וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מפגינים נעצרו: מחליפו של רודן קזחסטן זכה ב-70% מהקולות בבחירות

10.6.2019 / 12:13

קאסים-ג'ומארט טוקאייב, יורשו של נורסולטן נאזארבייב שממשיך לאחוז בתפקידי מפתח גם אחרי שפרש בתום 30 שנות שלטון, סיים הרחק מיתר מתחריו. הוא טוען שההליך היה דמוקרטי, אולם באופוזיציה כינו זאת הונאה. המשטרה עצרה כ-500 איש: "קיצוניים הרוצים לערער את החברה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הנשיא הזמני של קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב, ניצח בבחירות הבזק שהתקיימו אתמול עם קרוב ל-71% מהקולות - כך לפי תוצאות חלקיות שפורסמו היום (שני). הוא נבחר כיורשו של השליט נורסולטן נאזארבייב, שפרש מהתפקיד במרץ אחרי 30 שנים בהנהגה, אולם הותיר בידיו סמכויות רבות והוא עדיין נחשב לדמות החזקה ביותר במדינה.

נאזארבייב בן ה-78 נותר יו"ר מועצת הביטחון ומנהיג מפלגת השלטון "נור אוטן". בנוסף לכך, בתו משמשת נשיאת הסנאט, במקומו של טוקאייב ומשפחתו שולטת על נכסים בולטים במדינה העשירה במחצבים.

ששת יריביו של טוקאייב בן ה-66, שהיה לנשיא הזמני באופן אוטומטי מתוקף תפקידו הקודם, היו לא מוכרים ומתנגדי השלטון אמרו כי הבחירות לא היו הוגנות. המשטרה עצרה כ-500 מפגינים בבירה נורסולטן, ששמה שונה לכבודו של המנהיג הפורש, ובעיר אלמטי, שמחו על חילופי השלטון במדינה שמגבילה מאוד את חופש הביטוי. היום התקיימו הפגנות קטנות בהרבה באלמטי, וכתב של רויטרס ראה כמה עשרות בני אדם נעצרים על ידי השוטרים. משרד הפנים תיאר את המפגינים כ"גורמים קיצוניים המבקשים לערער על יציבות החברה".

נשיא קזחסטן בפועל קאסים-ג'ומארט טוקאייב אחרי ההצבעה בבחירות, 9 ביוני 2019. רויטרס
שינה את שמה של עיר הבירה. הנשיא החדש, אתמול/רויטרס

המדינה שולטת על השיח הציבורי, ורוב מוחלט של כלי התקשורת המקומיים לא נוהגים לבקר את השליט. במהלך הבחירות, הוטלו מגבלות על הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים במדינה. משקיפים מהארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, שתיארו את מערכות הבחירות הקודמות במדינה הענקית שבמרכז אסיה כלא חופשיות או הוגנות, יקיימו תדרוך בהמשך היום.

טוקאייב, בינתיים, קיבל שיחות ממנהיגים אחרים באזור, בהם נשיאי אוזבקיסטן וקירגיזסטן. "עלינו לעבוד יחד למען עתידה של קזחסטן", צוטט הנשיא בחדש על ידי אתר הקמפיין שלו. לטענתו של הנשיא החדש, שהיה בעבר מנכ"ל משרד האו"ם בז'נבה, הליך הבחירות היה "דמוקרטי ופתוח" וקרא למשטרה לנהוג בצורה מאופקת, אך בחודשים שחלפו מאז פרישתו של נאזארבייב הפעילו הרשויות יד קשה נגד מתנגדי המהלך.

יריבו הקרוב ביותר היה העיתונאי ומנהיג האופוזיציה הוותיק אמירזהאן קוסנוב, שקיבל כ-15% מהקולות. "ההיתכנות של העברת שלטון דמוקרטית בקזחסטן היא אשליה", אמרו בארגון משמר זכויות האדם. במערכות הבחירות הקודמות קיבל נאזארבייב יותר מ-90% מהקולות.

עוד באותו נושא

המתנה לשליט קזחסטן הפורש: שינוי שם עיר הבירה על שמו

לכתבה המלאה
מפגין עצור בעיר אלמטי, קזחסטן, במחאה נגד הבחירות לנשיאות, 9 ביוני 2019. רויטרס
שוטרים אוחזים במפגין בעיר אלמטי, אתמול/רויטרס

מוחתר אבליזוב, מנהיג ארגון האופוזיציה "הבחירה הדמוקרטית של קזחסטן", שהוצא מחוץ לחוק, אמר כי הבחירות היו הונאה עם תוצאה ידועה מראש. הוא קרא בסרטון שפרסם ברשתות לצאת ולהפגין, וטען כי "אלפים" התאספו בכיכר מרכזית בעיר אלמטי. המפגינים צעקו "חרם" ו"המשטרה עם העם", בטרם פיזרו הרשויות את המחאה.

נשיא קזחסטן לשעבר נורסולטן נאזארבייב מצביע בבחירות בבירה, 9 ביוני 2019. רויטרס
משפחתו אוחזת בנכסי מפתח. השליט לשעבר נאזארבייב, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully