וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב על התודעה: טראמפ ומקסיקו רבים - מי ניצח בהסכם ההגירה?

11.6.2019 / 23:00

נשיא ארה"ב הכריז על "מרכיב סודי" כדי להדוף את הביקורת על כך שלא היה דבר חדש בהבנות עם השכנה מדרום, אולם במקסיקו סיטי דחו את דבריו. טראמפ אמר כי רק איומיו בהטלת מכסים הובילו להסכם, אולם ההבנות בו גובשו לפני חודשים. אז מי צודק?

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התגונן מפני הביקורת על ההסכם שגיבש עם מקסיקו וטען כי הוא כולל חלק סודי שייחשף בקרוב, אולם בשכנה מדרום דחו אתמול (שני) את הגרסה הזו ושתי המדינות מנהלות קרב תודעתי.

"חתמנו ומסמכנו חלק נוסף וחשוב מאוד בהסכם ההגירה והביטחון עם מקסיקו, כזה שארצות הברית חיפשה במשך שנים רבות", כתב אתמול טראמפ בטוויטר, אחרי שספג ביקורת על כך שההסכם שנועד למנוע הטלת מכסים על מקסיקו סיטי כלל למעשה צעדים שעליהם הסכימו המדינות עוד קודם לכן. "זה ייחשף בעתיד הלא רחוק".

שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אבררד, סתר את דבריו. הוא החזיק בנייר והצביע על הפרטים שעליהם כבר סיכמו הצדדים בעבר והוכרזו רשמית ביום שישי. הוא ציין כי אם הצעדים הללו לא יעזרו לצמצם את זרם ההגירה, הם ידונו באפשרויות נוספות. "אין שום דבר מעבר למה שהסברתי", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 10 ביוני 2019. AP
מבטיח לחשוף "חלק סודי". טראמפ, אתמול/AP

הגרסאות הסותרות חושפות את הדינמיקות הפוליטיות הסבוכות שעל הפרק. טראמפ ונשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור מתכתשים על הזכות להיות זה שהשיג את ההסכם הטוב ביותר. טראמפ נחוש להוכיח שהטקטיקה שלו הצליחה, אפילו כשהוא ניסה ליצור רעש גדול סביבו עם צעדים דרמטיים שאינם מגובים בכתב. עם זאת, מנהיגי מקסיקו הראו כי הם לא מוכנים לשחק לפי החוקים שלו.

הבית הלבן לא הגיב לשאלות על ציוציו של טראמפ, אבל הנשיא ככל הנראה התייחס לשיחות על דרך ההתנהלות של מקסיקו עם מהגרים ממרכז אמריקה שעוברים דרך שטחה כדי לבקש מקלט בארצות הברית. ממשל טראמפ מפעיל לחץ על מקסיקו כדי שהיא תיכנס להסכם "מדינה שלישית בטוחה" - מה שיהפוך אותה למדינה בטוחה למהגרים ויקשה על מבקשי מקלט החוצים את שטחה להמתין עד שהם מגיעים לארצות הברית כדי לבקש שם מקלט.

ואולם, ההסכם שעליו הוכרז ביום שישי לא הזכיר את הנושא, וגורם בכיר בממשל שדיבר בעילום שם אמר כי מקסיקו הביעה נכונות לגבי הרעיון. הוא הדגיש כי המדינות יוסיפו לדון בנושא בחודשים הקרובים. לטענת שר החוץ של מקסיקו, ארצו תבחן מחדש את הסוגיה בעוד 45 יום, אם מספר המהגרים לא יצומצם. מקסיקו תציע להקים מערכת פליטים אזורית, בתיאום עם האו"ם ועם ממשלותיהן של גואטמלה, פנמה וברזיל - שלוש מדינות שמשמות נקודת מוצא עבור מהגרים שעושים את דרכם לארצות הברית.

עוד באותו נושא

טראמפ: חתמנו על הסכם לצמצום ההגירה עם מקסיקו, המכסים בוטלו

לכתבה המלאה
מהגרים סמוך לגבול עם ארה"ב, בעיר טיחואנה, מקסיקו, 9 ביוני 2019. AP
מקסיקו תפרוס את המשמר הלאומי. מהגרים ליד גבול ארה"ב, ראשון/AP

מקסיקו חוששת שאם היא תוגדר מדינה בטוחה, זה רק יביא להגדלת מספר בקשות המקלט שהיא מקבלת. המספרים הללו זינקו באופן דרמטי בשנים האחרונות והממשלה הודתה כי אין לא די משאבים על מנת להתמודד עמם. היא מתקשה לשלב אותם בכלכלתה המדשדשת, והמהגרים הופכים לטרף קל בור ארגוני הפשיעה החזקים במדינה.

אחרי שהאיום בהטלת מכסים בגובה 5% על כל הסחורות ממקסיקו הוסר ביום שישי, טען טראמפ שההסכם כולל מרכיב נוסף, רכישת תוצרים חקלאיים אמריקניים על ידי מקסיקו. במקסיקו, מנגד, טוענים כי השיחות התמקדו רק בהגירה ולא בנושאים כלכליים. "אין לנו הסכם ספציפי על מוצרים כאלו", אמר שר החוץ של מקסיקו.

טראמפ ובכירי ממשלו אמרו כי ללא האיומים בהטלת המכסים, מקסיקו לעולם לא הייתה פועלת כדי לעצור את זרם המהגרים. "זה קרה רק בגלל המכסים ובגלל היחסים שיש לנו עם מקסיקו", אמר אתמול הנשיא לכתבים, אחרי שאמר מוקדם יותר בריאיון לרשת CNBC כי השיחות אמנם התקיימו חודשים על גבי חודשים, אך ההסכם הושג רק בזכות האולטימטום שלו.

ההסכם כולל התחייבות של מקסיקו לפרוס את המשמר הלאומי החדש שהקימה אל גבולה הדרומי עם גואטמלה, אך היא התכוונה לעשות זאת עוד לפני האיום של נשיא ארצות הברית. הוא גם כולל הסכמה להביע תמיכה פומבית בהרחבת התכנית להחזרת מבקשי מקלט נוספים למקסיקו בזמן שבקשתם להיקלט בארצות הברית נבחנת. גורמים אמריקניים כבר פעלו מאחורי הקלעים להרחיב את התכנית, שבמסגרתה חזרו כ-11 אלף איש למקסיקו ללא ידיעת הציבור.

(עדכון ראשון: 13:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully