וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוגעים ביכולת הנאשמים להתגונן": העליון נגד הפרקליטות בפרשת טלגראס

12.5.2019 / 10:27

השופט פוגלמן מתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות על כך שלא העבירה לאחד הנאשמים את חומרי החקירה מיד עם הגשת כתב האישום, זאת כדי לאפשר לו להגן על עצמו במהלך המשפט. סנגורו של הנאשם: חובה לכבד את זכויות היסוד של הנאשמים

צילום: יואב איתיאל

בית המשפט העליון מתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות בפרשת טלגראס. השופט עוזי פוגלמן קבע כי על הפרקליטות היה להיערך מראש כדי שתוכל להעביר את חומרי החקירה בתיק לנאשמים מיד עם הגשת כתב האישום, וכי במצב שנוצר כעת, נפגעת יכולתם להגן על עצמם. הוא הורה להעביר עותק מההחלטה לפרקליט המדינה, שי ניצן.

עם הגשת כתב האישום - ב-18 באפריל - ביקשה המדינה לעצור רבים מהנאשמים בפרשה עד תום ההליכים נגדם. אחד מהם הוא ש', שנאשם כי היה השליח המרכזי של הרשת, והיה אחראי בין היתר על חלוקת המענקים, המשכורות והסמים למנהלי ועובדי טלגראס. על פי החוק, עם הגשת כתב האישום אמורה הפרקליטות להעביר לנאשם את חומר החקירה נגדו, כדי שיוכל להתחיל לתכנן את הגנתו באופן מיטבי, וגם כדי שיוכל להשיב לבקשת המעצר עד תום ההליכים. סנגורו של ש', עו"ד אריאל עטרי, פנה לפרקליטות עם הגשת כתב האישום וביקש לקבל לידיו את מלוא חומרי החקירה כבר ביום הראשון של חול המועד פסח - שחל שלושה ימים לאחר מכן. זה לא קרה.

החשוד בפרשת הטלגראס בעת הארכת מעצרו, מחוזי נצרת 12 במרץ 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
חומרי החקירה לא הועברו. הארכת מעצר לאחד החשודים בפרשה/אתר רשמי, יואב איתיאל

בפועל, ב-30 באפריל, כמעט שבועיים אחרי הגשת כתב האישום, הועברו לעו"ד עטרי רק חלק קטן מחומרי החקירה. בפרקליטות טענו כי היקף החומרים העצום בתיק, שכולל 27 נאשמים, לא איפשר להם להעביר את מלוא החומרים עד כה. בשל כך ביקש עטרי מבית המשפט המחוזי בלוד להורות על שחרורו של ש' למעצר בית. בית המשפט סירב וקבע כי ישנן די ראיות לכאורה כדי להורות על המשך מעצרו של ש' עד לדיון מסודר בבקשת המעצר עד תום ההליכים. עטרי ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון.

השופט פוגלמן דן בשבוע שעבר בערעור שהוגש לעליון. "מאז שהוגש כתב האישום נגד המערער הנתון במעצר, חלפו כמעט שלושה שבועות שבהם לא הועברו חומרי החקירה לידי בא כוחו", כתב פוגלמן. "פניותיו של בא כוחו בנושא זה - אשר נעשו לדבריו גם לפני הגשת כתב האישום - העלו חרס".
עוד הוסיף השופט כי עיכובים במסירת חומרי חקירה על ידי הפרקליטות "אינם בגדר מחזה נדיר במחוזותינו למרבה הצער. העיכובים (לעתים ממושכים)... פוגעים ביכולתם של נאשמים להתגונן מפני ההליכים הננקטים נגדם, ובענייננו - באפשרות הבסיסית להשיג על חוקיות מעצרם... מצב דברים זה אינו ראויו ואינו רצוי, ולהשקפתי גם אינו מחויב המציעות, למצער בחלק מן המקרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פרשת הטלגרס, משה עמר 30 מטבריה, 12 במרץ 2019. יואב איתיאל
הארכת מעצר לאחד החשודים בפרשה, לפני כחודשיים/יואב איתיאל

על פי פוגלמן, על הפרקליטות היה להיערך עוד לפני הגשת כתב האישום להעברת חומרי החקירה לנאשמים. למרות שהדבר לא נעשה, וחומרי החקירה המלאים טרם הועברו, השופט לא הורה לשחרר את ש' למעצר בית. עם זאת, באופן חריג הוא הורה לשירות המבחן להכין כבר כעת תסקיר שיבחן את האפשרות לשחררו במעצר בית. בדרך כלל התסקיר נערך רק במקרה שבית המשפט כבר מורה על שחרור, אולם פוגלמן הורה לעשות זאת כבר כעת, וכך במקרה שבית המשפט יורה על כך בהמשך - ייחסכו לש' כמה ימים במעצר.

סנגורו של ש', עו"ד עטרי, מסר בעקבות ההחלטה: "בית המשפט העליון שלח לפרקליטות מסר חד לפיו גם כשמדובר בפרשות גדולות וגם כשמדובר ב"ארגוני פשיעה" - הנאשמים חפים מפשע עד שלא תוכח אשמתם וחובה לכבד את זכויות היסוד שלהם ולאפשר להם לקבל את חומר החקירה, עצום ורב ככל שיהיה, מייד עם הגשת כתב האישום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully