וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות גוברת: טראמפ הטיל מכסי ייבוא חדשים על סחורות מסין

10.5.2019 / 8:03

הודעתו של נשיא ארה"ב, על הגדלה של המכסים על סחורות בהיקף של 200 מיליארד דולר ב-25%, מגיעה על רקע המאמצים לגבש הסכם שיהיה מקובל על שני הצדדים כדי למנוע פגיעה בכלכלה העולמית. בבייג'ינג הגיבו: "מצרים על ההחלטה, נגיב בכל האמצעים הדרושים"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ארצות הברית הטילה היום (שישי) מכסים חדשים על סין על סחורות בהיקף של 200 מיליארד דולר. הנשיא דונלד טראמפ הודיע אמש על הצעד בעת שגורמים רשמיים משני הצדדים מתכוננים לשיחות במטרה למנוע הסלמה במלחמת הסחר המאיימת לפגוע בכלכלה העולמית.

בעוד המתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג מתגברת, נראה כי נותר זמן קצר בלבד כדי לגבש הסכם שעליו שני הצדדים יסכימו לפני שהמצב יחמיר. המכסים על הסחורות מסין יעלו מ-10% ל-25%, וטראמפ אמר אמש כי הוא "מתחיל את היום בעבודת הניירת", על מנת להטיל מכסים על סחורות בהיקף של 325 מיליארד דולר - סכום שעדיין לא הגיעה אליו מלחמת הסחר בין שתי המדינות.

לקריאה נוספת
מלחמת הסחר: ארה"ב מטילה מכסים על סחורות מסין בהיקף 200 מיליארד דולר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בביקור טראמפ באסיה, ביג'ינג, סין 9 בנובמבר 2017. רויטרס
טראמפ ונשיא סין שי/רויטרס

בתגובה, סין הודיעה כי היא מצרה על החלטת ארצות הברית להטיל את המכסים וכי היא תגיב בכל האמצעים הדרושים. משרד המסחר של סין הוסיף כי הוא מקווה שארצות הברית תוכל ללכת לקראת סין ולפתור את הבעיה באמצעות שיתוף פעולה וייעוץ.

המהלך צפוי להשפיע על מוצרים כמו טלפונים ניידים, מחשבים, בגדים וצעצועים. טראמפ, שאימץ מדיניות של פרוטקציוניזם, מדיניות כלכלית של כפיית מגבלות וחסמים על הסחר בין מדינות, כחלק מאג'נדת "אמריקה ראשונה", האשים את סין בהפרת ההבטחות שעליהן התחייבה שנעשו במשך חודשי המשא ומתן. "אנחנו התקרבנו מאוד להסכם, ואז הם התחילו לדון בו מחדש. אנחנו לא יכולים לאפשר את זה", אמר טראמפ בבית הלבן.

עוד באותו נושא

טראמפ דוחה את העלאת המכסים על סין: "התקדמות משמעותית בשיחות"

לכתבה המלאה

שיחות מתוחות

סגן ראש ממשלת סין, ליו הה, התחיל אתמול יומיים של שיחות בוושינגטון עם נציג הסחר של ארצות הברית, רוברט לייטיזר, ושר האוצר סטיבן מנוצ'ין. מוקדם יותר, סין פנתה לארצות הברית על מנת למצוא פשרה ולהציל את ההסכם. "אנחנו מקווים שארצות הברית תוכל להגיע לפשרה עם סין, שנוכל להתחשב בדאגות של האחר ולפתור את הבעיות הקיימות דרך שיתוף פעולה והתייעצות", אמר דובר שר המסחר של סין, גאו פנג.

"הצד של ארצות הברית נתן לנו הרבה תווית לאחרונה, 'חוזרת בה', 'בוגדת', ועוד. סין משמרת דוגמה לאמינות ולא מפרה את הבטחותיה, וזה לעולם לא ישתנה", אמר גאו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בביקור טראמפ באסיה, ביג'ינג, סין 9 בנובמבר 2017. רויטרס
טראמפ ונשיא סין/רויטרס

גורם אמריקני הקרוב לשיחות אמר כי יש שלושה תרחישים אפשריים לשיחות שיתקיימו היום ומחר. התרחיש הגרוע ביותר הוא שתהיה "פרידה מסודרת", ששני הצדדים יחליטו להשהות את המשא ומתן. התרחיש שנחשב למיטבי ביותר יתקייים אם הצד הסיני יסוג מדרישתו לשינויים רחבי-ממדים, כך ששני הצדדים יוכלו להתמקד בנקודות שנותר לדבר עליהן על מנת להגיע להסכם בזמן לפסגת G20 שתתקיים ביפן בסוף חודש יולי.

תרחיש לא מיטבי, אך גם לא הגרוע ביותר, יקרה אם הצד הסיני יוותר על כמה מהדרישות. במקרה זה, יידרש זמן רב יותר להגעה להסכם, והשיחות ימשיכו תחת מכסים אמריקנים יותר גבוהים, וככל הנראה נסיגה מסין.

דגלי ארצות הברית וסין. אי-פי, AP
תרחיש לא מיטבי, אך גם לא הגרוע ביותר, יקרה אם הצד הסיני יוותר על כמה מהדרישות/AP, אי-פי

שלשום, נחשף ברויטרס עומק המשבר בין סין לבין ארצות הברית, כאשר דווח כי טיוטה של הסכם המסחר שנשלחה על ידי סין בשבוע שעבר כללה ניסוחים שהחלישו את הדרישות העיקריות של ארצות הברית.

גורמים בממשלת ארצות הברית וגורמים במגזר הפרטי הקרובים לשיחות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכל אחד משבעת הפרקים של הטיוטה, סין מחקה את התחייבויותיה לשנות חוקים על מנת לפתור את התלונות שגרמו לארצות הברית להתחיל במלחמת הסחר, כולל גניבה של רכוש אינטלקטואלי וסודות מסחר, גישה לשירותים פיננסיים ומניפולציה של ערך המטבע.

(עדכון ראשון: 00:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully