וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות בצמתים וחמ"ל ייעודי: המענה הדיגיטלי של צה"ל לפיגועים באיו"ש

2.6.2019 / 17:00

לאור החשש ממחבלים בודדים ביהודה ושומרון, הוחלט לרשת את הצמתים במצלמות שיקלטו איומים אפשריים וברמקולים שיאפשרו דיבור ישיר עם הלוחמים. כחלק ממיזם דיגיטלי חדש, המידע המודיעיני ירוכז במערכת מיוחדת שתנתח אותו באמצעות אלגוריתם חכם ותאפשר לשגר הנחיות לכוחות בשטח

צילום: דו"צ, עריכה: שניר דבוש

מצלמות בנקודות החיכוך, רמקולים המיועדים ללוחמים בשטח ומערכת חכמה שתרכז את המידע מודיעיני ותנתח אותו לצורך מתן הנחיות לכוחות - כך נראה המיזם החדש בצה"ל שנועד לתת מענה למפגעים הבודדים ביהודה ושומרון.

המיזם מגיע בעוד מערכת הביטחון ממשיכה למקד את תשומת הלב בטרור הפלסטיני באזור, על רקע החשש שפיגוע איכותי יחמוק מהרדאר של גורמי המודיעין. תרחיש מסוג זה עלול לפגוע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל, ואף לערער באופן קיצוני את היציבות בשטח לאורך זמן.

לשם כך, פועלים כוחות אוגדת יהודה ושומרון, שב"כ ומג"ב למנוע מגורמים אלימים אך מורתעים לא לחצות את הקו האדום. באותה נשימה, הכוחות פועלים לרדוף אחרי גורמים אלימים, שהאחרון שבהם הוא זכריה זביידי, איש התנזים של הפתח וסמל חומת מגן.

**אמברגו לראשון 17:00**

סקירת מפקד אוגדת איו"ש. דובר צה"ל
כוחות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

במסגרת המערכה המתמשכת בטרור, בשנת 2018 נעצרו 3,173 חשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי והפרות סדר, נתפסו 406 כלי נשק והוחרמו 2,156,089 שקלים. לעומת זאת, מתחילת שנת 2019 עד חודש אפריל, נעצרו 1,077 פלסטינים, נתפסו 263 נשקים והוחרמו כ-448,352 שקלים היו אמורים לשמש את הטרור. בצה"ל מעריכים כי הלחץ על תשתיות הטרור נושא פירות, ומחירי הרובים המאולתרים האמירו לאלפי שקלים בודדים עבור נשק מאולתר ויותר מ-150 אלף שקלים לרובה תקני מסוג M16.

למרות הערכות אלה, עדיין קיים האיום של המחבלים הבודדים שקמים בבוקר ומחליטים לרצוח יהודים, ללא מודיעין מוקדם. בצה"ל העמיקו בסוגיה והחליטו על מיזם חדש שינסה לגשר על פערי הזמן והמידע המודיעיני, שלעיתים מצטבר במערכות מבלי לבוא לידי ביטוי בשטח.

עוד באותו נושא

פצוע הפיגוע בי-ם: "הייתי עם האופניים ופתאום מישהו התנפל עליי"

לכתבה המלאה
שדרוג האבטחה בזירת הפגיוע באריאל 2 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
זירת הפיגוע באריאל/אמיר בוחבוט

המיזם החדש - החטיבה המרחבית הדיגיטלית, שאותה מוביל מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף ערן ניב - נועד לייצר עליונות מבצעית נגד הטרור הפלסטינית באמצעות מודיעין המאפשר מעבר מהיר אל הלוחם. המיזם הכולל שיתוף פעולה בין פיקוד המרכז, אגף התקשוב, אמ"ן, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וזרוע היבשה.

החמ"ל המיוחד שהוקם במסגרת המיזם החדשני אוסף את המידע המודיעיני באמצעות מצלמות שפזורות בשטח וכן קולט מידע מודיעיני שמתקבל על ידי גורמי ביטחון נוספים. לאחר מכן, מתבצע זיהוי של פרטים וניתוח והמידע עובר כמתן התראה הוא הנחיה לפעולה עד לקצה המבצעי: כוח משימה או לוחם בשטח כדי שימנע, ינטרל ויסכל איומים מגוונים, כמו פיגועים או מעבר של אמצעי לחימה וגורמים חשודים.

**אמברגו לראשון 17:00**

סקירת מפקד אוגדת איו"ש. דובר צה"ל
כוחות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

המערכת המתקדמת תדע לזהות גורמים עוינים בשטח, כמו גם דפוסי פעולה חריגים, ולסייע בחקירת פיגועי טרור בזמן אמת במטרה למנוע מרדפים אחר מחבלים שגוזלים משאבים רבים במסגרת המערכה בטרור. מחבלים אלה פוגעים בקשב של צה"ל והשב"כ בהתמודדותם עם טרור ממוסד מצד חוליות חשאיות, שממתינות ליום פקודה או להזדמנות מבצעית. אלה הן אותן חוליות שיכולות לגרום לאבדות רבות בקרב אזרחים וחיילים באמצעות מטעני חבלה רבי עוצמה, כמו אלו שסוכלו בשנת 2018, או באמצעות פיגועי ירי.

לדברי גורמים באוגדת יהודה ושומרון, התפיסה משלבת מערכות טכנולוגיות מתקדמות הכוללות יכולות טכניות כמו פריסת מצלמות בכל מוקדי החיכוך ברחבי יהודה ושומרון, רמקולים במקומות רלוונטיים שבאמצעותם ניתן לדבר ישירות עם הלוחם בצומת ואלגוריתם חכם שאליו מזינים את המידע, ובאמצעותו מתבצע הניתוח. הנחיה תשוגר לדרגי השטח בבקרת גורמי המודיעין.

"להמחיש את הסכנה עבור הלוחמים"

כוחות האוגדה כבר מתורגלים בהכשרה לקראת תעסוקה של כוחות הבט"ש (ביטחון שוטף) שנועדה לשדרג את איכות פעילות הכוחות הלוחמים. במסגרת המיזם של אוגדת איו"ש, פועלים בשטח סימולאטורים שמאמנים את הלוחמים באופן הקרוב ביותר למציאות בתרחישים שונים כמו פיגועי דריסה או ניסיונות דקירה לדוגמה. "המטרה היא להמחיש את הסכנה עבור הלוחמים ועד כמה הם נדרשים להיות דרוכים וחדים מול האיומים השונים", הסביר גורם צבאי בפיקוד המרכז. "מצב זה מבהיר להם בצורה חד-משמעית כי הם צריכים כל הזמן לחשוב על סימנים מחשידים במרחב, האופן בו הם מגנים על עצמם בהמתנה לרגע בו יצטרכו להגיב".

בתוך כך, ברחבי אוגדת יהודה ושומרון קיים תא"ל ניב ניתוח הנדסי לכלל הצמתים ומוקדי החיכוך כדי לשפר את מרכיבי המיגון ובמוקדים שבהם היה נדרש שינוי. כמו כן, הוצבו עמדות גבוהות שנועדו פיגועי דקירה. בנוסף לצעדים אלה, הוחלט לקיים ימי עיון למפקדי פלוגות ומעלה על מנת להעביר לקחים ומסקנות מהפיגועים בשנה החולפת, בהם הפיגוע הקשה באריאל.

**אמברגו לראשון 17:00**

סקירת מפקד אוגדת איו"ש. דובר צה"ל
כוחות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל
שדרוג האבטחה בזירת הפגיוע באריאל 2 ביוני 2019. אמיר בוחבוט
צומת אריאל/אמיר בוחבוט
**אמברגו לראשון 17:00**

סקירת מפקד אוגדת איו"ש. דובר צה"ל
כוחות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully