וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תשלח אלף חיילים לפולין; רוסיה: נפגע בה אם נותקף

טראמפ הודיע בפגישתו עם נשיא פולין בבית הלבן כי חלק מהכוח האמריקני בגרמניה יעבור למדינה המזרח אירופית, אך טרם הכריע אם להקים בה בסיס של קבע כפי שרוצה ורשה. חבר פרלמנט ברוסיה מאיים: פולין תהפוך מטרה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אתמול כי וושינגטון תשלח אלף חיילים נוספים לפולין, וברוסיה כבר מזהירים היום (חמישי) מההשלכות.

טראמפ אמר את הדברים אתמול במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, שבה פירט כי אלף החיילים יעברו לפולין מתוך הכוח המונה 52 אלף איש שמוצב בגרמניה. בנוסף לכך, תשלח ארצות הברית מל"טים וציוד צבאי אחר לפולין, חברתה לברית נאט"ו החוששת מרוסיה.

ואולם, טראמפ לא התחייב לבנות בסיס קבע בפולין, כפי שהציעה ורשה. דודה הציע במהלך הביקור כי הבסיס, שיעלה לוורשה שני מיליארד דולר, ייקרא "פורט טראמפ". "אני לא מדבר על נוכחות קבע או לא", אמר טראמפ לכתבים. הוא הוסיף כי הקמת בסיס שכזה "תהיה בוודאות הצהרה".

בתגובה אמר היום חבר הפרלמנט הרוסי ולדימיר דז'ברוב כי פריסת הכוחות האמריקניים בפולין היא מקור לדאגה עבור מוסקבה. הוא הזהיר כי פולין עשויה להיפגע אם רוסיה תותקף.

כוחות צבא ארה"ב בתרגיל צבאי, פולין, 21 במרץ 2019. רויטרס
כוחות אמריקניים בפולין, בחודש מרץ/רויטרס

הביקור של דודה, השני בתוך פחות משנה, ציין 20 שנה לחברותה של פולין בנאט"ו ויום השנה ה-30 לנפילת הקומוניזם. נשיא פולין הודה לטראמפ על "נחמדותו הגדולה ביחס לפולין והבנתו המוחלטת של ענייניה של פולין".

שני הנשיאים חתמו על הצהרה משותפת המאשררת את שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות, כשפולין גם הזמינה בעסקה נפרדת 32 מטוסי F-35. לפני תחילת מסיבת העיתונאים, במפגן לא שגרתי, טסו שני חמקנים מדגם זה מעל הבית הלבן. טראמפ הילל את כלי הטיס, שהם מתוצרת מרטין לוקהיד האמריקנית, "כטובים ביותר בעולם".

עוד באותו נושא

היום שבו החשמלאי ניצח את המעצמה המפחידה ביותר בעולם

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא פולין בבית הלבן, 12 ביוני 2019. רויטרס
מרחיבים את שיתוף הפעולה. טראמפ ודודה, אתמול/רויטרס

כ-5,000 חיילים כבר מוצבים בפולין ברוטציה, כחלק מהסכם של נאט"ו ב-2016 שהגיע בתגובה לסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה מאוקראינה ב-2014. לא ברור מי יישא בעליות הפריסה החדשה, אך טראמפ מרבה לבקר את חברות נאט"ו על כך שהן לא משקיעות מספיק בתקציב ההגנה שלהן.

"רוסיה שוב מראה את הפנים האימפריליות הלא נחמדות והלא חברתיות שלה", אמר דודה. "רוסיה תמיד מסתכלת על השטח שלנו". ההחלטה של טראמפ משקפת ניסיון שלו לענות על האינטרסים של פולין, שממשלתה השמרנית היא בעלת ברית חשובה של ממשלו, ובו בזמן לא לעורר את חמתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים ייפגשו ביפן בעוד שבועיים. "אני מקווה שלפולין יהיו יחסים טובים עם רוסיה", אמר טראמפ.

דודה גם נשאל על מצב הדמוקרטיה בארצו, לאור הרפורמות השנויות במחלוקת שמעבירה מפלגת "חוק וסדר" השלטת. "זה נושא מאוד סבוך", אמר נשיא פולין על הרפורמה במערכת המשפט, וטען שהשופטים שאותם רוצה הממשלה להפריש הם בעלי עבר קומוניסטי. "תנו לי להבטיח לכם, חופש הביטוי נשמר לחלוטין. פולין ללא ספק מכבדת את כל עקרונותיה החוקתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully