וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדת מעון רה"מ מעידה: לשרה היה חשוב לראות שאני שוטפת ידיים

11.6.2019 / 14:35

שירה רבן שהועסקה בעבר במעון ראש הממשלה והגישה תביעה בסך 225 אלף שקלים בה טענה כי עברה התעללות מצד רעייתו, מעידה לראשונה בבית הדין לעבודה. היא נחקרה על ידי עו"ד יוסי כהן המייצג את נתניהו, שטען כי שיקרה בנוגע לאמירותיה בכתב בתביעה

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שירה רבן נגד שרה נתניהו - עיקרי העדות:

  • "לנתניהו היה חשוב לראות שאני מקפידה לשטוף ידיים לפני ואחרי כל פעולה"
  • על שעות העבודה: "לא הייתי אחראית על עצמי, כשיצאנו שם אחרי חמש שעות עבודה זה לא היה על דעתי, זו היתה בריחה"
  • על הדרישה להחליף בגדים: "זה חלק מההתעמרות"

בבית הדין לעבודה בירושלים מתקיים היום (שלישי) דיון בתביעה שהגישה עובדת מעון ראש הממשלה לשעבר שירה רבן נגד אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. רבן הועסקה במעון ראש הממשלה במהלך ספטמבר 2017. כחודש לאחר מכן הגישה באמצעות עו"ד נעמי לנדאו תביעה על סך 225 אלף שקלים, בה טענה כי עברה התעללות מצד אשת ראש הממשלה. העובדת לשעבר מתארת בכתב התביעה שורת התעמרויות, ואף מקרה אחד בו לטענתה כמעט הוכתה על ידי נתניהו - ואז ברחה ולא שבה עוד למעון ראש הממשלה.

עו"ד יוסי כהן, המייצג את נתניהו חקר את רבן מעל לדוכן העדים. הוא ביקש לעמת אותה עם אמירות שונות מכתב האישום. הוא ביקש שתתייחס לדבריה לפיהם "שירתתי את גב' נתניהו בקומה השנייה מה-27.8, ועבדתי מה-3.9". היא הסבירה שההסכם איתה נחתם ב-24.8, והיא היתה אמורה להתחיל לעבוד ב-27.8, אולם בימים שבין לבין התקשרה מזכירתה של נתניהו, אמרה שרעיית רה"מ בחו"ל, ולכן תתחיל לעבוד בפועל רק ב-3.9. "שירתתי זה מלשון משרתת, שזה מה שהייתי. והתואר שלי כמשרתת היה מה-27.8", אמרה רבן. כהן טען כי מדובר ב"שקר מתועב".

שרה נתניהו, במהלך משפטה,  בעניינן  ניפוח הוצאות המעון בבית משפט שלום, ירושלים 7 באוקטובר 2018. רויטרס
שרה נתניהו/רויטרס

כתב התביעה התייחס לדברים שאמרה רבן ביחס לעבודה בקומה השנייה במעון ראש הממשלה. רבן טענה כי ביום הראשון לעבודתה, נתניהו הייתה איתה בקומה לאורך כל היום, למעט הפסקות שהיא נכנסה לחדרה. "היה חשוב לה שאבין את הכללים של הקומה השנייה", הסבירה רבן בבית הדין. "היה חשוב לה לראות שאני מקפידה לשטוף ידיים לפני ואחרי כל פעולה. היה לה חשוב לראות שנ' (עובדת נוספת במעון) מדריכה אותי בצורה טובה על כל פרט ופרט".

כהן, מצדו, הטיח בה כי היא אינה דוברת אמת. "אני אומר לך שביום הראשון של העבודה שלך, ב-3 בחודש, מה לעשות, גב' נתניהו היתה בכיכר המדינה עם גב' ניקול (ראידמן)", אמר. "את לא אומרת אמת". רבן דחתה את טענותיו.

אחר כך כהן שאל את רבן על הטענה לפיה המתח בינה לבין שרה נתניהו היה סביב זה שדרשו ממנה לעבוד מעבר למכסת השעות אשר לה התחייבה. עם זאת, מדוח השעות עולה כי במהלך החודש היא עבדה כ-100 שעות, בעוד היא התחייבה ל-186. "כשאני נכנסתי לשם סוכם עד שמונה שעות עבודה (ביום)", אמרה רבן. "אני לא הייתי אחראית על עצמי. כשיצאנו שם אחרי חמש שעות עבודה זה לא היה על דעתי, זו היתה בריחה. היתה שם את נ', שעבדה שם, היא היתה מפורקת. אני הייתי צריכה לעשות מה שהיא עושה. היא, אני לא יודעת למה, פיתחה לעצמה כמה נתיבי בריחה באמצע יום העבודה כדי לא להגיע ל-11 שעות עבודה שהיא טוענת שהיא הגיעה אליהם מדי יום. אז אני הייתי צריכה לצאת איתה. זה לא אומר שלא חטפנו על זה למחרת. מספר פעמים גב' נתניהו אמרה לי 'אני מחכה שאת תהיי טובה, ואז נ' תצא מפה ואת תישארי ויהיה לך הזדמנות לתת את ה-11 שעות שצריך'".

עו"ד יוסי כהן, מייצג  את שרה נתניהו בתביעה של שירה רבן נגדה, בית הדין לעבודה, 11 ביוני 2019. רוני כנפו
עו"ד יוסי כהן המייצג את נתניהו בבית המשפט, היום/רוני כנפו

גם היקף המפגשים בין נתניהו לרבן עלה בתשאול. בעוד שרבן שבה על טענותיה כי פגשה את הגב' נתניהו מדי יום למעט בימים בהם שהתה בחו"ל, כהן הטיח בה כי בתצהיר נכתב שנפגשו בתדירות פחותה. הוא אף ציין כי מעיון בדוח הנוכחות שלה עולה כי לפחות בשמונה מהימים, נתניהו עזבה את המעון לפני שרבן הגיעה לעבודה.

"מסדר ניקיון"

בכתב התביעה טענה רבן כי בין היתר נאסר עליה לאכול במהלך יום העבודה, וכי היא נאלצה להשתמש בשירותי המאבטחים הגברים שנמצאים מחוץ למבנה. לדבריה, היא נדרשה להביא לעבודה שישה סטים של בגדים בשקיות סטריליות נפרדות, ואף אולצה להתחייב כי ילדיה לא יבואו במגע עם בגדי עבודתה, "כדי לא להעביר זיהומים". לפי כתב התביעה, יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, היה עורך "מסדרי ניקיון" במעון ואף מעביר את אצבעו על רהיטים וקורא לאמו בטענה ש"לא ניקו פה".

עו"ד כהן ביקש לעמת את רבן עם הטענות. היא השיבה כי נאלצה להחליף בגדים 35-20 פעמים ביום.
"כמה פעמים שטפת את חדרי הכביסה ביום כביסה?", שאל כהן. "ביום כביסה שוטפים אותו לפני ואחרי", השיבה. "כמה ימי כביסה היו?", הקשה עורך הדין. "כמעט כל יום מכבסים", ענתה רבן, "זה גם נתון לשיקול דעת של הגברת".

כהן ביקש לדעת כמה זמן ארכה החלפת פרטי הלבוש. "עם לשטוף ידיים והכל בערך ארבע דקות. רצים כי הגברת הרבה פעמים מחכה מחוץ לדלת", השיבה. רבן. כהן המשיך: "ארבע דקות החלפת בגדים 35 פעמים ביום? זה 140 דקות. זה שעתיים ועשרים, רק על החלפת בגדים, עוד לפני שהתחלנו את העבודה". על כך ענתה רבן: "זה חלק מההתעמרות אבל, זה חלק מההתעללות".

כהן גם ביקש להתעכב על טענתה של רבן בדבר שטיפת הידיים עד שעורה נסדק. הוא חקר אותה באגרסיביות וטוען שזה מספר לא הגיוני. "גברת רבן, אני במקומך לא הייתי מחייך, מה שעשית כאן ילווה אותך כל החיים... מי אמר לך לכתוב בתצהיר ששטפת ידיים מאות פעמים? היחצ"ן? יש לך בעיות נפשיות? כמה שילמו לך לומר את השקרים האלה לבית הדין ולתקשורת?". רבן השיבה: "שטפתי פעמים רבות, אף אחד לא שילם לי כלום".

שירה רבן שתובעת את שרה נתניהו ועורכת דינה נעמי לנדאו, בית הדין לעבודה, 11 ביוני 2019. רוני כנפו
שירה רבן/רוני כנפו

עו"ד כהן שאל את רבן מדוע המשיכה לעבוד במעון ראש הממשלה, אף על פי שטענה כי כבר ביום הראשון הבחינה כי מדובר ב"מקום לא אנושי". בין נימוקיה, הליך הקבלה לעבודה שכלל מבחנים רבים, וכן התלות במקור פרנסה כאם עובדת. "חשתי כבוד עצום לעבוד ולשרת את ראש הממשלה ואת רעייתו", סיפרה. "זה המקום הכי חשוב במדינת ישראל בעיניי. התביישתי לספר לבעלי מה קורה איתי שם. ומעבר לכך, אין לי את החירות כאם לשלושה ילדים, ובתור אישה מפרנסת... שברוך השם זכינו שבעלי ילמד ויהיה אברך בכולל, לא היה לי את החופש להישאר רגע ללא פרנסה. אז אחרי היום הראשון אמרתי שאני צריכה לעשות חושבים ולא יכולה לזרוק את זה ברגע".

עם הגשת התביעה, בסוף אוקטובר 2017, נחשפו התכתבויות בין רבן לבין נ' - העובדת הנוספת שאיתה עבדה בקומה השנייה של מעון ראש הממשלה. בין היתר כתבה נ' על רעיית ראש הממשלה: "מאה שקלים לשעה לא שווה את מה שעוברים עם החולת נפש הזו".

נ' מסרה בעבר, באמצעות מקורבי נתניהו, כי רבן היתה עובדת בעייתית וכי מטרתן היחידה של ההתכתבויות היתה לעודד אותה לעזוב את העבודה במעון. כעת, משתזומן לעדות, היא צפויה להישאל על דוכן העדים גם על הרקע למסרונים. ההתכתבויות שצורפו לתביעה לא היו רק עם נ'. ב-28 בספטמבר כתבה רבן לאחותה: "עשר שעות בלי הפסקה וגם רק חרפות וגידופים! נאצית".

כשלושה שבועות קודם לכן, ב-10 בספטמבר, התכתבה רבן עם אחותה באמצע היום. בשעה 14:36 כתבה לה: "יצאתי מהעבודה קודם, צריכה לחזור ב-16:00. מיררה את חיי! הרגשתי שאני לא בן אנוש. מ-8:30 בבוקר רוצה להיכנס לשירותים או לאכול". כמה דקות לאחר מכן הוסיפה רבן: "אני לא מאמינה שאני צריכה לחזור לשם היום. סיוט סיוט סיוט מזל שב-18:00 היא נכנסת לאיפור-שיער, נתבטל קצת". בהמשך היום כתבה: "איזה כיף! אוכל, שתיה, אסלה. זה לא ברור מאליו! תודה להשם!".


(עדכון ראשון: 11:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully