וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשת ממשלת בריטניה מיי הכריזה על התפטרותה בשל כישלון הברקזיט

מיי הודיעה כי תעזוב את התפקיד ב-7 ביוני, זאת בשל כישלונה בניסיונות החוזרים ונשנים להעביר את הסכם הברקזיט אליו מחויבת הממלכה. "אחרי מאמצים רבים, ברור לי כי טובת המדינה היא בדמות ראש ממשלה חדש", אמרה בקול חנוק מדמעות

צילום: רויטרס

מיי הודיעה על התפטרותה - עיקר העדכונים:

  • ראשת ממשלת בריטניה הודיעה על סיום תפקידה בשל כישלון הובלת הברקזיט
  • בתום נאומה אמרה מיי בקול חנוק מדמעות: תמיד תהיה חרטה בלבי
  • מיי נכנעה ללחץ מתוך מפלגתה "לפנות את הדרך" למנהיגים חדשים להובלת המהלך

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה היום (שישי) על התפטרותה, זאת בעקבות כישלונה להעביר את הסכם הברקזיט. מיי, שחתמה בדמעות את הודעתה, הכריזה כי ההתפטרות תיכנס לתוקף החל מ-7 ביוני.

מיי, המכהנת בתפקיד מאז יולי 2016, נענתה לקריאות מתוך מפלגתה לפנות את הדרך למנהיגים חדשים שינסו להפשיר את הקיפאון ולפרוץ את המבוי הסתום בהובלת פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. "אחרי מאמצים רבים, עכשיו ברור לי כי טובת המדינה היא בדמות ראש ממשלה חדש שיוביל את המאמץ", הצהירה מיי. "תמיד תהיה בלבי חרטה על כך שלא הצלחתי להוביל את התהליך".

"מהרגע שנכנסתי דרך הדלת שמאחורי בדאונינג עשר כראשת הממשלה, פעלתי להפוך את בריטניה למדינה שפועלת לא רק עבור מעטים מיוחסים, אלא עבור כולם", אמרה. היא ציינה כי פעלה על מנת לכבד את החלטת העם במשאל העם בו נקבע כי בריטניה תעזוב את האיחוד. "אני בטוחה היום, כשם שהייתי לפני כשלוש שנים, שבדמוקרטיה - אם ניתנת לעם הבחירה מוטלת עליך החובה להוציא לפועל את מה שהחליט. עשיתי את המיטב כדי ליישם זאת".

לקריאה נוספת:
דיווח בבריטניה: מיי תתפטר מחר בשל כישלונה להעביר את הברקזיט

תרזה מיי מודיעה על התפטרותה - 24/5. רויטרס, רויטרס
סיימה את הנאום בדמעות. מיי/רויטרס, רויטרס

מיי, שהתנגדה ליציאה מהאיחוד האירופי לפני שהתקיים משאל העם, אמרה כי "ניהלתי משא ומתן על תנאי היציאה שלנו ועל מערכת יחסים חדשה עם השכנים הקרובים ביותר שלנו באופן שמגן על מקומות עבודה, על הביטחון שלנו ועל האיחוד שלנו". לדבריה, "עשיתי כל מה שביכולתי כדי לשכנע את חברי הפרלמנט כדי לגבות את העסקה המתגבשת, אך לצערי לא הצלחתי לעשות זאת. ניסיתי שלוש פעמים ואני מאמינה שזה היה נכון להתמיד במאמצים, אפילו שהסיכויים להצלחה היו קלושים".

"לא הצלחתי למצוא קונצנזוס"

מיי ציינה כי סיכמה עם חברי ועידת 1922 המכריעה בנוגע לבחירות פנימיות במפלגה כי התהליך לבחירת מנהיג חדש יחל בשבוע הבא, וכי עדכנה את המלכה כי תמשיך בתפקידה עד לסיום התהליך. "כדי להבטיח את הצלחתו, המנהיג או המנהיגה שיובילו את המפלגה השמרנית יידרשו למצוא קונצנזוס בפרלמנט, שאני לא הצלחתי למצוא. קונצנזוס שכזה יושג רק אם בכל הצדדים תהיה מוכנות להשיג פשרה", אמרה מיי. מחליפה ייבחר בפריימריז פנימיים שנערכים בשני שלבים. שר החוץ לשעבר וממנהיגי מחנה הברקזיט בוריס ג'ונסון הוא המועמד המוביל לרשת אותה ולהיות ראש הממשלה הבא.

ההימור האחרון של מיי לכלול בהצבעה הנוספת והרביעית במספר על ההסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי גם אפשרות של משאל עם נוסף, עורר מרד פנימי על ידי תומכי הברקזיט, שהוביל להתפטרותה של מנהיגת הסיעה אנדרה לידסום - מועמדת אפשרית להחלפתה של מיי בתפקיד. מועמדים נוספים הם דומיניק רב, ג'רמי האנט וסאג'יד ג'ביד.

תרזה מיי מודיעה על התפטרותה - 24/5. רויטרס, רויטרס
מפנה את הדרך. מיי, היום/רויטרס, רויטרס

מנהיג האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין, בירך על החלטתה של מיי, ואף טען כי "צדקה" כשהחליטה לסיים את תפקידה. קורבין, העומד בראש מפלגת הלייבור אמר כי מי שעתיד להחליף את מיי כמנהיג המפלגה השמרנית חייב לקרוא לבחירות. "היא הבינה עכשיו את מה שידעה המדינה במשך חודשים: היא לא יכולה לשלוט, וגם לא על מפלגתה המחולקת והמתפוררת". עוד אמר כי "מי שיהיה המנהיג השמרני החדש צריך לתת לאנשים להחליט על העתיד של ארצנו, באמצעות בחירות כלליות מיידיות".

דוברת נציבות האיחוד האירופאי אמרה כי נשיא הנציבות, ז'אן קלוד יונקר, "אהב לעבוד עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי" וכי יכבד את קשרי עבודה עם כל מנהיג אחר. עוד הוסיפה כי עמדתם בנוגע לתאריך הברקזיט, 31 לאוקטובר, עומד בעינו.

כמו כן, דוברת ממשלת ספרד, איזבל סלה, אמרה כי יהיה כמעט בלתי אפשרי להימנע מיציאה קשה של בריטניה מהאיחוד האירופי. "לממשלת ספרד יש תכניות חלופיות לכל תוצאה אפשרית שתהיה ליציאה המתוכננת של בריטניה מאירופה", הוסיפה הדוברת.

ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקאר, הביע דאגה ואמר כי בחירה של ראש ממשלה "יורוסקפטי", שעשויה להוביל לכיוון חדש בדיונים על הברקזיט שיהיו "מסוכנים מאוד" עבור אירלנד. "אנחנו מתכננים לבנות ולחזק את בנות הברית שלנו ברחבי האיחוד האירופי ונוודא שאירלנד תעבור את זה", אמר ורדקאר.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, 2 באפריל 2019. רויטרס
"פעלה נכון". קורבין/רויטרס

אתמול החלה ההצבעה בבחירות לפרלמנט האירופי בבריטניה, וקמפיין הבחירות עסק בעיקר בסוגיית הפרישה מהאיחוד, ומפלגת הברקזיט של נייג'ל פאראג', ממנהיגי קמפיין העזיבה, צפוי לזכות במירב הקולות. מנגד, השמרנים צפויים לספוג מכה קשה. התוצאות צפויות להתפרסם החל יום שני בחצות. הממלכה נותרה מפולגת מאז משאל העם ב-2016, שבו תמכו 52% הנשאלים בפרישה מהאיחוד, והיא אף נאלצת להשתתף בבחירות לפרלמנט האירופי שנפתחו היום. עדיין לא ברור איך בריטניה, הכלכלה החמישית בגודלה בועלם, או אם בכלל, תעזוב את הגוש שאליו הצטרפה ב-1973.

מפגינים בעד ונגד הברקזיט, 14 במרץ 2019. רויטרס
"לייצר קוצנזוס". הפגנות בבריטניה להובלת הברקזיט/רויטרס

מיי הבטיחה מוקדם יותר השנה להתפטר מתפקידה אחרי שהסכם הברקזיט יאושר בפרלמנט, אך המחוקקים דחו אותו כבר שלוש פעמים. שיחותיה עם מפלגת הלייבור מהאופוזיציה לא הצליחו לשכנע את מנהיגה ג'רמי קורבין לתמוך בהבנות עם בריסל, וגם רבים בקרב השמרנים מתנגדים לפשרות שהציגה מיי בניסיון לשכנע את מתנגדי הברקזיט.

(עדכון ראשון: 12:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully