וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הרעלת הנשרים: יוזמה לתיקון החוק שתאפשר החמרת ענישה

11.5.2019 / 14:08

אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן כמעט ונכחדה אחרי ששמונה פגרים אותרו לאחר שככל הנראה הורעלו. בחברה להגנת הטבע יוזמים תיקון לחוק להגנת חיות הבר שעשוי להקל על עבודת האכיפה של פקחי רשות הטבע והגנים. בשבוע הקרוב יחלו באיסוף חתימות ח"כים לאישור התיקון בחוק

צילום: דודו פילס (רשות הטבע והגנים), עריכה: איתי עמרם

החברה להגנת הטבע יוזמת תיקון לחוק להגנת חיית הבר, שעיקרו החמרת הענישה נגד מפירי החוק לאחר איתור שמונת הנשרים שהורעלו למוות ברמת הגולן והתגלו אתמול (שישי) על ידי פקחי רשות הטבע והגנים. יוזמת החקיקה עשויה להקל על פקחי רשות הטבע והגנים לאכוף את הפגיעה בערכי הטבע בעזרת העברת נטל הראיה למי שנמצא בחזקתו פגר מורעל ובמקרה של חשד להרעלה - מתן היתר כניסה לפקחים, ללא צו מבית משפט.

בחברה להגנת הטבע אומרים כי יתחילו להחתים חברי כנסת על התיקון לחוק, כבר בשבוע הקרוב, מתוך כוונה להגיש את התיקון בהקדם האפשרי.

שמונה נשרים מתים נמצאו ברמת הגולן לאחר שככל הנראה הורעלו. דודו פילס רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
פגרי הנשרים שאותרו ברמת הגולן, אתמול/אתר רשמי, דודו פילס רשות הטבע והגנים

במרכז רמת הגולן נמצאו שמונה נשרים מתים, ועוד שני נשרים נמצאו מורעלים במצב קשה. מדובר בשרידים אחרונים כמעט מתוך אוכלוסייה של כ-130 נשרים שחיה ברמת הגולן עד לפני כ-13 שנה. כעת, נותרו ברמת הגולן לא יותר מחמישה נשרים, כך שמדובר למעשה בחיסול אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן.

הסיבה המרכזית להיעלמות הנשרים מרמת הגולן היא הרעלות לא חוקיות שנעשות בעיקר על ידי מגדלי בקר המנסים לפגוע בטורפים הפוגעים בעדריהם. בצפון הארץ, חלק ממגדלי בקר פועלים ללא היתרים ובניגוד לחוק, ורועים את עדריהם בשטחים שלא הוקצו להם. במקרים אחרים, חקלאים בודדים מפזרים רעל נגד חיות, כגון חזירי בר, הגורמות לנזקים בשדותיהם. הרעלות אלה גורמות להרעלות משנה מהן נפגעים גם הנשרים.

עוד באותו נושא

"חיסול של אוכלוסייה שלמה": שמונה נשרים הורעלו למוות בגולן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשרים בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך מספר שנים התבססות הנשרים בגולן היה מקור לגאווה ומוקד משיכה תיירותי. עשרות אלפי מטיילים היו מגיעים לשמורת הטבע בגמלא, במיוחד כדי להשקיף על מושבת הנשרים שקיננה במצוק מעל הנחל. מדובר היה בשיאו של מבצע להשבת נשרים לטבע ושמירה עליהם. אולם, לאורך השנים הנשרים התקשו להתמודד עם מקרי ההרעלות הרבים בגולן ולעתים גם בגליל העליון.

שני מקרי ההרעלות הקשים ביותר היו בשנים 1998 ו-2004. ב-1998 נמצאו כ-40 נשרים מתו בגולן מאכילת בשר פרה שהורעלה למוות, או מאכילת חיות בר שאכלו מבשר הפרה המורעלת.

ברשות הטבע והגנים אמרו אתמול כי "מדובר באירוע חמור והרשות תפעל בכל האמצעים על מנת למצוא את האחראים להרעלה ועל מנת למצות איתם את הדין". מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "הרעלה היא אחת העבירות החמורות מבחינת השפעתן על חיות הבר כולן, ועל הנשרים בפרט".
"למרות זאת, החוק להגנת חיית הבר הנוכחי, אינו מאפשר למצות כראוי את הדין עם הפושעים, ובכך, למעשה, מפקיר את אוכלוסיית הנשרים בישראל, שנמצאת על סף הכחדה. אנחנו מקווים שמי שאחראי על העוול הנורא הזה, יישא במלוא חומרת הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully