וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון מול מרקל: צרפת וגרמניה בקרב על עיצוב פני אירופה

נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה פתחו בשיחות שהולכות להיות קשות במיוחד אחרי היחלשות הגושים המרכזיים בפרלמנט האירופי. מרקל תומכת בבן ארצה כנשיא הנציבות החדש, ואילו מקרון בכלל לא הזכיר אותו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

צרפת וגרמניה חלוקות על זהותם ראשי הגופים המרכזיים באיחוד האירופי, אחרי הבחירות לפרלמנט האירופי שבהן איבדו שני הגושים המרכזיים את הרוב שלהם לאור התחזקות הירוקים והימין הקיצוני.
הקנצלרית אנגלה מרקל רוצה שמועמד המרכז ימין מנפרד וובר יהיה נשיא הנציבות הבא, בעוד שמקרון אפילו לא הזכיר אותו כמועד לתפקיד הבכיר. השניים נפגשו אתמול (שלישי) בבריסל, כדי לדון במצב הפוליטי החדש ומי יקבל לידיו את המשרות הבכירות ביותר בגוש שנותר מפולג יותר אחרי הבחירות.

הנציבות היא הגוף שאוכף את חוקי האיחוד ומנסח את חוקיו, ובראשה עומד כאת ז'אן-קלוד יונקר, שכהונתו בת חמש השנים מגיעה לסיומה. הוא היה מועמד מפלגות המרכז ימין ב-2014, אך מאז הגוש שלהן - מפלגת העם האירופית (EPP) - ירד מ-217 מושבים ל-180 מתוך 751, אם כי הוא הוא נותר הגדול ביותר. "אחרים עומדים לצד המועמד שלהם, זה ברור", אמרה מרקל על תמיכתה בוובר, בן ארצה.

מקרון, שציין שלושה שמות של מועמדים אחרים, אמר כי הוא רוצה שהנציב הבא יהיה "הכריזמטי, היצירתי והמוכשר ביותר שאפשר". כמה מועמדים בולטים אחרים הם האחראי לשיחות הברקזיט, מישל ברנייר מצרפת; מרגרט וסטגר הליברלית מדנמרק ופרנס טימרמנס ההולנדי מגוש המרכז-שמאל.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל במהלך פגישתם על רקע פסגת מנהיגי האיחוד האירופי, בריסל, בלגיה 28 במאי 2019. רויטרס
מלאכה מרובה לפניהם. מקרון ומרקל אתמול בבריסל/רויטרס

לדברי נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק, שבעצמו מסיים את כהונתו, הברקזיט תרם להצלחתן של המפלגות הפרו-אירופיות. "אחרי שהאירופים ראו מה אומר הברקזיט בשטח, הם הסיקו מסקנות. ברקזיט הוא חיסון נגד תעמולה אנטי-אירופית ופייק ניוז", אמר טוסק הפולני. בנוסף אליו, ימונו אנשים חדשים לנציגות מדיניות החוץ של האיחוד, במקומה של פדריקה מוגריני, ונשיא חדש לבנק האירופי, במקומו של מריו דרגי האיטלקי.

אחרי השיחות הממושכות, הבכירים החדשים יחלו את כהונתם ב-1 בנובמבר, פרט לנשיא המועצה האירופית, שכהונתו תחל ב-1 בדצמבר. האיחוד מחויב לאיזון מגדרי, פוליטי וגיאוגרפי במינוייו.

עוד באותו נושא

האיחוד האירופי נותר עומד על רגליו, אך קולות השינוי מהדהדים

לכתבה המלאה
מדגמים של הבחירות לפרלמנט האירופי מוצגים בבריסל, 26 במאי 2019. AP
תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי מוצגות על מסך בבריסל, ראשון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully