וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקווים שנשאר משהו מהבית": תושבי מבוא מודיעים שבו אל החורבן

אחרי שהאש כילתה את מרבית הבתים ביישוב, תושבי מבוא מודיעים שפונו אתמול שבו כדי לאמוד את מידת הנזק. "כולם כאן בשוק, הילדים ממש בהיסטריה", סיפר אחד התושבים שבנס הצליח לאתר את הכלבים שנותרו מאחור. בקיבוץ הראל טרם הורשו לחזור לבתים

ללא קרדיט

גל שריפות - עדכונים אחרונים

  • מרבית הבתים ביישוב מבוא מודיעים נשרפו
  • תושבי הראל לא מורשים לחזור לבתיהם בגלל אזבסט
  • נתניהו בהערכת מצב: נשקול הרחבת טייסת הכיבוי
  • מטוסי סיוע מחו"ל יגיעו בהמשך היום

כמה מאות מתוך אלפי התושבים שפונו מבתיהם אתמול שבו הבוקר (שישי) לבתיהם. תושבי מבוא מודיעים חזו בבתים המפויחים, מרביתם נשרפו כליל באש שפרצה בחסות מזג האוויר השרבי. "באנו לנסות לראות אם נשאר משהו מהבית", אמר לוואלה! NEWS יוסי קוזצקי שביתו ביישוב נשרף לחלוטין. "לצערי, אני עדיין לא רואה את הבית שלנו".

בדומה לשכניו, קוזצקי נאלץ להתפנות מביתו במהירות לאחר שהאש שהחלה אתמול בשעות הצהריים ביער בן שמן התפשטה במהירות לכיוון היישוב. "שמענו ש-40 בתים נשרפו", סיפר. "אני עדיין לא יודע איך אני מרגיש. האש הייתה גדולה מדי ובאה מהר מדי. כשהכוחות הורו לנו להתפנות היא כבר הייתה בין הבתים. הם ביקשו מאתנו לעזוב את המקום וכל משפחה עברה לכיוון אחר, כולם בשוק ומנסים לאמוד את הנזק מה נשאר".

לקריאה נוספת:
עשרות בתים נהרסו: היערכות שיא להתחדשות השריפות ברחבי הארץ
"הבית לא ייראה אותו דבר": התושבים שברחו מהאש ויתרו על האופטימיות

ספר תורה שרוף במבוא מודיעים - 24/5. אור רביד
נזקי השריפה במבוא מודיעים/אור רביד
הכלבה פפסי שהושבה לבעליה יוסי ושניאור ממבוא מודיעים - 24/5. אור רביד
קוזצקי והכלבות לאחר החזרה ליישוב/אור רביד

הנזק ביישוב עצום. עשרות בתים חרבים, קירות שעדיין רותחים מחום, אדמה מפויחת, ועשרות מכוניות שנשרפו. "לא ממש מעדכנים אותנו על הישוב", הוסיף קוזצקי. "אנחנו ניזונים מהתקשורת בלבד". את הלילה העבר קוזצקי בבית אמו יחד עם משפחתו. "יש לי ילד עם צרכים מיוחד וילדה בת חמש שממש בהיסטריה ממש שקרה".

בעודו מנסה להבין מה עלה בגורל ביתו, הטלפון הנייד שלו החל לצלצל. השיחה שהתקבלה הייתה מהחפ"ק שהוקם בכניסה ליישוב, שם ביקשו לעדכן שייתכן ומצאו את אחת מכלבות המשפחה. "יש לנו שתי כלבות", אמר. "אחת מבוגרת ואחת צעירה - פנדה ופפסי בת חודש וחצי".

תוך כדי השיחה, קוזצקי קיבל מסרון עם מסר אופטימי מאחד מקציני הביטחון הישוביים. "הוא אמר שהוא ראה את הבית שלנו ושעלה ממנו עשן", הסביר. "הוא טען שיחסית לשאר הבתים המצב יותר טוב, נותר רק לקוות לטוב".

תושבים במבוא מודיעים - 24/5. ראובן קסטרו
תושבים מודאגים במבוא מודיעים/ראובן קסטרו
מבוא מודיעים - 24/5. אור רביד
אופניים מפויחים במבוא מודיעים/אור רביד
הנוף אל מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
מבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי

"סיפרנו לילדים שאין בית, אין צעצועים"

נעמה, תושבת קיבוץ הראל שביתה נחרב, אמרה כי "כבר מאתמול לא ניתן היה להיכנס. השארתי את הילדים, וניסיתי לבוא להציל את הכלב. לא נתנו לי להיכנס, אבל מישהו אחר פרץ לבית ושחרר אותם. אחר הצהריים נכנסתי וראיתי שאין לי יותר כלום, רק מה שאני לובשת. לא נשאר דבר. החתולים אינם, וגם כלב אחד, וכעת אנחנו נכנסים להביא את הכלבה שמסתובבת. סיפרנו לילדים שאין בית, אין צעצועים ואין בגדים".

תושבים בהראל הגיעו כדי לנסות ולאתר את חיות המחמד שלהם, ושוטרים עדיין מונעים כניסה ליישוב, בעיקר בשל האזבסט. כמה מבתי הקיבוץ נשרפו, וכן מבנים נוספים.

בשעות הבוקר התקיימה הערכת מצב נוספת של המשטרה ושירותי הכבאות בחפ"ק שהוקם באזור תל חדיד למעקב אחר השריפות באזור בן שמן. מפקד משטרת מחוז המרכז, ניצב עמיחי אשד, לקחו בה חלק וגם גורמי הכיבוי, הרשויות המקומיות, רשות הטבע והגנים, פיקוד העורף, מד"א וגורמים נוספים. בהמשך הגיעו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן. בדיון שיבח נתניהו את פעילות הכוחות, וציין כי הוא שוקל להגדיל את טייסת הכיבוי על מנת שתהיה בעודף תמידי.

מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
בשלושה יישובים הותר לתושבים לחזור. מבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי

בהערכת המצב חזרו גורמי ההצלה על ההוראה לא להדליק אש עד להקלה בחום, ולא לקיים עבודות אחזקה הכוללות אש או להבה גלויה. אנשי כבאות והצלה הדגישו את החשיבות שבגיזום וניכוש העשבים והצמחייה, ועדכנו כי באזור כפר אוריה ואזור בן שמן עדיין מתנהלים מאמצים להשתלט על האש. חלק מכוחות הסיוע הבינלאומי של מטוסי הכיבוי הגיעו לישראל, וחלקו האחר צפוי להגיע במהלך היום - בהם מטוסים מאיטליה, יוון, סלובניה - ושני מסוקי כיבוי ממצרים.

על פי ההחלטות שהתקבלו, החל מהשעה 08:00 הותרה חזרת התושבים לישובים שילת, גמזו, כפר דניאל. בזירת השריפות סמוך לירושלים - בקיבוץ הראל ומושב תרום - טרם הורשו התושבים לשוב. הקרן הקיימת לישראל ביקשה הבוקר להימנע מהגעה לפארקים וליערות, בשל תנאי מזג האוויר הקשים, הטמפרטורות הגבוהות והרוחות.

מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
מבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי

עם זאת, כביש 443 יישאר סגור בשלב זה לתנועה בקטע שבין מחלף בן שמן למודיעין. כמו כן הכניסה ליער בן שמן נאסרה. כוחות הכיבוי והמשטרה פועלים גם בכוננות מתוגברת, זאת בשל החשש מתנאי השרב הקיצוניים שצפויים להגיע היום לשיא ומהתפשטות האש.

(עדכון ראשון 08:36)

מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
מבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי
מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
בית מפויח במבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי
מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
העשן עוד מיתמר, מבוא מודיעים. הבוקר/אתר רשמי
מבוא מודיעים - 24/5. אתר רשמי
מבוא מודיעים, הבוקר/אתר רשמי
חמור שחולץ מהאש בקיבוץ הראל - 24/5. רוני כנפו
חמור שחולץ מהאש בקיבוץ הראל, הבוקר/רוני כנפו
יער בן שמן - 24/5. ניתאי זכריה יערן גוש יערות בן שמן, אתר רשמי
צב שניצל מהאש, הבוקר ביער בן שמן/אתר רשמי, ניתאי זכריה יערן גוש יערות בן שמן
יער בן שמן - 24/5. ניתאי זכריה יערן גוש יערות בן שמן, אתר רשמי
מכבים את האש ביער בן שמן/אתר רשמי, ניתאי זכריה יערן גוש יערות בן שמן
תושבים במבוא מודיעים - 24/5. ראובן קסטרו
אנשי ביטחון, מושב בן שמן, הבוקר/ראובן קסטרו
תושבים במבוא מודיעים - 24/5. ראובן קסטרו
תושבי מבוא מודיעים. מושב בן שמן, הבוקר/ראובן קסטרו
תושבים במבוא מודיעים - 24/5. ראובן קסטרו
תושבי מבוא מודיעים. מושב בן שמן, הבוקר/ראובן קסטרו
תושבים במושב בן שמן - 24/5. ראובן קסטרו
תושבי מבוא מודיעים בבוקר אחרי השריפה. מושב בן שמן, הבוקר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully