וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הייתי בטוחה שהוא מת": האם שוחחה עם החובש שהציל את בנה שטבע

11.6.2019 / 10:18

לפני 6 שנים משפחת הולנדר הבחינה כי בנם הפעוט נעלם בחצר ביתם, ולאחר חיפושים מצאו אותו בבריכה שם שהה כמה דקות מתחת למים. הצוות הרפואי הצליח להוציא אותו מסכנת מוות, וכיום הוא סובל מנזק מוחי. ברקע מכת הטביעות הזהירה האם: "שניות של חוסר השגחה וזה קורה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

"הדבר הכי קשה בסיפורים האלה זה שמדובר בעניין של דקות, או שניות של חוסר השגחה, וזה קורה", כך סיפרה לוואלה! NEWS מירב הולנדר. לפני שש שנים התהפכו חיי משפחתה כשיאיר בנה, שהיה אז בן שנה וחצי, זחל ללא השגחה אל הבריכה המשפחתית בביתם בפתח תקווה וטבע. ברקע ריבוי הדיווחים על טביעת ילדים בימים האחרונים, אמרה האם: "אנחנו יודעים איך זה מרגיש שתמיד עוברת לך ההרגשה שיכולת למנוע את זה".

את השבת ההיא הולנדר לעולם לא תשכח. "שמונת ילדינו שיחקו בחצר יחד עם יאירי, ואנחנו ישבנו בבית ב'נקודת תצפית'", שחזרה. "פתאום בעלי אמר שהוא לא רואה את יאיר. קפצנו כולנו החוצה ובעלי זינק לבריכה, אבל לא ראה את יאיר. המשכנו לחפש אותו בתוך הבית, אבל הילדים אמרו שראו אותו יוצא החוצה. יצאנו עם כל הילדים, חזרנו לבריכה שוב ולא ראינו כלום". האם סיפרה כי באותו היום לבש בנה אוברול בצבע תכלת, ולדבריה, "לא ראינו אותו כי הוא היה בצבע של המים".

לקריאה נוספת בנושא
פעולות החייאה בשני ילדים שטבעו בתל אביב ובגליל העליון
פעוטה בת שנה וחצי טבעה בבריכה פרטית בירושלים; מצבה אנוש

מכת הטביעות מחזירה את מירב הולנדר 6 שנים אחורה לטביעה של בנה יאיר בבריכה המשפחתית. השבוע היא שוחחה עם הפרמדיק שהציל את חייו. שלומי גבאי, שלומי גבאי
הולנדר ובנה יאיר/שלומי גבאי, שלומי גבאי

במהלך החיפושים מצאו ילדיה של הולנדר את הפעוט, ששהה כמה דקות מתחת למים. "ראיתי את הבן הגדול מחזיק את יאיר, שראשו מוטה הצידה ויוצא לו קצף מהפה. הייתי בטוחה שהוא מת, הבנתי שרוב הסיכויים שהוא לא חי". במקביל הזעיקה האם את מד"א, שהגיעו למקום וניסו להשיב את הדופק של בנו. משלא הצליחו, העבירו אותו לבית החולים שניידר, שם חזר לבו של יאיר לפעום. עם זאת, הרופאים כינו זאת "דופק משקר" והודיעו שייתכן שהילד לא יחזיק מעמד. "העובדה שיאיר איתנו כאן היום זה נס". מנהל המחלקה בשניידר אמר למשפחה שהוא מצטער שלא הצליחו לעשות יותר עבור יאיר.

שלושה חודשים לאחר שחייו ניצלו, שב יאיר לביתו במצב הרפואי החדש - כשהוא סובל מנזק מוחי. "חזרנו הביתה לשגרה חדשה", אמרה הולנדר. "תרופות, הזנה רפואית, אינהלציות ועוד".

עוד באותו נושא

מכת הטביעות: פעוטה מעיסאוויה מתה, תינוק מכפר יונה במצב קשה

לכתבה המלאה
רומן אס. באדיבות המצולם, אתר רשמי
נפגש עם האם לאחר שש שנים. רומן אס/אתר רשמי, באדיבות המצולם

לראשונה מאז הטביעה, שוחחה האם עם רומן אס, החובש הבכיר במגן דוד אדום שהוזעק באותה שבת לבית המשפחה, והציל את חיי בנה. אס סיפר כי "האירועים הקשים וסיפורי הטביעות שהתרחשו בימים האחרונים מחזירים אותי אחורה שש שנים. אני זוכר שהגענו אליכם הביתה, אנשים עמדו מחוץ לבית. נכנסו הביתה וראינו את יאיר מגולגל בתוך מגבת, בזמן שאחד המבוגרים עשה עליו החייאה".

"כן זאת הייתה השכנה שלנו שהיא אחות", חיזקה הולנדר את דבריו. החובש הוסיף כי הוא "זוכר שהתחלנו פעולות החייאה, זוכר שחזר הדופק ואנחנו מקבלים החלטה לקחת אותו כמה שיותר מהר לבית החולים. באמבולנס הוא שוב איבד את הדופק ואנחנו ממשיכים את החייאה תוך כדי הנסיעה". האם סיפרה שבגלל שהדופק של יאיר לא היה קבוע, ד"ר ערן משיח, בכיר בבית החולים שניידר, הוזעק כדי לקבוע את מותו של בנה, אך "בניסיון האחרון הדופק חזק ופועל עד היום".

הבירכה של מפשחת הולנדר. שלומי גבאי
"החזרנו את הילדים לבריכה כדי לא לפתח טראומה". הבריכה בבית משפחת הולנדר/שלומי גבאי

האם סיפרה כי באותו היום שהתרחש האסון בחרו ההורים להחזיר את ילדיהם לשגרה. "הדבר הראשון שאלי, בעלי, עשה זה להיכנס עם הילדים לבריכה כדי לא לפתח אצלם טראומה ופחד מהבריכה. כיום הבריכה ממשיכה להיות פעילה, אמנם הרבה יותר בטיחותית". לדבריה, "לא לקחנו את התאונה למקום הטראגי והחשוך של למה זה קרה לנו, אלא להפך. הרגשנו רצון גדול להעניק ולהגיד תודה רבה על כל מה שיש לנו".

מאז האסון החלה הולנדר בפעילות חברתית במהלכה היא משתפת את סיפורה האישי כדי שמקרים כאלה לא יתרחשו בעתיד, ואף תומכת במשפחות שעברו אירועים דומים. "זה לא קל ואני יכולה להבין את הצניחה הזאת שמושכת למטה, אבל יחד עם זאת אני מבינה שבמצבי הקיצון האלה יש לך שתי אפשרויות - או לצנוח או להתרומם ולהמריא", אמרה. "אם לאותן משפחות יש עוד ילדים, בוודאי שהילדים הלאה זקוקים להורים שמחים. תמיד קושי בא עם עוצמות, הרבה פעמים זאת הזדמנות לצמיחה ובירור עמוק יותר שמוביל לדברים טובים יותר".

מכת טביעות: בתוך חמישה ימים - חמישה ילדים טבעו

לאחר שארבעה ילדים טבעו במהלך חג השבועות, אתמול (שני) בבוקר דיווחו כוחות ההצלה על פעוט כבן שנה וחודשיים שטבע בבריכה פרטית בכפר יונה שבשרון. צוות מד"א שהוזעק לזירה ביצע בו פעולות החייאה, בסופן השיבו את הדופק של הפעוט ופינו אותו לבית החולים מאיר בכפר סבא.

מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים, ד"ר אהוד רוזנבלום, מסר כי "התינוק הגיע אלינו במצב היפותרמי, עם חום גוף של 33 מעלות וחצי. חיממנו אותו, החלפנו לו את הבגדים ואחרי כחצי שעה הוא עבר לטיפול נמרץ ילדים, כרגע הוא מונשם, מורדם ויציב. אני שמח מאוד שפעולות ההחייאה נעשו מהר, ואני כמובן מקווה שפעולות אלו וההגעה המהירה שלו לבית החולים יטיבו עמו".

אמבולנס בראש פינה - 9 יוני 2019. מד"א
זירת הטביעה בצימר בראש פינה/מד"א

זהו מקרה הטביעה החמישי בארבעת הימים האחרונים. המקרה הראשון אירע ביום שישי כאשר פעוטה בת שנה וחצי טבעה בבריכה בשוכנת עיסאוויה בירושלים. היא פונתה במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים, אך למחרת נקבע מותה. בשבת פעוט בן שנה וחצי טבע בבריכה פרטית בבית בצפת, ופונה במצב בינוני למרכז הרפואי זיו בעיר. כמה שעות מאוחר יותר טבע ילד בן 11 בבריכה פרטית במזכרת בתיה, והוא נלקח לבית החולים קפלן ברחובות, שם הוא עדיין מאושפז במצב קשה כשהוא מורדם ומונשם.

אינפו טביעות. עיבוד תמונה
אינפו טביעות/עיבוד תמונה

ביום השני של החג ילד כבן ארבע טבע בבריכה של צימר בראש פינה. לאחר פעולות החייאה הצליחו חובשים ופרמדיקים של מד"א להחזיר לו את הדופק, והוא פונה במצב קריטי לבית החולים זיו בצפת, שם הרופאים עדיין נאבקים על חייו בחדר הטראומה.

"מים וילדים קטנים לא הולכים ביחד"

מנהל המחלקה לרופאה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה, פרופ' יחזקאל ויסמן, אמר בהתייחס לתופעה המדאיגה כי "לצערי הרב אנחנו עדים לזינוק במספר מקרי טביעות הילדים בבריכות פרטיות בעשור האחרון. אין לי ספק שיש קשר לנגישות הרבה והקלה יותר לבריכות פרטיות שהופכות לחלק בתי נפרד מהרבה בתים בישראל". לדבריו, "ילד שטובע הוא לא ילד שנושם. מספיק שלא מגיע חמצן 3-4 דקות למוח, אז המוח שלו נפגע ודרגת הפגיעה קשורה לכמה זמן לקח עד שמשו את הילד מהמים. במהלך הטביעה אין חמצון של הדם, וזה משתק את כל המערכות בגוף. וכשאין אספקת דם אז יש פגיעה רב איברית, שבסופו של דבר גורמת למוות".

פרופ' ויסמן הבהיר כי הצוותים הרפואיים עושים במיטב יכולתם כדי להציל ילד שטבע. "הטיפול הטוב ביותר בטביעה הוא מניעה של הטביעה. ברגע שהמקרה מתרחש, אנחנו יכולים להציל יותר, להציל פחות. ישנם גם מקרי פטירה. ההורים צריכים להבין שיחד עם הקיץ והרצון ליהנות עם הילדים מים הם סכנה לילדים, במיוחד לילדים הקטנים. ילד מתחת לגיל חמש אסור שיהיה במקום ללא השגחה הורה. מים וילדים קטנים לא הולכים ביחד, רק אם הולכים עם ההורים יד ביד".

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים. קרדיט מרכז רפואי שניידר לרפואת ילדים. אתר רשמי
זינוק במספר מקרי טביעות הילדים בבריכות פרטיות. פרופ' ויסמן/אתר רשמי

"אני זאת שצריכה לנתק את המכשירים ולהחזיק לכם את היד ברגע הנורא ביותר בחייכם", אמרה ד"ר שירלי פרידמן, רופאה בטיפול נמרץ ילדים של בית החולים דנה שבמרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. ד"ר פרידמן פנתה להורי הפעוטות: "שימו עשר עיניים על הילדים שלכם. מספיקה שנייה אחת של חוסר תשומת לב והחיים שלכם ישתנו לעד. אני זו שנמצאת שם לידכם ברגעים האלה ואין לי מילים שיכולות לנחם".

מבחינתה של ד"ר פרידמן יש חוקים וכללים שנכתבו בדם שאסור להתעלם מהם. "ילד שלא יודע לשחות היטב - לא נכנס למים לבד. אפשר לטבוע במים בכל גובה. מצופים לא מגינים מטביעה - ילד יכול להיסחף ולטבוע עם המצופים". עוד הוסיפה כי "כשהולכים עם הילד לבילוי במים, להשאיר את הנייד בתיק, גם אם לא יהיו תמונות מהבילוי הזה. הטלפון גורם להסחות דעת. עדיף תמונה פחות וילד חי".

דר שירלי פרידמן איכילוב. ליאור צור, אתר רשמי
"עדיף תמונה פחות וילד חי". ד"ר פרידמן/אתר רשמי, ליאור צור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully