וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הביקור: טראמפ הביע תמיכה בבוריס ג'ונסון - והרגיז את קורבין

2.6.2019 / 8:56

נשיא ארה"ב אמר לקראת ביקורו הרשמי בממלכה כי מנהיג מחנה הברקזיט יהיה "ראש ממשלה מצוין" במקומה של מיי, והכעיס את מנהיג הלייבור שמסרב לפגוש אותו: "נשיא ארה"ב לא צריך לקבוע מי יהיה ראש הממשלה הבא"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחל מחר (שני) בביקור רשמי בבריטניה, אך הוא כבר הצליח ליצור כמה שערוריות עוד בטרם נחת בממלכה. הוא אמר כי על לונדון לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם אם היא לא תקבל "מה שהיא רוצה" מבריסל, הביע תמיכה בבוריס ג'ונסון כראש הממשלה הבא וזהירות מפני שיתוף פעולה ביטחוני עתידי עם מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין.

"אם הם לא מקבלים את מה שהם רוצים, אני הייתי הולך", אמר טראמפ בריאיון ל"סנדיי טיימס" שפורסם הלילה על שיחות הברקזיט. "הם היו צריכים לסגור את העסקה". הנשיא הוסיף כי ראש הממשלה הבא, שיחליף את תרזה מיי בחודש הבא, צריך לשלוח לבריסל את נייג'ל פרג', ממנהיגי מחנה הברקזיט. לדבריו, על בריטניה לעזוב השנה את האיחוד האירופי, בין אם באמצעות הסכם או בלעדיו. התאריך הנוכחי הוא 31 באוקטובר.

בין המועמדים שזו עמדתם הוא ג'ונסון, שר החוץ לשעבר, שר הפנים סג'יד ג'אוויד ושר הברקזיט לשעבר דומיניק ראב. "אני מאוד אוהב את נייג'ל, יש לו הרבה מה להציע, הוא אדם חכם מאוד", אמר טראמפ על פרג', שמפלגת הברקזיט החדשה שהקים ניצחה בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר. "הם לא מערבים אותו, אבל תחשבו מה הם היו משיגים אילו כן. הם עדיין לא הבינו את זה". הוא גם הוסיף שלפי דעתו, על בריטניה לא לשלם את הסכם הגירושים עם האיחוד האירופי בגובה 39 מיליארד ליש"ט.

רבים, גם בשורות המפלגה השמרנית השלטת, מתנגדים לפרישה ללא הסכם מחשש להשלכות כלכליות קשות על הממלכה בשל הביטול המידי של הסדרים כלכליים עם הגוש האירופי. עד כה, 12 חברי פרלמנט שמרנים הכריזו כי יתמודדו על החלפתה ש מיי, שהתפטרה בחודש שעבר בעקבות כישלונה להעביר את הסכם הברקזיט. חבריהם לספסלי הפרלמנט יבחרו שניים מהם בלבד, שיעמדו לבחירת חברי המפלגה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והמלכה אליזבת' בביקורו בארמון ווינדזור, 13 ביולי 2018. AP
הוזמן לבקשתה. טראמפ והמלכה אליזבת, בשנה שעברה/AP

על קורבין, מנהיג האופוזיציה ששואף להיות ראש ממשלת בריטניה, אמר טראמפ כי יהיה עליו "להכיר" אותו קודם שיאשר לחלוק מידע מודיעיני עם ממשלה סוציאליסטית. נשיא ארצות הברית הזהיר את ממשלת בריטניה שלא לסכן את שיתוף הפעולה המודיעיני דרך הכנסת חברת התקשורת הסינית וואווי לרשת הסלולרית החדשה G5.

קורבין, מצדו, תקף את טראמפ והאשים אותו ב"התערבות בלתי-מקובלת" בפוליטיקה הבריטית בשל דברי התמיכה שחילק לג'ונסון. "אני חושב שבוריס יעשה עבודה טובה מאוד, אני חושב שהוא יהיה מצוין", אמר נשיא ארצות הברית על שר החוץ לשעבר בריאיון ל"סאן". ג'ונסון, שלא הגיב עוד לדברי טראמפ, כבר זכה לשבחים ממנו בעת ביקורו הקודם של טראמפ בבריטניה אשתקד. קורבין עצמו זכה לביקורת בתוך הלייבור על כך שטרם הבהיר חד-משמעית אם הוא תומך במשאל עם שני.

עוד באותו נושא

בוריס ג'ונסון זומן לבית משפט בטענה ששיקר לפני הברקזיט

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, יוצא בביתו, לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, לונדון, בריטניה 27 במאי 2019.. רויטרס
רוצה בחירות כלליות. קורבין, בשבוע שעבר/רויטרס

מנהיג הלייבור דחה הזמנה להשתתף בארוחה רשמית עם טראמפ יחד עם המלכה, ואמר: "הניסיון של הנשיא טראמפ להכריע מי יהיה ראש ממשלת בריטניה הבא הוא התערבות בלתי-מקובלת בדמוקרטיה שלנו. ראש הממשלה שלנו לא צריך להיבחר על ידי נשיא ארצות הברית, לא על ידי מאה אלף חברי המפלגה השמרנית לא מייצגים, אלא על ידי העם הבריטי בבחירות כלליות".

טראמפ התייצב לצד תומכי הפרישה מהאיחוד האירופי עוד לפני משאל העם השנוי במחלוקת ביוני 2016, שרבים משווים אותו לניצחונו המפתיע שלו בבחירות לנשיאות בארצות הברית חמישה חודשים לאחר מכן. הוא יגיע מחר לבריטניה בהזמנת המלכה אליזבת, במה שיהיה הביקור הממלכתי השלישי בלבד של נשיא ארצות הברית כלשהו בבריטניה. טראמפ ימשיך מבריטניה לצרפת, שם ישתתף בטקסי זיכרון למלחמת העולם השנייה, ואז לאירלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully