וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא נעצר בגיל 13 רק כי הפגין - ועכשיו סעודיה עומדת להוציאו להורג

מורתג'א קריריס השתתף בהפגנות במחוז השיעי בזמן "האביב הערבי", כשהיה רק בן עשר, ומוחזק מאז 2014 במעצר בגין "עבירות טרור". באמנסטי מזהירים כי הממלכה עשויה להוציא אותו להורג: הרשויות הסעודיות יעשו הכול כדי לדכא מחאות פוליטיות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ערב הסעודית עשויה להוציא להורג נער בן 18, שנעצר כשהיה רק בן 13 בשל השתתפות במחאות נגד הממשלה. לפי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, חלק מהאישומים נגד מורתג'א קריריס מתייחסים למעשים שביצע לכאורה כשהיה רק בן עשר.

בארגון זכויות האדם אמרו כי יש בידיהם מידע המאשר כי התובע הכללי ביקש להשית עונש מוות על הנער באוגוסט האחרון, וכי שימוע נוסף צפוי להתקיים בקרוב. לין מעלוף, אחראית המזרח התיכון בארגון, כינתה את העונש הצפוי לנער בשל עבירות שעבר בילדותו "מחריד". לדבריה, "לרשויות הסעודיות יש עבר מבעית בכל הנוגע לשימוש בעונש מוות נגד אזרחים כדי לרסק מחאות פוליטיות ולהעניש מפגינים אנטי-ממשלתיים - כולל ילדים - מהמיעוט השיעי הנרדף במדינה". היא הוסיפה כי "אין ספק שהרשויות בערב הסעודיות מוכנות לעשות הכול כדי לדכא התנגדות של האזרחים, כולל שימוש בעונש מוות נגד גברים שהיו בקושי ילדים בזמן מעצרם".

מורתג'א קריריס, שבתור נער הוביל מחאה ועומד בפני עונש מוות, ערב הסעודית. אתר רשמי
חלק מהעבירות המיוחסות לו בוצעו כשהיה בן 10. מורתג'א קריריס/אתר רשמי

לפי אמנסטי, מורתג'א נעצר ב-2014 ומאז הוא מוחזק במעצר. הוא הוכה, ספג איומים והוחזק גם למשך חודש בבידוד. ברשת CNN פורסם סרטון מ-2011, שבו הוא נראה משתתף כילד בהפגנה של ילדים על אופניים במחוז המזרחי בממלכה, שבו חי המיעוט השיעי. הוא מואשם בין היתר בהשתתפות בהפגנות נגד הממשלה, נוכחות בהלוויית אחיו שנהרג בעת מחאה ב-2011, הצטרפות ל"ארגון טרור", השלכת בקבוק תבערה על תחנת משטרה וירי על כוחות הביטחון. עוד דווח ב-CNN כי הרשויות מבקשות לצלוב את גופתו ולערוף את ראשו אחרי הוצאתו להורג, בצעד קיצוני שמוטל רק לעתים נדירות על מוצאים להורג.

ערב הסעודית חתומה על אמנת האו"ם לזכויות הילד, אך היא ממשיכה להוציא להורג אזרחים שנעצרו כשהיו עוד בני פחות מ-18. אחד מהם היה חבר בקבוצת המוצאים להורג באפריל הוצאו להורג 37 איש, רובם מקרב המיעוט השיעי, כשגופתו וראשו של אחד הוצבו על עמוד כאות אזהרה. בנוסף לכך, הוצא להורג גם עבד אל-כרים אל-הוואג'י, שנעצר בגיל 16 בשל מעורבות בהפגנות נגד הממלכה. זאת הייתה הקבוצה הגדולה ביותר שהוצאה להורג מאז 2 בינואר 2016, אז בוצע העונש נגד 47 איש, בהם איש דת שיעי בכיר. הוצאתו להורג עוררה הפגנות זעם באיראן, ואחריהן נותקו היחסים בין הממלכה הסונית לבין הרפובליקה האסלאמית השיעית.

סלמאן מלך ערב הסעודית ויורש העצר מוחמד בן סלמאן בפסגה בעיר מכה, 30 במאי 2019. רויטרס
רק המלך או נציגיו יכולים לאשר עונש מוות. סלמאן ומוחמד, בחודש שעבר/רויטרס

מוחמד דמאן, פעיל סעודי שחי בבריטניה, אמר לרשת CNN כי הוא השתתף בכמה מההפגנות שבהן נכח גם הנער, ואלו, לדבריו, היו שלוות. בסופו של דבר הצליחה ריאד לדכא את המחאה שפרצה בזמן "האביב הערבי" תוך שימוש בכוח רב ומעצרים של פעילים. הממלכה טוענת כי המפגינים תקפו את אנשי כוחות הביטחון ואזרחים והיא מכחישה כי היא מוציאה הודאות מחשודים באמצעות עינויים, כפי שסיפרו כמה עצורים.

בערב הסעודית, רק המלך או אחד מנציגיו המורשים יכולים לאשר את ביצוע עונש המוות. בנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, זוכה לתואר הנדיר "סגן המלך" ומאז שאביו עלה לשלטון ב-2015 הוא הנהיג גל מעצרים של פעילים אזרחיים בזמן שהוא מבסס את כוחו ומוציא לפועל רפורמות כלכליות וחברתיות. בין העצורים הרבים היו אנשי דת, אנשי עסקים, נסיכים ופעילים למען זכויות נשים.

באחד הסרטונים נראה מורתג'א עומד לצד אביו, עבדאללה, בעת שדיבר בפני המפגינים. הם, בניגוד ליתר המשתתפים, לא הסתירו את פניהם - מה שהקל על השלטונות לפעול נגדם. "אנחנו מבטיחים לשהידים שנמשיך בהפגנות שלנו", אמר האב, שהיה לבוש בגלימה חומה מסורתית, שבדרך כלל שמורה למנהיגים שבטיים. לצדו עמד בנו, כשמסכת סקי על ראשו. הוא הביט למצלמה, חייך והתרחק מהמקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully