וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע הטיול במזרח: דגימת מח עצם מצילת חיים הוטסה מהודו לישראל

31.5.2019 / 16:49

מטיילת ישראלית בהודו נמצאה כתורמת פוטנציאלית של מח עצם להצלת חיי חולה שזקוקה להשתלה דחופה. בית חב''ד בקאסול, התורמת וישראלים נוספים נרתמו למבצע הטסת מבחנה עם דגימת דמה לארץ. "כל התהליך ארך שמונה ימים - זמן שיא''

מצילים את אמרי: מבצע תרומת מח עצם ביום ד' 15.05.19/צילום: עמותת עזר מציון

דגימות דם מיוחדות הוטסו השבוע מהודו לישראל לטובת בדיקות התאמה לתרומת מח עצם מצילת חיים. בימים האחרונים הגיעה פנייה למאגר הלאומי לתורמי מח העצם של "עזר מציון", עמותה ישראלית העוסקת בסיוע פרא-רפואי, על חולה ישראלית צעירה, שזקוקה בדחיפות להשתלת מח עצם. בבדיקה מהירה נמצאה במאגר תורמת פוטנציאלית.

צוותים של "עזר מציון" יצרו קשר עם התורמת הפוטנציאלית, שמיד הביעה את הסכמתה לביצוע בדיקת התאמה לקראת התרומה. אולם, התברר כי התורמת המיועדת נמצאת בעיצומו של טיול בהודו במזרח הרחוק.

בשל דחיפות המקרה, נוצר קשר ישיר עם הרב יואל כפלין שעושה שליחות בבית חב'"ד בקאסול שבצפון הודו. הרב נרתם מיד למשימה וליווה את התורמת המיועדת לאורך התהליך. מלווה ברב, התורמת הפוטנציאלית הגיעה למרפאה סמוכה, שם לקחו את דגימות הדם הרלוונטיות. עוד באותו ערב עלו דגימות הדם למטוס חזרה לישראל בסיועם של זוג מטיילים שחזרו לארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
המפלגות הערביות זכו למועד ב' - וכעת הציבור יחייב אותן לאחדות
סקרי בחירות ראשונים: ישראל ביתנו מתחזקת, הליכוד שומרת על כוחה
גורם אמריקני: החלק הפוליטי ב"עסקת המאה" יפורסם ב"זמן המתאים"

ד''ר ברכה זיסר, מנהלת ומייסדת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עזר מציון עם הזוג שהביא לישראל את הדגימות. עמותת עזר מציון, אתר רשמי
ד''ר ברכה זיסר עם הזוג שהטיס לישראל את המבחנות, שבוע שעבר/אתר רשמי, עמותת עזר מציון

בשיחה עם וואלה! NEWS התייחס הרב יואל, שליח הרבי שליט"א בקאסול, למבצע החשוב ואמר כי "לפני מספר ימים קיבלתי טלפון מישראל ובצד השני הייתה ד"ר ברכה זיסר ממאגר מח העצם של עזר מציון. היא סיפרה על חולה בארץ שזקוקה לתרומת מח עצם דחופה ומצילת חיים ושהתורמת שנמצאה לה אמורה להיות בקאסול". לדברי הרב, ''מיד נרתמתי ואיתרתי את התורמת הפוטנציאלית, שלמרות שבאותו היום רק הגיעה לקאסול, לאחר נסיעה ארוכה של 16 שעות ברכב ולא הרגישה טוב, הסכימה להגיע איתי למרכז הרפואי הקרוב (שעתיים של נסיעה הררית קשה) ולבצע את הדגימה''.

לדברי הרב, ''ליוויתי אותה והשתדלתי להקל עליה ככל הניתן. מעבר ללקיחת הדגימות, היה צורך להטיס את הדגימות גם לישראל. בהשגחה פרטית איתרתי זוג מטיילים שבדיוק היה בדרכו לארץ וגם הם התנדבו מיד וללא היסוס לסייע בשינוע הדגימות". עוד סיפר הרב יואל כי ''זו אינה הפעם הראשונה שיוצא לי לקחת חלק במקרה חירום, אך כל פעם מחדש אני נפעם מהנכונות להתגייס ולסייע אחד לשני. העזרה לזולת היא ערך עליון ביהדות, אנחנו מצטיינים בו. אני מאחל החלמה מהירה לחולה שזקוקה לתרומה".

עוד באותו נושא

"מרוץ נגד הזמן": המבצע להצלת חייו של אימרי הקטן יוצא לדרך

לכתבה המלאה
האחות ההודית בעת לקיחת הדם מהמטיילת הישראלית. עמותת עזר מציון, אתר רשמי
האחות ההודית בעת לקיחת הדם מהמטיילת הישראלית, שבוע שעבר/אתר רשמי, עמותת עזר מציון

מנהלת מאגר הדגימות, ד"ר ברכה זיסר, חיכתה לזוג באולם קבלת הפנים בנתב"ג והמבחנות מצילות החיים הועברו ישירות לבית החולים בו מחכה החולה. לדברי זיסר, "כל התהליך מרגע הגעת הפנייה, איתור תורם במאגר, יצירת הקשר איתה בהודו, ביצוע דגימת הדם והחזרת המבחנות לישראל ארך כשמונה ימים - זמן שיא". לטענתה, ''כל זאת בעזרת הירתמותם של אנשים טובים באמצע הדרך, שהתנדבו לסייע במבצע הבזק הזה להצלת חיים''. במידה והתורמת תימצא מתאימה, היא תוטס חזרה לישראל במיוחד באמצע הטיול שלה ובסיוע "עזר מציון". היות והתרומה דחופה, ההתאמה תברר כחיובית או שלילית תוך מספר ימים. במידה ואכן תהיה חיובית, התרומה יכולה להתבצע גם תוך מספר שבועות בודדים.

תהליך תרומת מח עצם דומה לתרומת דם פשוטה, והוא אינו כואב או שהוכר כמסוכן. המאגר הלאומי לתורמי מח עצם הוקם בשנת 1998 על ידי עמותת "עזר מציון", וכיום הוא משמש כמאגר המרכזי בישראל וליהודים מכל העולם. עד היום הצטרפו אליו 962,242 תורמי מח עצם פוטנציאליים הנותנים מענה רק לחלק מכלל החולים. עד היום, בוצעו 3,061 השתלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully