וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושלת אלבמה חתמה על חוק ההפלות: "כל החיים הם מתנה מקודשת מאלוהים"

16.5.2019 / 11:18

קיי איווי הרפובליקנית אישרה את החוק הדרקוני ביותר בארה"ב נגד הפלות, שלא מחריג גם מקרי אונס וגילוי עריות: "כל החיים יקרים". הדמוקרטים כינו זאת "מלחמה נגד נשים", והקרב על הזכות להפלות בארה"ב עולה מדרגה ובדרכו לבית המשפט העליון

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מושלת אלבמה, קיי איווי, חתמה הלילה (חמישי) על החוק שאוסר כמעט לחלוטין על הפלות במדינה, כולל במקרים של אונס ושל גילוי עריות. אייווי הרפובליקנית חתמה על החוק יממה אחרי שהסנאט בעל השליטה הרפובליקנית אישר אותו, ללא דרישות הדמוקרטים להכניס בו תיקונים. "בעיני התומכים הרבים של החוק, החקיקה הזו היא בהתאם לאמונה העמוקה של תושבי אלבמה שכל החיים יקרים ושכל החיים הם מתנה מקודשת מאלוהים", אמרה. החוק ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה.

אלבמה מובילה את המהלך נגד הפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד, שהכירה בזכותן של נשים להפיל. הרפובליקנים והשמרנים צופים שהחוק באלבמה, הנוקשה ביותר נגד הפלות בכל רחבי ארצות הברית, יגיע לבית המשפט העליון, שתחת כהונתו של דונלד טראמפ הפך לשמרני. הם מקווים שהוא יהפוך את אותה פסקה מ-1973 ובכך להביא לשינוי דרמטי ברחבי ארצות הברית כולה.

בעקבות גל החקיקה במדינות השמרניות, סוגיית ההפלות צפויה להיות מרכזית במערכת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. מתחילת השנה, עלו חוקים להגבלת הפלות ב-16 מדינות שונות, בארבע מהן אישרו המושלים חוקים שאוסרים הפלות מהשלב שבו התגלו פעימות לב בעובר. אלבמה הלכה רחוק יותר, והיא מאפשרת הפלות רק אם חייה של האם בסכנה. רופאים שיבצעו הפלות בניגוד לחוק עשויים להישלח לעד 99 שנות מאסר, אולם האישה לא תעמוד לדין.

מחאה באלבמה כנגד החוק שאושר האוסר הפלות 15 במאי 2019. רויטרס
"צאו מהרחם שלי". הפגנה מול הסנאט באלבמה, שלשום/רויטרס

תומכי ההפלות ברחבי ארצות הברית כינו זאת מתקפה של הרפובליקנים נגד נשים כדי לשלוט על הגוף שלהן. "זאת מלחמה על הנשים", אמר מושל קליפורניה גווין ניוסם הדמוקרטי. "זאת מלחמה כוללת, והיא הייתה בהכנות במשך עשורים". הארגון "הורות מתוכננות" הצטרף לאיגוד חירויות האזרח האמריקני בעתירה נגד חוק הפלות שעבר לאחרונה באוהיו.

רוב המועמדים הדמוקרטים המתחרים על יצוג המפלגה גינו את החוק באלבמה, וקראו זאת מתקפה נגד זכויות הנשים. הם הבטיחו להיאבק כדי להבטיח זכות חוקית להפלות אם ייבחרו ויחליפו את טראמפ. אחרים קראו ברשתות החברתיות לשלוח Y למושל אלבמה, כתזכורת לדרך שבה היו מבוצעות הפלות לפני שהן הפכו לחוקיות.

עוד באותו נושא

"אנסתם את המדינה": אלבמה אוסרת על הפלות כמעט לחלוטין

לכתבה המלאה

ביידן נגד החוק: "זו בחירה שבין האישה לרופא שלה"

אפילו המגיש השמרני פט רוברטסון, מבקר בולט של הפסיקה רו נגד ווייד, אמר שהחוק "הלך רחוק מדי". הוא אמר כי הוא צפוי ליפול בבית המשפט העליון, ולכן זה לא החוק שמתנגדי ההפלות צריכים להביא לפתחו. תומכי החוק באלבמה יטענו שהזכות לחיי העובר גוברת על זכויות אחרות, כמו הזכות לפרטיות המעוגנת בתיקון ה-14 לחוקה שעל בסיסה התקבלה אותה החלטה היסטורית. היא אמנם אפשרה להטיל מגבלות על הפלות בשלבים שבהם העובר כבר יכול לשרוד מחוץ לרחם, אך חוקי "פעימות הלב" שעברו בג'ורג'יה, קנטקי, מיסיסיפי ואוהיו מונעים למעשה הפלות אחרי השבוע השישי, לפני שאישה בכלל יכולה לדעת שהיה בהיריון.

מחאה באלבמה כנגד החוק שאושר האוסר הפלות 15 במאי 2019. רויטרס
"מתקפה נגד נשים". הפגנה נגד החוק באלבמה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully