וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הסחר הגדולה בהיסטוריה: כל מה שצריך לדעת על המשבר בין ארה"ב לסין

רגע לפני חתימה על הסכם, הטיל טראמפ מכסים נוספים על בייג'ינג והאשים אותה בנסיגה מהתחייבויותיה. מהם שורשי הסכסוך ומה השפעתו על הכלכלה של שתי המעצמות? מדריך קצר למלחמת הסחר

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין החריפה בסוף השבוע האחרון, אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל מכסים חדשים על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר. ההכבדה על היצוא מבייג'ינג מאיימת לטלטל את השווקים הגלובליים ולפגוע כלכלית בחקלאים בארצות הברית.

לקריאה נוספת על מלחמת הסחר
שלב נוסף במלחמת הסחר: טראמפ הורה להטיל מכסים על כל הסחורות מסין

מתי התחילה מלחמת הסחר?

טראמפ האשים את סין בקמפיין הבחירות שלו כי היא "אונסת" את הכלכלה האמריקנית ולאחר כניסתו לבית הלבן פתחו הרשויות בחקירת מדיניות הסחר של בייג'ינג. בשנה שעברה הטילה וושינגטון מכסים על סחורות סיניות בשווי מאות מיליארדי דולרים, וסין הגיבה במכסים דומים משלה.

חנות של אפל בבייג'ינג, סין, 10 במאי 2019. AP
לקוחות בחנות של אפל בבייג'ינג, שישי/AP

מה קרה בסוף השבוע האחרון?

שתי המעצמות הסכימו לפתוח בשיחות לצורך סיום הסכסוך בדצמבר ועצרו הטלת מכסים חדשה, ורגע לפני חתימה על הסכם, השיחות קרסו. טראמפ אמר כי הסינים נסוגו מהפשרה שהיו מוכנים לה ברגע האחרון, וטען שהם מקווים שייבחר נשיא דמוקרטי במקומו כדי להמשיך ולנצל את כלכלת ארצות הברית. עם זאת, הוא אמר כי הסכם עדיין אפשרי, בזמן שהוא מתכנן להטיל מכסים על יתר הסחורות הסיניות.

איזה מכסים הוטלו?

עד כה, ארצות הברית הטילה מכסים על סחורות סיניות בשלושה סבבים שונים. גובה המכסים נע בין 10% ל-25%, והוא מכסה מגוון רחב של מוצרי תעשייה וצרכנות, החל מתיקי יד ועד ציוד לרכבות.

בתגובה, בייג'ינג הטילה מכסים על סחורות אמריקניות בשווי 110 מיליארד דולר והאשימה את ארצות הברית ב"פתיחתה של מלחמת הסחר הגדולה ביותר בהיסטוריה". סין התמקדה במוצרים כימיקליים, פחם וציוד רפואי במכסים מגובה של 5% עד 25%. היא גם הטילה מכסים על מוצרים המופקים באזורים שבהם יש תמיכה גדולה של הרפובליקנים, ועל כאלו שניתן לרכוש במקומות אחרים, כמו פולי סויה.

סחורות סיניות תקועות בנמל בווירג'יניה, 10 במאי 2019. AP
סחורות סיניות תקועות בנמל בווירג'יניה/AP

מהן ההשלכות עד כה?

באופן תיאורטי, המכסים היו אמורים להוזיל את המוצרים שמיוצרים בארצות הברית בהשוואה לאלו המיובאים אליה ולעודד את הצרכנים לקנות אותם. עם זאת, חברות אמריקניות, ובינלאומיות, אומרות כי המכסים הסבו להן נזקים כלכליים. החשש מהחרפת מלחמת הסחר מדאיגה את המשקיעים ובבורסות נרשמו ירידות שערים. קרן המטבע הבינלאומית גם הזהירה כי מלחמת סחר כוללת תפגע בכלכלה העולמית.

(עדכון ראשון 15:50)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בביקור טראמפ באסיה, ביג'ינג, סין 9 בנובמבר 2017. רויטרס
מקווה להסכם. טראמפ ונשיא סין שי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully