וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בסוריה: טורקיה מזרימה נשק לבלימת המתקפה של אסד ורוסיה באידליב

26.5.2019 / 11:59

מפקדים וגורמי אופוזיציה בכירים אמרו לרויטרס כי אנקרה הגבירה את משלוחי הרקטות והטילים לידי מתנגדי המשטר, ואלו עזרו לכבוש מחדש שטחים במעוזם האחרון. זאת אחרי שהשיחות בין אנקרה למוסקבה כשלו. האמריקנים אישרו לחדש אספקה של טילי נ"ט למורדים

עריכה: שניר דבוש

טורקיה שלחה כלי נשק לכמה ארגוני מורדים בסוריה כדי לתמוך בהם בהדיפת המתקפה הנרחבת של המשטר בתמיכת רוסיה במחוז אידליב, המעוז האחרון של מתנגדיו של בשאר אסד - כך אמרו אתמול (שבת) בכירים באופוזיציה ובשורות המורדים.

המתקפה החלה בחודש שעבר, אחרי שבדמשק ובמוסקבה האשימו את המורדים בהפרת הסכם הפסקת האש. זאת ההסלמה הקשה ביותר בין הצדדים מאז הקיץ האחרון, ואלפי אזרחים נמלטו מההפצצות על אידליב ועל אזורים הסמוכים לה.

שני בכירים באופוזיציה אמרו כי בימים האחרונים הגבירה אנקרה את אספקת הנשק שלה למורדים, אחרי שהשיחות עם מוסקבה על הקמת צוות עבודה משותף לא הצליחו. בכיר בשורות המורדים אמר כי כך מאותת טורקיה על מוכנותה לשמור על השפעתה בצפון-מערב סוריה, שם היא הגבירה את נוכחותה הצבאית ב-12 בסיסים שהקימה במסגרת ההסכם עם רוסיה. גורמים רשמיים בטורקיה לא הגיבו.

התמיכה הטורקית בכוחות הנלחמים באסד נעשית חרף היחסים הטובים בין הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. במסגרתם, חתמה אנקרה על עסקה לרכישת מערכת S-400 ממוסקבה, בניגוד לעמדתה של וושינגטון הטוענת כי היא אינה יכולה להשתלב במערכות של נאט"ו. הממשל של טראמפ מאיים בסנקציות על טורקיה - חברתו לברית נאט"ו - אך ארדואן הדגיש בכמה הזדמנויות כי אין דרך חזרה מהעסקה.

לקריאה נוספת
ארגונים בסוריה: בניגוד לדברי ארה"ב, אין עדויות למתקפה כימית של המשטר

חיילים בצבא סוריה נערכים לשיגור פגזים לעבר מורדים במחוז חמאת, 11 במאי 2019. רויטרס
חיילים סורים משגרים פגזים לעבר המורדים בחמאת, החודש/רויטרס

לפי הדיווח ברויטרס, שיירה צבאית של טורקיה הגיעה במהלך הלילה לבסיס בצפון מחוז חמאת ליד ג'באל א-זוואיה שבשליטת המורדים. הם העבירו להם כלי רכב משוריינים, משגרי רקטות וטילים נגד טנקים, כולל טילי TOW אמריקניים. אלו שימשו לבלימת צבא סוריה ולכיבושה מחדש של העיירה האסטרטגית כפר נבודה.

טילי ה-TWO היו הנשק היעיל ביותר של קבוצות המורדים הרבות הנאבקות באסד מאז 2011, והם הוזרמו להם על ידי ארצות הברית ומדינות ערביות עד שה-CIA השעה את תכנית התמיכה הצבאית בפלגים המתונים ב-2017. גורם מודיעני מערבי סיפר כי וושינגטון נתנה "אור ירוק" למורדים הנתמכים בידי טורקיה להשתמש בטילים, שהוחזקו במחסנים בסבב הלחימה הקודם.

הארגונים שנחשבים למתונים התאחדו במערכה הנוכחית עם ארגונים ג'יהאדיסטיים, בראשם תחריר א-שאם - ג'בהת א-נוסרה לשעבר - אחרי שבשנים קודמות הם נאבקו אלו באלו והקלו על רוסיה, סוריה ואיראן להכניע אותם בחזיתות אחרות.

על המתקפה הנוכחית באידליב מרחף איום מחודש של ארצות הברית לפעול צבאית במקרה של שימוש נוסף בנשק כימי. בשבוע שעבר אמרו בוושינגטון כי יש סימנים לכך שאסד תקף את המורדים בגז כלור בלטקיה, והבטיחה "תגובה מהירה והולמת" אם זה יוכח. המשטר מכחיש את הטענות האלו לאורך כל המלחמה, אך ארצות הברית כבר תקפה יעדים שלו בשנתיים הקודמות בעקבות מותם של עשרות אזרחים מנשק בלתי-קונבנציונלי.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין, לוחץ את ידו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן במהלך פגישתם בסוצ'י, רוסיה 14 בפברואר 2019. רויטרס
עסקת נשק מצד אחד, יריבים בשטח מצד שני. פוטין וארדואן, פברואר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully