וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל העסקה עם רוסיה: "ארה"ב לא תכשיר טייסים טורקים נוספים על F-35"

7.6.2019 / 13:32

גורמים אמריקניים אמרו לרויטרס כי ההחלטה נוגעת לסבבים חדשים שהיו אמורים לעבור אימונים על החמקנים המתקדמים. ההחלטה נובעת מסירובה של אנקרה לסגת מרכישת ה-S-400 ממוסקבה, שלפי וושינגטון מאיימת על נאט"ו - שבה שתי המדינות חברות. ארדואן כבר הבהיר כי לא ייסוג

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית החליטה שלא לקבל טייסים טורקים נוספים לתכנית האימונים במטוסי ה- F-35- כך אמרו הלילה (שישי) גורמים אמריקניים ברקע המחלוקת בין שתי חברות נאט"ו על עסקת הטילים של אנקרה עם רוסיה. וושינגטון סבורה כי מערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-400 יסכנו את המטוסים החמקנים מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית, שכבר נרכשו על ידי טורקיה. ממשל טראמפ הבהיר בכמה הזדמנויות כי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לא יכול להינות משני העולמות, אך עד כה נמנע מלנקוט צעדים לצמצום או לעצירת תכנית האימונים וההחלטה עשויה להביך את טורקיה.

שני הגורמים האמריקניים, שדיברו עם רויטרס בעילום שם, הותירו את האפשרות לכך שההחלטה תבוטל, ייתכן שבמקרה שטורקיה תשנה את התכניות שלה. הם אמרו כי ההחלטה נוגעת בשלב זה לטייסים ואנשי התחזוקה שהיו אמורים להגיע לארצות הברית כחלק מסבבי הכשרה נוספים. כרגע, הוסיפו הגורמים, אין החלטה רשמית לעצור את הכשרת הטייסים הטורקים שכבר נמצאים בבסיס חיל האוויר לוק באריזונה. עם זאת, בשבוע שעבר דווח ברויטרס כי צעד זה נשקל ברצינות.

ארבעה טייסים טורקים נמצאים כרגע בבסיס, ושניים נוספים משמשים מדריכי טיסה. בנוסף לששת הקצינים הטורקים, מוצבים במקום גם 20 אנשי תחזוקה של חי להאוויר הטורקי. טורקיה הביעה עניין ברכישת מאה חמקנים מדגם זה, בעסקה שעלותה נאמדת בכתשעה מיליארד דולר. על אף האיומים בסנקציות אמריקניות, ארדואן ובכירי ממשלו אמרו בהזדמנויות רבות בתקופה האחרונה כי העסקה עם רוסיה סגורה ואין דרך חזרה ממנה.

בחודש שעבר אמר שר ההגנה של טורקיה, הולוסי אקאר, כי אנשי צבא טורקים כבר עוברים הכשרה ברוסיה על הפעלת ה- S-400 וכי ייתכן שאנשי צבא רוסים יגיעו לטורקיה.

עוד בנושא:
S-400 או פטריוט? עסקת הטילים הרוסית שמאיימת על יחסי ארה"ב וטורקיה

מטוס חמקן F-35 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא לתקיפה באפגניסטן, 27 בספטמבר 2018. רויטרס
F-35 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא לתקיפה באפגניסטן, ספטמבר/רויטרס

הפנטגון סירב לומר אם הוא יקבל טייסים טורקים חדשים לתכנית האימונים, אך במקום זה הדגיש כי מתקיימות שיחות עם אנקרה על מכירת סוללות פטריוט, המיוצרות על ידי חברת ריית'ון האמריקנית. עם זאת, ביום שלישי האחרון אמר ארדואן כי ההצעה של ארצות הברית "לא הייתה טובה" כמו זו של רוסיה.

מומחים אומרים כי אם אכן תסולק טורקיה מהתכנית, יהיה זה אחד המשברים הגודלים בהיסטוריה של שתי בעלות הברית. על היחסים מעיבים גם אינטרסים סותרים בסוריה, הסנקציות על איראן ומעצרם של אנשי קונסוליה אמריקנים בטורקיה.

קת'רין ווילברגר, בכירה בפנטגון, אמרה בשבוע שעבר כי אם טורקיה תשלים את העסקה, יהיה זה "הרסני" לתכנית ה-F-35 וליכולת של צבא טורקיה להישאר משולב במערכות של נאט"ו. "S-400 היא מערכת רוסית שנועדה להפיל מטוסי קרב כמו ה-F-35", אמרה ווילברגר, המשמשת יועצת של שר ההגנה בפועל. "קשה לדמיין שרוסיה לא תנצל את ההזדמנות לאסוף (מודיעין)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully