וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קיבלה את המתנה הכי חשובה": איירין עברה ניתוח מציל חיים בליבה

2.6.2019 / 17:46

ילדה מטנזניה הגיעה עם הוריה לביה"ח, שם גילתה המשפחה כי יש לה בעיה בלב. "במשך שנים היא לא הלכה לביה"ס", סיפרה האם. אלא שאז, איירין בת הארבע קיבלה הודעה ששינתה את חייה: צוות ישראלי הגיעה לעיר מגוריה וניתח אותה במסגרת פרויקט "הצל ליבו של ילד" וביה"ח וולפסון

הצל ליבו של ילד , ניתוח לב של צוות בית החולים וולפסון באפריקה/צילום: גיל נאור

את יום הולדתה הרביעי איירין, בת הכפר קונדוצ'י בטנזניה, לעולם לא תשכח בזכות ניתוח צנתור שעברה בליבה ביום רביעי והציל את חייה. בגיל שלושה חודשים חלתה איירין, והוריה לקחו אותה לבית החולים JKCI בדאר א-סלאם, הם גם גילו שביתם הקטנה חולה במחלת לב נדירה.

הניתוח המורכב הועבר על ידי על צוותים רפואיים מקומיים טנזניים ורופאים ישראלים שהגיעו למדינה האפריקנית בשבוע שעבר במסגרת משלחת מיוחדת מהמרכז הרפואי על שם וולפסון בחולון ועמותת "הצל ליבו של ילד", כדי לבצע יחד עם הצוותים המקומיים, בדיקות מקיפות, ניתוחי לב וצנתורים בילדים ובצעירים מטנזניה.

"בגלל מחלתה היא לא יכלה ללכת לבית הספר ולגן כמו שלושת אחיה הגדולים. במקום זה היא הייתה נשארת בבית איתנו, מחכה ומצפה שהאחים שלה ישובו הביתה וישחקו איתה", סיפרה אמה של איירין. "בגלל המחלה, גם כשכבר היו מגיעים הביתה, והם היו משחקים יחדיו, איירין הייתה מתעייפת מהר מאוד. כשהיינו צריכים להגיע לבית החולים היינו צריכים ללכת ברגל מרחק, פעמים רבות זה היה לה מאוד קשה והיינו צריכים לקחת אותה על הידיים".

לקריאה נוספת:
מטנזניה לישראל: התינוק עם המום הנדיר בלבו שיוטס לטיפול בחולון

איירין, הילדה מטנזניה, ואמה בבית החולים לאחר הניתוח. גיל נאור, אתר רשמי
איירין, הילדה מטנזניה, ואמה בבית החולים JKCI לאחר הניתוח/אתר רשמי, גיל נאור
איירין, הילדה מטנזניה, בבית החולים לאחר הניתוח. גיל נאור, אתר רשמי
ד"ר עדי פריזן רביד מביה"ח וופלסון, בודקת את איירין/אתר רשמי, גיל נאור

ד"ר שגיא אסא, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית בילדים בוולפסון, ניסה להסביר ממה סובלת הילדה: "לאיירין היה חור בין חדרי הלב שגרם לאי ספיקת לב, עיכב את הגדילה וסיכן את חייה. לפני כמה חודשים המשפחה קיבלה הודעה ששינתה את חייהם מן הקצה אל הקצה. בהודעה נמסר להם שהמשלחת הישראלית מגיעה לבית החולים בטנזניה ואיירין תוכל לעבור את הצנתור שיציל את חייה".

"לפני שעזבו את ביתם בכפר הקטן, התפללה המשפחה ביחד כדי שאיירין תעבור את הצנתור בהצלחה. הדרך לבית החולים ארכה כשעתיים וכללה תחבורה ציבורית והליכה ברגל. ההליכה קשה לאיירין ופעמים רבות הוריה היו צריכים לקחת אותה בידיים".

משפחתה של איירין בטנזניה שבמזרח אפריקה. גיל נאור, אתר רשמי
משפחתה של איירין בטנזניה שבמזרח אפריקה/אתר רשמי, גיל נאור

ד"ר אסא הסביר על מהלך הניתוח כי "הטיפול היה סגירה של החור על ידי מטרייה שהושתלה בלב בצנתור, תוך כדי שהלב ממשיך לפעול, וללא צורך בניתוח לב פתוח. כעת כשהחור סגור איירין מרגישה מצוין. כל התסמינים נעלמו מיידית וצפויים לה חיים מלאים ורגילים ובחודשים הקרובים היא צפויה להדביק את פער הגדילה שלה".

אביה הנרגש אמר לאחר הניתוח כי "ביום רביעי, איירין סוף סוף עברה את הניתוח. היא קיבלה את המתנה הכי חשובה שיכלה לבקש - מתנת החיים. אין לי מילים להודות לצוות הרפואי הנפלא. מאז שקבלנו את ההודעה שיש תקווה לילדה שלי, אני לא מפסיק להתפלל. ואני אמשיך תמיד להתפלל שאלוהים יברך את הרופאים הישראלים, וגם שאיירין שלי תגדל ובעצמה תהפוך לרופאה ותציל ילדים רבים אחרים. הבת שלנו קיבלה את המתנה הכי חשובה ליום הולדת, היא קבלה את מתנת החיים. עכשיו נוכל סוף סוף להחזיר אותה הביתה, בריאה ושמחה".

"אני רואה את ישראל כמו הבית השני שלי"

איירין היא רק אחד מבין מאות הילדים הטנזנים, שטופלו במהלך השבוע החולף על ידי צוות הרופאים והאחיות הישראלים, שהגיעו לבית החולים הגדול בדר א-סלאם שבטנזניה, במסגרת המשלחת המיוחדת מהמרכז הרפואי וולפסון בחולון ועמותת "הצל ליבו של ילד".

מאז שנת 1999, "הצל ליבו של ילד" טיפלה ביותר מ-800 ילדים מטנזניה ומזנזיבר והכשירה מנתח לב ילדים, שני קרדיולוגים המטפלים בילדים, רופאת טיפול נמרץ, שני טכנאי מכונת לב ריאה ושש אחיות, כולם כיום עובדים ומטפלים בילדים בטנזניה. הצוותים הרפואיים המקומיים מטנזניה והצוות הישראלי עבדו ביחד יום ולילה כדי להציל ילדים חולי לב, וכדי לקיים מרפאה קרדיולוגית לאבחון ילדים חולי לב ולמעקב אחרי ילדים שטופלו בעבר על ידי העמותה.

ד"ר שגיא אסא, איירין ואמה בבית החולים. גיל נאור, אתר רשמי
ד"ר שגיא אסא, איירין ואמה בבית החולים JKCI/אתר רשמי, גיל נאור

ד"ר אסא עבד ביחד עם ד"ר נאיז מג'אני, הקרדיולוגית הראשית של בית החולים JKCI בדאר א-סלאם ועברה הכשרה של שלוש שנים בוולפסון. ביחד איתם עבד צוות שלם של רופאים, אחיות וטכנאים מוולפסון ומ-JKCI, ביניהם שני רופאים מטנזניה, קרדיולוגית ילדים ורופא מרדים, אשר לוקחים כעת חלק בתכנית ההכשרה של הצל ליבו של ילד בישראל.

בטנזניה יש מנתח לב-ילדים אחד - ד"ר גודווין גודפרי, שלו יש סימפטיה גדולה למדינת ישראל. "אני רואה את ישראל כמו הבית השני שלי. האנשים בישראל מאוד חמימים וטובי לב, היה לי טוב בישראל", אמר ד"ר גודפרי, בעברית כמעט שוטפת.

את השפה למד כשהגיע לישראל לראשונה בשנת 2008, במטרה ללמוד לנתח לב. לאחר חמש שנים של הכשרה, חזר ד''ר גודפרי לטנזניה והפך למנתח לב הראשון שם. מאז, לכל ביקור שלו בארץ מתלווים אליו אנשי צוות טנזניים המגיעים לקבל את הכשרתם, כמוהו, כאן בישראל, על מנת לשוב לטנזניה, לסייע לחולים ולהעביר את הידע הלאה. מאז שובו של ד"ר גודווין לטנזניה מישראל, הוא והצוות שלו ניתחו 260 ילדים.

הרופאים והמטופלים מפרויקט "הצל ליבו של ילד" בטנזניה. גיל נאור, אתר רשמי
הרופאים והמטופלים מפרויקט "הצל ליבו של ילד" בבית חולים בטנזניה/אתר רשמי, גיל נאור

הפרויקט ההומניטרי הבינלאומי "הצל לבו של ילד" הוקם בשנת 1995 על ידי מנתח הלב המנוח, ד"ר עמרם כהן, למטרה אחת - להעניק טיפולי לב מצילי חיים לילדים ממדינות מתפתחות ברחבי העולם. מאז שהוקמה טיפלה העמותה ביותר מ-5000 ילדים מ-59 מדינות מתפתחות ברחבי העולם, והכשירה למעלה מ-120 אנשי צוות רפואי ממדינות אלו. 40% מהילדים שעברו ניתוחי לב הגיעו מאפריקה; 49% מהרשות הפלסטינית, ירדן ועיראק; 4% מרוסיה וממדינות ברה"מ לשעבר ו-7% מסין, סרי לנקה ומווייטנאם. פעילות העמותה מרוכזת סביב בית החולים וולפסון, 100 אנשי צוות, ממנחים ועד לפיזיותרפיסטים המקדישים בקביעות חלק ניכר מזמנם לפרויקט זה, ללא קבלת תשלום מעמותה.

כחלק מהפעילות, העמותה דואגת להפעלת תוכניות הכשרה לאנשי צוות רפואיים ממדינות אלו, הקמת מרפאות לבדיקות טרום טיפוליות ולמעקבים שוטפים לאחר טיפולים והובלת משלחות רפואיות למדינות שותפות לשם אבחון, ניתוח והכשרה. ד"ר אסא סיפר לוואלה! NEWS על חשיבותו של הפרויקט: "עבור המשלחת הישראלית זו ברכה להביא את האור והרפואה והאהבה למקומות שזקוקים לריפוי, תוך כדי שיתוף פעולה עם הצוות הרפואי המקומי. זו פעילות המאפשרת לגשר על פערים של שפה, תרבות ודת, ומולידה עשייה הדדית לטובת הצלת חיי הילדים. רגע המפגש עם הילדה והוריה, והאנרגיות שהוא החזיר לכולנו בזמן התפילה, מרגשות וממלאות אותנו. זכינו".

ד"ר שגיא אסא ואיירין בבית החולים JKCI. גיל נאור, אתר רשמי
ד"ר שגיא אסא ואיירין בבית החולים JKCI/אתר רשמי, גיל נאור

מעבר לטיפולים הרפואיים מצילי החיים, מפעילה העמותה תכניות הכשרה מקיפות לאנשי צוות רפואיים שעושים את דרכם להרצאות והכשרות בישראל מהמדינות המתפתחות. העמותה אף מסייעת בהקמת מרפאות לבדיקות טרום ניתוח ולמעקבים שוטפים לאחר ניתוח במדינות המתפתחות ועוד. בשנה שעברה קיבלה העמותה את פרס האוכלוסין של האומות המאוחדות, כהוקרה על הפעילות ההומניטרית לטובת ילדים חולי לב מכל העולם. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהאו"ם העניק את האות היוקרתי הזה לאדם או לארגון ישראלי. במהלך השנה הקרובה צפויה העמותה לסיים את הקמתו של בית חולים לילדים במרכז הרפואי ע"ש וולפסון, אשר ישפר משמעותית את התנאים עבור ילדי חולון, בת ים, דרום תל אביב ויפו ויהיה מרכז בינלאומי לניתוחי לב ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully