירה, אך בשל גילה הוחלט שלא להביא אותה אליה. לפי גורמים במשטרה ובפרקליטות, לא נמצאו כל ראיות פורנזיות והתיק מתבסס על עדות הילדה והזיהוי לצד בדיקת פוליגרף אחת שבה נמצא דובר שקר.

עורך דינו של קטוסה: "זה כמו משפט דרייפוס"

עורך דינו של קטוסה, דרוויש נאשף, סבור כי נעשה פה עוול ומעלה בטענותיו קשיים וחורים בתיק. הוא הסביר כי קטוסה הציג אליבי שאומת כשנשאל היכן היה באחד הימים, ואז לדבריו החלו במשטרה לשאול על מועדים נוספים. שכן, מהתלונה לא ניתן לדעת את המועד המדויק. לטענתו בוצעה בדיקת פוליגרף נוספת שבה נמצא מרשו דובר אמת. בכל אופן, בדיקת פוליגרף לא נחשב לראיה קבילה.

כמו כן, התייחס דרוויש לכך שקטוסה מואשם כי גרר את הילדה מבית הספר ועד לבית המרוחק כ-15 דקות הליכה. "האם יעלה על הדעת שבעל חזות ערבית באמצע רחוב ייצא עם הילדה ויגרור אותה בכוח ברחובות הומים אדם, במשך כ-15 דקות? זה לא מקום נידח, ולקח אותה לבניין מגורים לדירה. איך יכול להיות שיעבור את כל המסלול הזה?", הוא שואל.

לצד זאת, הגיב עורך הדין לטענות המשטרה בדבר המהימנות. לדבריו, חוקרת הילדים ציינה כי לא ניתן לקבוע מהימנות בנוגע לזיהוי וייתכן שהושפעה מתשאול שעברה בביתה. כמו כן, הוא אומר כי מאז שהחל לייצג את קטוסה לא הפסיק "לקבל שיחות טלפון ממתיישבים, אנשים בני המקום שמכירים אותו, יהודים, מתקשרים ואומרים שזה לא יכול להיות".

(עדכון ראשון: 19:47)

מסמך שהגישו עורכי דינו של מוחמד קטוסה החשוד באונס בת ה- 7 בדרישה לשחררו באופן מיידי. אתר רשמי
הבקשה לשחרר את הנאשם/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully