וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחמה ריבלין רעיית הנשיא הלכה לעולמה בגיל 74

ריבלין הלכה לעולמה בביה"ח בילינסון לאחר הסתבכות במצבה הרפואי. היא נישאה לראובן בשנת 1970 והותירה אחריה שלושה ילדים. בשנים האחרונות סבלה ממחלת פיברוזיס ריאתי, מחלת ריאות המקשה על ספיגת החמצן בדם ועברה השתלת ריאה, אולם לא הצליחה להתאושש

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, ארכיון המדינה ולע"מ, עריכה: ניב מעוז

נחמה ריבלין 2019-1945

  • רעיית הנשיא הלכה לעולמה בגיל 74 לאחר החמרה במצבה הרפואי
  • הנשיא ריבלין ובני משפחתו: "תודה לאזרחי ישראל שלא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה"
  • נתניהו: נלחמה בגבורה ובתעצומות נפש על חייה
  • יו"ר הכנסת אדלשטיין: "באישיותה המיוחדת השפיעה על כל מי שבאה איתו במגע"

נחמה ריבלין רעייתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין הלכה לעולמה היום (שלישי) בגיל 74. זאת לאחר הידרדרות ממושכת במצבה, שנבע מקוצר נשימה חריף על רקע לבבי. לפני כשלושה חודשים עברה נחמה רבילין השתלת ריאה, ניתוח לו נזקקה בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות, אולם מאז חלה הידרדרות במצבה ולא הצליחה להתאושש.

עם היוודע דבר מותה, נשיא המדינה ובני המשפחה ביקשו להודות לצוות בית החולים בילינסון בו אושפזה על הטיפול המסור ולאזרחי ישראל "שלא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל בית החולים ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה יום יום, שעה שעה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים. תודת המשפחה שלוחה גם למשפחת חלבלי אשר תרמה לנחמה את ריאתו של בנם יאיר על אצילותם מעוררת ההשראה ועל המעשה המופלא שעשו".

לקריאה נוספת:
"צנועה ואוהבת אדם": במערכת הפוליטית נפרדים מנחמה ריבלין

נחמה וראובן ריבלין. צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
נחמה ריבלין יחד עם בעלה הנשיא ראובן ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: מארק ניימן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על מותה של רעיית הנשיא ריבלין. "יחד עם כל אזרחי ישראל, רעייתי שרה ואני מביעים צער עמוק על פטירתה של נחמה ריבלין", אמר. "כולנו התפללנו לרפואתה במהלך התקופה האחרונה בה נלחמה בגבורה ובתעצומות נפש על חייה. אנחנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לנשיא המדינה ולכל בני משפחתו. יהי זכרה ברוך".

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש להביע תנחומים על מותה של נחמה ריבלין. "‫בשמי ובשם כל כנסת ישראל, חברי הכנסת והעובדים, אני משתתף בצערם העמוק של חברי נשיא המדינה ראובן ריבלין ומשפחתו", ספד. "‫באישיותה המיוחדת ובמאור פניה השפיעה נחמה על כל מי שבאה איתו במגע. היא תחסר לכולנו".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות מסרה כי "הרשות השופטת כולה על שופטיה ועובדיה מבכים את לכתה של הגברת נחמה ריבלין, רעיית הנשיא ראובן רובי ריבלין, אישה מיוחדת, אהובה ומעוררת השראה ומשתתפים בצער הנשיא ובני המשפחה".

בבית החולים בילנסון אמרו הבוקר כי זהו יום עצוב עבור כל אנשי המרכז הרפואי. "הצוותים הרפואיים של מערך לב חזה, ריאות, קרדיולוגיה וטיפול נמרץ לא משו ממיטתה של גב' ריבלין בכל התקופה וטיפלו באישה מופלאה זו במסירות ומקצועיות", נמסר. "צוות בית החולים אבל ומרכין ראש. אנו מחבקים את המשפחה ושולחים את תנחומינו לנשיא המדינה, ילדיה, נכדיה ובני משפחתה של נחמה. אנו מחזקים את ידי המשפחה בשעות קשות אלו, משפחה אצילית שתמכה ועטפה את גב' ריבלין בתקופת אישפוזה הממושכת".

נחמה וראובן ריבלין בטאג' מאהל, הודו. צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
נישאו ב-1970. נחמה ריבלין והנשיא ריבלין בטאג' מאהל/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: מארק ניימן

ריבלין נולדה במושב חרות שבשרון. שלא כמו בנות או בני זוג של בכירים בציבוריות הישראלית, היתה לאורך שנים רבות רחוקה מהכותרות. גם אם היתה מעורבת בחיי בעלה, ראובן רובי ריבלין, הדבר נעשה רחוק מהכותרות ומעדשות המצלמה. היא נולדה בשנת 1945 למנדי ולדרורה קיילה שולמן, ממקימי המושב שעלה על הקרקע בשנת 1930.

כשהיתה בת שש אביה הלך לעולמו. משהו מהחוסר הגדול איתו גדלה הזכירה בראיון שהעניקה לגלי צה"ל: "לאורך השנים יש לי צורך לקיים מנהג כמעט קדוש עבורי, ולקטוף ערב ראש השנה רימונים מהעץ שאבי נטע בחצר הבית בו גדלתי".

אמה נותרה מפרנסת יחידה ועבדה לבד במשק החקלאי שהיו בו פרדס, פרות ועופות. "אני זוכרת אותה עובדת קשה ונלחמת כלביאה על הזכות להיות עובדת אדמה, עם כל הקשיים האובייקטיביים שקשורים בבחירה באורח חיים כל כך תובעני. היא מעולם לא שקעה בחובות — הישג לא פשוט במושב שיתופי", סיפרה ריבלין בראיון לעיתון "הארץ".

כמו נערי גוש תל מונד, למדה בבית הספר התיכון ברופין. לאחר מכן למדה באוניברסיטה העברית תואר ראשון בבוטניקה וגנטיקה ובמקביל השלימה בשנת 1969 גם את לימודיה לתעודת הוראה במדעי הטבע. במשך שנים ארוכות עבדה ריבלין באוניברסיטה העברית כמזכירה מדעית במכון למדעי החיים. בהתחלה במחלקה לזאולוגיה ואחר כך במחלקה לאקולוגיה. בשנות העבודה האחרונות באוניברסיטה עברה לתפקיד מזכירה מדעית במחלקה לגנטיקה, עד שפרשה בשנת 2007.

נחמה ריבלין ודונלד טראמפ בבית הנשיא 22 במאי 2017. פייסבוק, צילום מסך
עם אשת נשיא ארה"ב מלניה טראמפ/צילום מסך, פייסבוק

בשנות לימודיה בירושלים התערתה בחיי החברה בעיר ולקראת סוף שנות הששים הכירה את ראובן ריבלין, עורך דין צעיר ויושב ראש קבוצת בית"ר ירושלים בכדורגל. ריבלין, בן למשפחה ירושלמית מפורסמת, היה אז פרוד ואב לילד, יואל, שנקרא על שם סבו. ב-1970 נחמה וראובן נישאו. הוא החל בפעילות פוליטית והיא המשיכה בעבודתה באוניברסיטה. לזוג נולדו שלושה ילדים: רן, ענת וריבי.

בעבר סיפרה על אמה כי במקביל לעבודה הקשה במשק החקלאי לא ויתרה על אהבתה לאמנות ובעיקר לספרות. כמו אמה, גם נחמה ריבלין היתה קרובה לתחומי אמנות והתעניינה בספרות, קולנוע, ציור, הדפס ומחול. אחרי שסיימה את עבודתה באוניברסיטה החלה ללמוד בקורס לתולדות האמנות.

נחמה ריבלין מארחת את ארוע אקים במשכן הנשיא. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
שמרה על מרחק מחשיפה תקשורתית. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לאורך שנות פעילותו הפוליטית של בעלה, במועצת העיר ירושלים, בכנסת ובממשלה, נחמה ריבלין שמרה מרחק מחשיפה תקשורתית ולא זכורה התערבות פומבית שלה בעיסוקו כאיש ציבור. "תמיד הוא היה מאוד חשוב לה, אבל היא הייתה עסוקה בקריירה שלה ובגידול שלושת הילדים", אמרה בעבר לוואלה! NEWS, חברתה מאירה טמיר לוטנר.

אריאל דרבסי, פרופסור לגנטיקה באוניברסיטה העברית שעבד אתה במשך שנים אמר אז ל"וואלה": יש להם זוגיות מאוד יפה. שניהם אנשים מאוד מיוחדים עם שילוב אופטימלי של טוב לב והומור, כולל הומור עצמי ואינטליגנציה גבוהה".

חבריהם הטובים סיפרו בעבר כי נחמה התעניינה וייעצה לבעלה לאורך הקריירה הפוליטית שלו. " "היא מעורה בכל הנעשה אבל לא התערבה בשיקולים הפוליטיים", התבטא בעבר דני נוימן, חברו של הנשיא מזה עשרות שנים.

נחמה ריבלין בצעירותה. ארכיון, אלבום משפחתי, מערכת וואלה! NEWS
נחמה ריבלין בצעירותה/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון, אלבום משפחתי

גם חבריה לעבודה סיפרו אז לוואלה! NEWS על אישה מעורבת ודעתנית, אבל גם כזו שמקפידה להתרחק מדיונים פוליטיים; ענת גלבוע, חברתה לעבודה אמרה כי "היא לא הייתה משתפת חברות בפוליטי. הרגשתי שדעותיה יותר שמאלה אבל היא לא הייתה דווקאית ולא הצהירה על כלום".

הד"ר יהושע שקדי, שעבד עם נחמה ריבלין באוניברסיטה לפני שיצא ללימודים בחו"ל ושהתמנה למדען הראשי של רשות הטבע והגנים אמר בעבר ל"וואלה" כי "מעולם לא הייתה לנו ולו שיחה אחת בעלת אופי פוליטי. פשוט שוחחנו על דברים אחרים, ואני לא יכול להגיד על עצמי שאני לא מתעניין בפוליטיקה".

שקדי סיפר בעבר לאתר "סלונה" כי בני הזוג ריבלין סייעו לו לאחר שנפצע מפגיעת רימון הרסס שהושלך לתוך הפגנת שלום עכשיו ב-1983. מפגיעת הרסיסים נהרג אמיל גרינצווייג. "ואני לא בצד הפוליטי של משפחת ריבלין", הדגיש אז שקדי.

רעיית הנשיא נחמה ריבלין מדליקה נרות עם לוחמי משמר הגבול במחסום א-זעים, 28 בדצמבר 2016. דוברות בית הנשיא, מערכת וואלה! NEWS
אישה מעורבת ודעתנית. נחמה ריבלין/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בית הנשיא

המרחק ששמרה נחמה ריבלין מעיסוקו של בעלה עלה פעם אחת לכותרות; היה זה ב-2004, באחת מהתקופות המתוחות בין ראובן ריבלין לבנימין נתניהו. "אשתי לא ממנה אנשים", עקץ ריבלין את ראש הממשלה ויו"ר מפלגתו.

לאחר שבני הזוג ריבלין נכנסו למשכן הנשיאות נאותה נחמה ריבלין להיחשף ולעמוד לעתים גם בקידמת הבמה. כאשת נשיא קידמה פעילויות ציבוריות והתמקדה בעיקר בבעלי מוגבלויות, אמנות וחיבור בין האדם ואדמתו, זכר למורשת הוריה.

נשיא המדינה אירח במשכנו את הרמטכ"ל היוצא רב-אלוף גדי איזנקוט, ואת הרמטכ"ל הנכנס רב-אלוף אביב כוכבי לארוחת צהרים יחד עם רעיותיהם, 15 בינואר 2019. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
עם כוכבי ואיזנקוט. נחמה ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ביוזמתה הוקמה בחצר בית הנשיא גינה קהילתית שמטרתה לחבר את הנוער לאדמה ולהפגיש בין קבוצות שונות באוכלוסיה. "בין הערוגות נופלות המחיצות, הטבע הופך קרוב, והאנשים שעובדים איתנו הופכים חברים", אמרה לפני שנתיים במפגש בגינה של תלמידות כתב ח' מבית ספר דתי ומבית הספר הדו-לשוני בירושלים. "זו גינה קטנה, לפעמים אפילו רק ערוגה קטנה, אבל כזו שעושה הבדל גדול. זה הכוח המיוחד שיש לעבודת האדמה, ולחיבור לסביבה", אמרה אז ריבלין.

בשנים האחרונות סבלה ממחלת פיברוזיס ריאתי, מחלת ריאות המקשה על ספיגת החמצן בדם. היא טופלה בבית החולים שערי צדק והמתינה תקופה ארוכה להשתלת ריאה. בגלל מחלה זו נאלצה להסתובב עם מחולל חמצן. לאחר מכן, עברה השתלת ריאה בבית החולים בילינסון, אולם מאז חלה החמרה במצבה ושלושה חודשים לאחר ההשתלה נקבע מותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully