וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ הקואליציוני: דרעי ונתניהו נועדו, בערב - פגישה עם ליברמן

הפגישה בין נתניהו ודרעי עסקה ככל הנראה בסוגיית חוק הגיוס, שמקשה על הרכבת הקואליציה. נציגי הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה ייפגשו עם הליכוד כדי להגיע להסכמות בנושאי דת ומדינה. בשעות הערב צפוי נתניהו להיפגש עם ליברמן בכדי לדון בקידום המו"מ

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

בעוד כשבוע יידרש בנימין נתניהו להציג את ממשלתו החדשה, אולם גם בשלב זה לא ברור עדיין מה יהיה הרכב הקואליציה. במהלך היום (רביעי) נועד יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יריב לוין. ההערכה היא כי השניים דנו בסוגיית חוק הגיוס, שמערימה קשיים על הקמת הקואליציה. בשעות הערב צפוי נתניהו להיפגש גם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כדי לקדם את המשא ומתן.

בשעות הבוקר הייתה אמורה להתקיים פגישה נוספת במסגרת המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, אולם היא נדחתה. בשני הצדדים טענו כי הסיבה לכך נעוצה באילוצי לו"ז בלבד. גורם ביהדות התורה ציין כי "ישנה התקדמות" אך הוסיף "כי סוגיות מרכזיות כמו גיוס אינן פתורות עדיין לגמרי". בהמשך נועדו נציגי סיעות יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין להיפגש בכנסת עם השר יריב לוין ונציגי הליכוד כדי להגיע להסכמות בנושא דת ומדינה לקראת הרכבת הממשלה הבאה.

סוגיית הגיוס היא אחד הגורמים המקשים משמעותית על הקמת הקואליציה. בעוד שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתעקש כי החוק יועבר כלשונו ללא כל שינוי, השאלה המרכזית בוויכוח על נוסח חוק הגיוס בתוך הפלגים החרדים היא האם לאפשר אזכור של יעדי גיוס או לא. בעוד החוגים הליברליים סבורים כי אין מניעה, החוגים הקיצוניים יותר טוענים כי אזכור של יעדים הינה הסכמה לגיוס של חרדים לצה"ל.

לקריאה נוספת:
רב בכיר ביהדות התורה: הקרב על חוק הגיוס הוא "בלוף אחד ענק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוין ונציגי ש"ס יהדות התורה והבית היהודי, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
דרעי, נתניהו וליצמן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מוקדם יותר פורסם כי סגן השר יעקב ליצמן דחה את דבריו של הרב הבכיר בדגל התורה, שטען כי המלחמה שמקיימת יהדות התורה נגד חוק הגיוס היא "בלוף אחד ענק". בהקלטה שנחשפה בוואלה! NEWS נשמע הרב יגאל רוזן, תוקף את ההנהגה הרוחנית של סיעת אגודת ישראל שבראשה עומד ליצמן בסוגיית הגיוס ואומר כי "החוק הזה לא גרוע לנו" וכי הרבנים "לא יודעים בכלל מה כתוב שם". ליצמן לא נשאר חייב, ובכנס של אגודת ישראל לסיכום מערכת הבחירות במושב חפץ חיים שהתקיים אמש, טען כי "הרבנים יודעים על מה הם מדברים".

במהלך הכנס ליצמן ביקש לעדכן את פעילי המפלגה על התקדמות המשא ומתן הקואליציוני מול הליכוד. "אנחנו לא גמרנו עד לרגע זה את הנושאים הגדולים - גיוס, שבת, חינוך", הצהיר. "אני לא מדבר על כסף. אני מדבר על היסודות. אנחנו באמצע, בשיא המשא ומתן. אנחנו נאשר את הנוסח של מועצת גדולי התורה ולא שום דבר אחר. אני מדבר על נושא הגיוס וגם נושא השבת, ואפשר להגיד - גם נושא חינוך. אני יודע שפה ושם יש אנשים שממהרים... אנחנו (עושים) רק מה שמועצת גדולי התורה יגידו לנו".

בהמשך פירט ליצמן בנוגע לאופי היחסים הקואליציוניים של יהדות התורה עם שותפותיה. "אנחנו מסורים לראש הממשלה", אמר. "בדרך כלל יש משמעת אצלנו. כל מה שהקואליציה מבקשת אנחנו עושים, בדרך כלל. הרוב מוסכם בהסכם הקואליציוני, אבל במידה שאנחנו מחויבים... הם צריכים לדעת שגם אנחנו דורשים מכל אלו שנמצאים שבקואליציה שיקיימו את כלפינו את מה שהבטיחו, מה שחתמו בהסכם הקואליציוני". לדבריו, "היום צריך לדעת חד משמעית... שהממשלה עומדת עלינו. אנחנו שמונה מנדטים ברוך השם, קיבלנו ברכה עכשיו אנחנו קוצרים את ההצלחה".

ליצמן אף קרא להתאזר בסבלנות ולהימנע מהדלפות בכל הקשור להתנהלות המשא ומתן הקואליציוני. "יש ידיעות בחוץ, כל מיני ספינים למיניהם", אמר. "שימו לב - אנחנו כחברי כנסת לא מגיבים לכל מיני דברים ואל תאמינו לכל מה שאומרים בווטסאפים. אם הרבנים יהיו מרוצים אנחנו נסכים. לא יהיו מרוצים - אנחנו לא מפחדים ללכת לבחירות, חד משמעית". ליצמן שיגר איום מרומז לראש הממשלה נתניהו: "אם הוא לא יתחייב - גם אנחנו לא מתחייבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully