וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי שחמט ישן שנרכש ב-6 דולר ונזנח במגירה לפני 50 שנה שווה היום יותר ממיליון דולר

12.6.2019 / 8:24

משפחה מאדינבורו הופתעה לגלות שפיון שחמט ישן שנרכש ב-6 דולר לפני 50 שנה שווה היום כ-1.2 מיליון דולר. מדובר בכלי שחמט לואיס אבוד, שכמותו אבודים יש רק עוד ארבעה

וואלה! כיף

בסרטון - וואלס השחמט

פיון מסדרת כלי שחמט נדירה מימי הביניים נמצא בבית משפחה מאדינבורו אחרי שנרכש בידי סב המשפחה בשישה דולרים בלבד - וכיום שווה יותר ממיליון דולר. כלי השחמט הנדיר שייך לשחמט לואיס מהמאה ה-12 שנמכר בסקוטלנד ב-1964 בסכום של כ-23 שקלים בלבד לסוחר עתיקות ונשמר במגירה במשך 55 שנים. המשפחה העבירה את הכלי הקטן, העשוי משנהב סוס ים, לבית המכירות "סאות'בי", שם גילו המומחים שמדובר בלא פחות מכלי שחמט אבוד של שחמט לואיס - אוסף כלי שחמט נדיר מימי הביניים.

המומחים סבורים כי כלי השח נוצרו בנורווגיה, ככל הנראה בטרונדהיים (מקום בו נמצאו כלי שח דומים), במהלך המאה ה-12. באותה תקופה היו איי ההברידים החיצוניים וחלק גדול מאיי סקוטלנד בשליטת נורווגיה. ההיסטוריונים סבורים כי מערכת כלי השחמט הוחבאה במהלך העברתם להתיישבות נורדית בחופה המזרחי של אירלנד.

מרבית כלי השחמט עשויים משנהב של כלב ים, ויתרתם עשויה משן לוויתן. 93 הכלים שנתגלו יוצרים יחד ארבע או חמש מערכות של כלי שחמט - שתי מערכות מהן מלאות. סה"כ ישנם שמונה מלכים, שמונה מלכות, 16 רצים, 15 פרשים, 12 צריחים ו-19 רגליים. כל כלי המשחק הם בדמות אנשים, למעט הרגליים. הפרשים מפוסלים כדמויות אדם הרכובות על סוסים קטנים ומחזיקות בידיים חניתות ומגינים. על חלק מכלי המשחק נמצאו כתמים אדומים - דבר המעיד כנראה שבאמצעות צבעים אדומים הבדילו בין הצדדים המשחקים (בניגוד לכלי המשחק המודרניים הצבועים שחור ולבן).

כלי שחמט ישן ששווה היום יותר ממיליון דולר. SWNS:SOUTH WEST NEWS SERVICE, צילום מסך
כלי שחמט ששווה יותר ממיליון דולר/צילום מסך, SWNS:SOUTH WEST NEWS SERVICE

כלי המשחק התגלו בשנת 1831 על חוף חולי במפרץ איג על האי לואיס, בהברידים החיצוניים שבסקוטלנד. אין תעוד מפורט באשר לאופן מציאת הכלים, אולם על פי עדויות שנשמרו הם נמצאו בתוך מבנה עשוי אבן שנקבר על ידי החולות.

כלי השחמט הוצגו בפגישה של האגודה לעתיקות של סקוטלנד ב-11 באפריל 1831. לאחר מכן נרכשו 10 מכלי המשחק על ידי אספן והיתרה על ידי המוזיאון הבריטי. ב-1888 הם נמכרו לאגודת העתיקות של סקוטלנד והיא תרמה את כלי השח למוזיאון המלכותי שבאדינבורו.חמישה חלקים שנעלמו נותרו בגדר תעלומה, אולם כעת אחד מהם נמצא אצל המשפחה האנונימית שכלל לא ידע מה יש להם ביד.

עוד באותו נושא

ציידי אוצרות משתמשים במגילות ים המלח למצוא אוצר יהודי קדום בשווי מיליארד דולר - שאולי כבר נגנב

לכתבה המלאה

עוד בנושא:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully