וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "על נבחרי הציבור לכבד את החוק"; נתניהו: "לא שוכח לרגע"

17.6.2019 / 13:54

לאחר שנתניהו תקף את מערכת המשפט וכינה את הרשעת רעייתו "מסע ציד הזוי", אמר הנשיא כי "חובת כיבוד סמכויות רשויות המדינה נמדדת גם במעשים וגם במלים שבוחרים נבחרי הציבור של מנהיגיה". רה"מ השיב: "גם האיזון בין הרשויות זה היסוד של הדמוקרטיה"

עריכה: תומר לוי

התנצחות פומבית בין ריבלין לנתניהו - עיקרי הדברים:

  • ריבלין: "חובתנו לכבד את חוקי המדינה ואת סמכויות הרשויות שלה"
  • נתניהו: "איני שוכח לא את התפקיד ולא את החשיבות של בית המשפט"
  • רה"מ תקף אתמול את מערכת המשפט על הרשעת רעייתו בפרשת המעונות

אחרי המתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על "מסע הציד" נגד רעייתו, נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום (שני) כי יש לכבד את חוקי המדינה ואת רשויותיה. בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם, שבו השתתפו גם נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אמר ריבלין כי "רשויות השלטון - הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, והרשות השופטת - הן אבני הבסיס והיסודות של הדמוקרטיה הישראלית. חובתנו, חובת כל שוחרי טובתה ועתידה של מדינת ישראל, לכבד את חוקי המדינה ואת סמכויות הרשויות שלה".

ריבלין הוסיף כי "חובה זו נמדדת גם במעשים, וגם במילים שבוחרים אזרחי ונבחרי הציבור של המדינה ומנהיגיה, בהם גם אני, לומר. מילים שראוי שייבחרו בכובד ראש ובמחשבה תחילה מתוך מחויבות לשמירה על יסודות הבניין הלאומי". הוא ציטט את הנשיא יצחק בן צבי מ-1953, אחרי חקיקת החוקק שקובע כי שופטי ישראל יצהירו אמונים בפני נשיא המדינה, לפיו "המשפט הוא אחד משלושת המוסדות ועמודי התווך אשר בניין המדינה שלנו נשען עליו - הכנסת שהיא המוסד המחוקק, הממשלה, המנהלת והמבצעת, והשופטים".

לקריאה נוספת:
ח"כ זוהר השווה בין שרה נתניהו לנסיכה דיאנה: "רדיפה עיתונאית"
הרשעת שרה נתניהו היא החזרה הגנרלית לקראת מזעור תיקי רה"מ
לא יהרוג את השליח: נתניהו משתמש באוחנה כדי לשחק ב"שוטר הטוב"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במהלך טקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם, בית הנשיא, ירושלים 17 ביוני 2019. אתר רשמי
"חובה זו נמדדת גם במעשים, וגם במילים שבוחרים אזרחי ונבחרי הציבור". ריבלין/אתר רשמי

בתגובה לדבריו, אמר נתניהו בנאומו: "אני שותף לראייתך, אדוני הנשיא, על המרכזיות והחשיבות של בתי המשפט בחיינו הלאומיים והדמוקרטיה שלנו. כמובן שפסיקות בית המשפט מחייבות את כולם. אבל גם האיזון בין הרשויות זה היסוד של הדמוקרטיה המודרנית, ואני איני שוכח לא את התפקיד ולא את החשיבות של בית המשפט לרגע".

הנשיא ענה לנתניהו מהקהל ואמר: "מורי ורבי מנחם בגין היה אומר: המובן מאיליו טוב שייאמר". ראש הממשלה השיב: "אתה צודק".

חילופי העקיצות בין ראש הממשלה לנשיא המדינה מגיעים לאחר התבטאויות שתקפו את מערכת המשפט. אתמול, אחרי הרשעת אשתו שרה נתניהו בפרשת המעונות, אמר נתניהו כי הסתיים "מסע ציד הזוי של ארבע שנים על חמגשיות ואוכל" וטען כי "אם לא היה מדובר באשתי לא הייתה נפתחת חקירה ואף אחד לא היה חולם להעמיד אותה לדין". בתגובה, גורם משפטי בכיר אמר כי נתניהו "מתכחש לעובדות" בכך מעביר "מסר לא ראוי לציבור ואף מבזה את מערכת המשפט. ניתן היה לצפות להתנהגות שונה מכל אדם ביחס למערכת המשפט, ודאי מראש הממשלה, שרק לפני ימים ספורים דיבר על הצורך לציית לכל פסק דין של בית המשפט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של נשיא המדינה הרביעי אפרים קציר, בבית העלמין רחובות, 12 ביוני 2019. יאיר שגיא, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
"גם האיזון בין הרשויות זה היסוד של הדמוקרטיה המודרנית". נתניהו/אתר רשמי, יאיר שגיא, ידיעות אחרונות

הגורם המשפטי הבכיר התייחס לדבריו של נתניהו, שהצהיר בשבוע שעבר כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם". זאת, בתגובה לדבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה, שטען בריאיון לחברת החדשות כי "לא תמיד יש צורך לקיים את החלטות בג"ץ" ו"השיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים".

בשבוע שעבר תקף שר המשפטים החדש אמיר אוחנה את מערכת המשפט ואמר כי "לא תמיד צריך למלא אחר פסיקת בית במשפט". דבריו של אוחנה זכו לביקורת מצד נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

(עדכון ראשון: 13:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully