וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניין המשטרה המיתולוגי יפורק - למרות האזבסט וגן הילדים הסמוך

9.6.2019 / 21:21

הרס תחנת המשטרה ברח' דיזנגוף בת"א יחל השבוע כשבמתחם גני הילדים הסמוך עדיין לומדים. ההורים חוששים, לאחר שנאמר להם שאם ייגרם נזק תיתכן השבתה של הגנים - מבלי שיש חלופה עבור הילדים. "אנחנו כמו שבויים של היזם והקבלן. למה לא לדחות את הפירוק לחופש הגדול?"

דיזנגוף 221. גוגל מפות, צילום מסך
תחנת המשטרה מימין - אשכול הגנים משמאל/צילום מסך, גוגל מפות

ביום שני הקרוב צפוי להתחיל הליך הריסת בניין תחנת המשטרה המיתולוגית "לב תל אביב" ברחוב דיזינגוף על ידי הקבלן ישראל לוי נדל"ן בע"מ. אך המהלך מעורר זעם וחשש בקרב הורי מתחם גני הילדים הצמוד, הממוקם באותו מגרש, וכולל מעון של נעמת ואת אשכול הגנים "דיזנגוף" של עיריית תל אביב.

זאת, משום שהקבלן מתחיל למעשה בהליך ההריסה בפירוק חלקי האזבסט שנמצאים בצמוד למתחם גני הילדים בו לומדים כ-300 ילדים - מה שעלול לסכן, לטענתם, את הילדים והתינוקות במתחם.

ביום שישי התקיימה אסיפה של הורי הילדים ואנשי העירייה, בה נכח גם אורי בולוניה, הממונה במנהל איכות הסביבה בעיריית תל אביב על תחום האזבסט והרעלים.

ההורים שנכחו בפגישה סיפרו כי בולוניה ניסה להרגיע את התושבים, אך גם הסביר כי ידיו כבולות והעירייה לא יכולה לעשות דבר בנדון - כי מי שנותן את ההיתר לפירוק האסבסט זה המשרד לאיכות הסביבה ולא עיריית תל אביב, אף שהפירוק נעשה בפיקוח העירייה. עוד הוסיפו ההורים כי בולוניה עצמו אמר שהיה מעדיף שהפירוק ייעשה בחופש הגדול.

ההורים הזועמים פנו לכל הגורמים האפשריים, כמו גם למשרד לאיכות הסביבה, אך נענו בשלילה. "אנחנו נמצאים חודשיים לפני החופש הגדול. הקבלן למיטב הבנתנו - אין לו היתר בניה ולא נראה שבאופק יהיה לו, אז למה הלחץ לעשות את הפירוק של האזבסט במהלך שנת הלימודים ולא לדחות את זה לחופש הגדול כשכל הגנים ריקים?", תהה אוהד הרן, שבנו בן הארבע דן לומד באשכול הגנים, בשיחה עם וואלה! NEWS. "אם חס וחלילה יקרה אירוע והאזבסט יישבר, או שכתוצאה מזה הסיבים של האזבסט יתעופפו ויצאו לאוויר הפתוח? הדבר יכול להשבית את כל הגנים למשך תקופה והעירייה כבר הודיעה שאין לה חלופה".

לקריאה נוספת:
צחנה חריפה וצריבות בעיניים: המפעל המזהם שממרר את החיים ביפו
עיריית ת"א עצרה את עבודות ההריסה של תיאטרון בית ליסין

רימון הלם נזרק לעבר תחנת לב תל אביב ברחוב דיזנגוף. אבי כהן
תחנת המשטרה בדיזנגוף/אבי כהן

בפגישה שקיימו ההורים עם סגן ראש העיר אסף הראל, נאמר להורים שאין לו פתרון ואם יקרה אירוע שכזה יצטרכו לסגור את כל הגנים. "יש פה מאות ילדים שכרגע תלויים בחסדי הקבלן וביכולתו לפרק את האזבסט בחשכה או במהלך הלילה בצורה שלא תגרום נזק ובעצם תסכן את חיי התושבים וגם תשבית את כל מערך הגנים והפעוטון שצמוד לבניין. אנחנו מבקשים בעצם לדחות את ההליך של פירוק האזבסט לתקופת החופשה באוגוסט, ואנחנו אומרים שסך הכל לא מדובר בתקופה ארוכה", אומרים הורים לילדים הלומדים בגן.

"אנחנו כועסים גם על הגורמים בעיריית תל אביב שהרשו לדבר כזה לקרות כשהם יודעים שאין להם אלטרנטיבה לגנים להעביר אותם למקום אחר, וגם על משרד איכות הסביבה שאיפשר ליזם לעשות את זה, כשהוא יודע שבערב זה בעייתי לעשות עבודות מהסוג הזה. אם יש סיכון במהלך היום, בערב הסיכון עולה. גם התקופה הזאת יכולה לחכות לאוגוסט", הם הוסיפו.

עוד באותו נושא

סופו של סמל: תחנת המשטרה המיתולוגית בדיזנגוף בת"א תיסגר

לכתבה המלאה

"שבויים של היזם והקבלן"

המהלך נודע להורים בסמוך לחגים, מבלי שאף אחד הודיע להם, עירב אותם בהחלטה או שיתף את הציבור במהלך הזה. למעשה, ביום רביעי האחרון נתלה שלט בגב הבניין שהודיע כי הקבלן ישראל לוי הולך להתחיל בשלב פירוק האזבסט מיד אחרי החג. חוסר השיתוף, אומרים ההורים, מכעיס במיוחד. "הילדים שלנו נמצאים שם, אנחנו אמורים לדאוג להם, לשמור עליהם. האינטרס של העירייה צריך להיות כזה שישמור על הילדים שלנו ושוב: העירייה יודעת שהיא לא יכולה לדאוג לנו לאלטרנטיבה אם חס וחלילה יהיה נזק ויצטרכו לסגור את הגנים".

לדבריהם, "אנחנו כמו שבויים של היזם והקבלן והיכולת שלו לבצע את העבודות ללא שום תקלה. אנחנו יודעים שבמדינת ישראל אין כזה דבר, בטח שלא בתחום של עבודות הבנייה", אומר הרן, ומסביר כי שני הבניינים יושבים על חלקה אחת ובעצם אפשר לומר כי הם ממוקמים על מגרש אחד כך שאין ביניהם מרווח. למעשה, הוא אומר, המרחק בין שני הבניינים עומד על 2-3 מטרים בלבד. "זה דבר שמגדיל את החשיפה והסיכון של הילדים והתינוקות בגן".

ההורים יצרו קשר עם הממונים מטעם הקבלן וניסו להגיע איתם להסכמה ברוח טובה, אך לא קיבלו תשובות לבקשתם מעבר לעובדה שמתקיים דיון עם העירייה בעניין. "אנחנו לא מתנגדים לבנייה ולפירוק של האזבסט. זה דבר טוב, אבל העיתוי הוא כמו להגיד: 'אנחנו עושים לכם דווקא'", אומרים ההורים.

ההודעה על פירוק האסבסט ליד אשכול הגנים ברחוב דיזנגוף בתל אביב. דנה ירקצי
"מאות ילדים תלויים בחסדי הקבלן וביכולתו לפרק את האזבסט". ההודעה על ראשית העבודות/דנה ירקצי

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "הפינוי המדובר מבוצע באישור, על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ועל ידי קבלן אזבסט מורשה. אין כל סכנה בביצוע הפינוי, שנעשה על פי ההנחיות אחרי שעות פעילות הגן ובפיקוח של הרשות לאיכות הסביבה העירונית הפועלת על פי כל כללי הזהירות. ביום שישי בבוקר התקיימה פגישה בין נציג הרשות לבין ההורים ונציגי מחלקת גני הילדים בה הוסברו להם כל הפרטים להפגת חששותיהם".

סגנית ראש עיריית תל אביב, ציפי ברנד, הגיבה כי "מרגע שנודע לי עניין הריסת הגג, פניתי למהנדס העיר ולאחראי על הרישוי בניסיון למצוא פתרון ולדחות את ביצוע העבודות. העבודות מתוכננות לשעות הערב אולם חשש ההורים מעבודות האזבסט בסמיכות לגני ילדים מובנת. לקבלן יש היתר, אולם אנחנו ממשיכים לבדוק את האפשרות לדחות את הביצוע".

הקבלן ישראל לוי מסר: "איני נוהג להתראיין".

המשרד להגנת הסביבה: "פירוק אזבסט - פעולה מבורכת"

תגובת המשרד לאיכות הסביבה: "אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה מפיק כ-2,500 היתרי עבודה לפינוי אזבסט בשנה. חלק מהעבודות מורכבות ביותר ורבות מהן בקרבה (אף של 0 מטרים) למגורים ושימושים ציבוריים שונים. בתנאי ההיתר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, המשרד הציב תנאים ובהם הגבלה לפעילות מבני ציבור רגישים, ולכן העבודה מתבצעת בשעות אחרי הצהריים. הקבלן המבצע נדרש לבצע את העבודה בעת שאין פעילות בגני הילדים ובתי הספר הנמצאים בטווח של 50 מטר מאתר העבודה. עם השלמת ביצוע הפירוק ופינוי הפסולת - ההנחיות המגבילות את הסביבה הסמוכה מוסרות וניתן לשוב לשגרה".

עוד נמסר כי "עבודות לפירוק ולפינוי לוחות אזבסט צמנט הן פעולה מבורכת, שגם אם מלווה בחוסר נוחות זמנית, היא מסירה סיכון וניתן לחזור במהירות לשגרה. יש להישמע להוראות הקבלן המבצע בדבר הימנעות משהייה ממושכת באוויר הפתוח בטווח של עד 50 מטרים מבנה שמפורק בו אסבסט. מערך הפיקוח של היחידה הסביבתית בעיריית תל אביב והמשרד להגנת הסביבה מבצעים פיקוח גלוי וסמוי על עבודות מסוג אלה, ובמקרים שבהם מתגלות הפרות, המשרד פועל משמעתית מול הקבלן, בהתאם לסמכויות שבידי הממונה ומנהלת הרישוי".

(עדכון ראשון 19:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully