וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המתיחות: ארה"ב הזהירה חברות תעופה מטיסה מעל המפרץ הפרסי

18.5.2019 / 16:09

דיפלומטים אמריקניים קראו לחברות תעופה מסחריות שלא להתקרב לאזור מחשש ל"זיהוי מוטעה". לעומת זאת, שר החוץ של איראן אמר כי הוא לא מאמין שתפרוץ מלחמה באזור, שכן טהראן לא מעוניינת בכך ולאף מדינה אין את "האשלייה שהיא יכולה להתעמת עם איראן"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

דיפלומטים בארצות הברית הזהירו היום (שבת) חברות תעופה מסחריות מטיסה מעל המפרץ הפרסי לאור חשש מ"זיהוי מוטעה". זאת, לאור המתיחות הביטחונית בין ארצות הברית לבין איראן באזור המפרץ. האזהרה מסתמכת על הודעה של רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית שפורסמה ביום חמישי האחרון, לפיה כל כלי הטיס המסחריים הטסים מעל המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן צריכים להיות מודעים ל"פעילויות צבאיות מוגברות ומתחים פוליטיים גוברים".

בצל אזהרה זו, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר היום בריאיון ל"אירנא" כי הוא לא מאמין שתפרוץ מלחמה באזור, שכן טהראן לא מעוניינת בכך ולאף מדינה אין את "האשלייה שהיא יכולה להתעמת עם איראן". לדבריו, "אין מלחמה בגלל שאנחנו לא רוצים מלחמה, ובגלל שלאף אחד לא עלה הרעיון או האשלייה שהם יכולים להתעמת עם איראן באזור".

בנוסף לכך, הלילה דווח בארצות הברית כי מידע מודיעיני שהגיע לידיה הראה כי הנהגת איראן הייתה סבורה שוושינגטון מתכננת לתקוף אותה, ולכן היא החלה בהכנות לתקיפות נגד. בוול סטריט ג'ורנל דווח כי גורמים המעורים בנושא אמרו כי זה אחד הפירושים שניתן למידע, אם כי קיימות מחלוקות עמוקות בנושא בתוך ממשל טראמפ.

מסוק בשמי המפרץ הפרסי חג מעל מכלית נפט וספינה אמריקנית, דצמבר 2018. רויטרס
מסוק אמריקני בשמי המפרץ הפרסי, השבוע/רויטרס

פירוש זה יכול להסביר מדוע איראן ובעלי בריתה נקטו צעדים שהתפרשו כאיומים על כוחות אמריקניים בעיראק ובמקומות אחרים. אלו הובילו את ארצות הברית לעבות את נוכחותה הצבאית במפרץ הפרסי, שכוללת נושאת מטוסים, משחתות ומפציצים, ולהחזיר דיפלומטים מעיראק. בנוסף להחזרת הדיפלומטים מעיראק על ידי ארצות הברית, בחריין הנחשבת לבעלת בריתה הורתה היום לאזרחיה שנמצאים בעיראק ובאיראן לעזוב "במידית" מדינות אלה, וזאת בשל "חוסר יציבות באזור, התפתחויות מסוכנות ואיומים פוטנציאליים".

למרות זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מדגיש שוב ושוב כי אינו רוצה בעימות עם איראן, אלא לפתוח בשיחות על הסכם גרעין חדש, אחרי שהוא פרש לפני שנה מההסכם שחתם קודמו ברק אובמה ב-2015. אתמול הוא אף נפגש עם נשיא שוויץ, שארצו משמשת מתווכת בין וושינגטון לטהראן מאז ניתוק היחסים ביניהן, חרף סירובם של בכירים איראנים לחידוש המשא ומתן. עם זאת, גם בטהראן מדגישים כי הם לא חפצים במלחמה והמנהיג העליון עלי חמינאי אמר כי לא תהיה אחת כזו.

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, בתוך הממשל יש מי שטוענים כי המידע המודיעיני הצביע על כך שאיראן מתכננת, או תכננה, לתקוף ראשונה. אחד מהם הוא ככל הנראה שר החוץ מייק פומפאו, שיחד עם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון מוביל קו תקיף נגד המשטר האיראני. בביקור פתע בבגדאד בשבוע שעבר הוא אמר כי יש אינדיקציות לכך שאיראן מתכננת להוציא לפועל מתקפות באופן מידי.

(עדכון ראשון: 12:25)

עוד באותו נושא

דיווח: איראן סברה שארה"ב עומדת לתקוף - ולכן נערכה למתקפות נגד

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, במהלך פגישתם עם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב  13 במאי 2019. רויטרס
מדגיש כי הוא לא מעוניין בעימות עם איראן, טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully