וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה בלב סעודיה: המל"טים של המורדים בתימן מאיימים על חצי האי ערב

19.5.2019 / 13:33

מומחים מעריכים כי כלי הטיס ששימש לפגיעה במתקני הנפט הסעודיים יכול להגיע לטווח של עד 1,500 ק"מ, מה שמציב את לבה של הממלכה ושל איחוד האמירויות תחת סכנה. המל"ט החדש של החות'ים הפרו-איראנים יכול לפגוע בצינורות נפט, תחנת כוח גרעינית ונמלי תעופה באזור

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מתקפת המל"טים של המורדים החות'ים על צינור נפט אסטרטגי של ערב הסעודית הראתה את עומק השטח באזור שאליו הכוחות הפרו-איראניים בתימן יכולים להגיע. בין היתר, גם תחנת כוח גרעינית שנמצאת תחת בניה ונמל התעופה הבינלאומי בדובאי נמצאים בהישג ידם.

מומחים מטעם האו"ם אמרו כי המל"ט החדש מדגם UAV-X, שנצפה בחודשי המלחמה האחרונים בין הקואליציה בהובלת ערב הסעודית לבין החות'ים, יכול להגיע למרחק של עד 1,500 ק"מ. הם יכולים להגיע לעומק ערב הסעודית ובעלת בריתה איחוד האמירויות הערביות, שחברה גם כן בקואליציה נגד המורדים. המל"טים קשים לאיתור ולמעקב, ויחד עם העיצוב הפשוט שלהם והמידע הזמין באיטרנט, קל להם עוד יותר לפגוע במטרות שלהם.

"ניתן למצוא בקלות את המתקנים האלו, כמו בגוגל ארת'", אמר טים מיצ'טי, מומחה לכלי נשק בלתי-חוקיים עם ניסיון בזירה התימנית. "ברגע שהגעת בסמוך למקום כלשהו, יש לזה כבר השפעה המראה את היכולת לפגוע בו".

לקריאה נוספת בנושא
המתיחות במפרץ: המורדים הפרו-איראנים בתימן תקפו מתקני נפט בסעודיה

מל"ט UAV-X של המורדים החות'ים מוצג בעיר חודיידה, תימן, מתאריך לא ידוע. פורסם במאי 2019. AP
איום על ביטחון האזור. מל"ט UAV-X שנתפס בחודיידה/AP

המתקפה התרחשה בזמן המתיחות המוגברת בין איראן לבין ארצות הברית, ששלחה נושאת מטוסים, משחתות ומפציצים למפרץ הפרסי. שבעה מל"טים תקפו ביום שלישי האחרון תחנות שאיבה לאורך קו הנפט שעובר ממזרח הממלכה אל מערב, ולפי גורמים סעודיים, הם גרמו לנזק מועט. ריאד אף האשימה את טהראן באחריות ישירה לכך, אך היא הכחישה. גם החות'ים טוענים שהם לא מקבלים הוראות מאף אחד.

יומיים קודם לכן, אמרה איחוד האמירויות הערביות כי ארבע מכליות נפט הותקפו לחופיה בפעולות חבלה. גורמים אמריקניים העריכו כי איראן, או כוחות הנאמנים לה, אחראים לכך. טהראן, מצדה, הביעה דאגה מהתקרית והתנערה מאחריות אליה.

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי
דובר כוחות החות'ים מקבל אחריות על מתקפת המל"טים על ערב הסעודית, 14 במאי 2019. רויטרס
איראן מכחישה מעורבות. דובר המורדים מכריז על קבלת אחריות, שלישי/רויטרס

לאחר תחילת המלחמה ב-2015, המורדים החות'ים החלו להשתמש במל"טים בשדה הקרב. הראשונים היו פשוטים, אך בהמשך אלו דמו יותר ויותר לדגמים האיראניים. איראן מכחישה כי היא מספקת לחות'ים כלי נשק, אך האו"ם, מדינות במערב ומדינות המפרץ הסוניות טוענים אחרת.

הארגון Conflict Armament Research, העוקב אחרי שימוש בכלי נשק בשדות הקרב, אומר כי המורדים השתמשו במל"טים לתקיפת מערכות מכ"ם של סוללות פטריוט סעודיות. הם נטרלו אותן ואפשרו לחות'ים לשגר טילים בליסטיים אל הממלכה ללא הפרעה.

אחרים משמשים למטרות מעקב או שהם חמושים בחומרי נפץ ומסבים כדוריים כדי להגביר את יעילות התקיפה. בינואר, מל"ט נפץ תקף מצעד צבאי ליד העיר עדן, והרג שישה אנשים, בהם מפקד המודיעין הצבאי בכוחות הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית.

בסעודיה לא פרסמו תמונות של האתרים שהותקפו ביום שלישי, או פירטו איזה דגם של מל"טים שימש למתקפה האווירית. עם זאת, ככל הנראה מדובר ב-UAV-X שמוטת הכנפיים שלו היא 4.5 מטר וזנבו מעוצב באות V. הוא מופעל במנוע אחורי ומומחים מטעם האו"ם איתרו מכלי דלק נוספים מחוברים לו. ראש הקרב שלו היה במשקל 18 ק"ג.

"זה יחזק את הטענות של החות'ים שהם יכולים לפגוע במטרות כמו ריאד, אבו דאבי ודובאי", אמר צוות מומחים של האו"ם על הטווח שאליו יכול להגיע המל"ט. מבחינת ערב הסעודית, שדות הפט שבמחוז המזרחי שלה הם מטרה אפשרית. חברת הנפט הממשלתית ארמקו לא הגביו לפניות סוכנות הידיעות אי-פי.

מפת תקיפות המל"טים בסעודיה

באיחוד האמירויות השכנה, המטרה המידית היא תחנת הכוח "ברכה" הנבנת בעומק המדבר המערבי שלה. התחנה, שעלות הקמה מוערכת ב-20 מיליארד דולר, תכלול ארבעה כורים והיא נבנית בסיוע קוריאה הדרומית. עוד ב-2017 טענו המורדים שהם שיגרו טיל שיוט לעבר התחנה, מבלי שסיפקו הוכחה לכך. איחוד האמירויות הכחישה זאת אז.

הרשות הפדרלית לבטיחות גרעינית באמירויות אמרה כי היא נקטה את כל הצעדים ההכרחיים כדי להגן על התחנה מפני כל האיומים האפשריים, "כולל פיזיים וסייבר".

בתוך הטווח הזה נמצאת גם דובאי וגורדי השחקים שלה, כשנמל התעופה הבינלאומי שלה מגדיר את עצמו כעמוס ביותר בעולם. הרשויות סירבו להתייחס לאיום האפשרי שמציבים החות'ים על נמלי התעופה, שאותם כבר תקפו בעבר, לטענתם, מבלי שסיפקו הוכחות לכך.

"אנחנו חיים באזור שבו אתה לא יכול לשמוח רק כי אתה הבית היחיד בשכונה שלא נשרף או נפרץ", אמר השר לענייני חוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גראגש, בשיחה עם עיתונאים שבה ניסה להמעיט בסכנה הנשקפת למדינה ומצד שני הכיר באיומים על היציבות האזורית.

(עדכון ראשון 18.5, 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully