וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד על ביטול הבחירות באיסטנבול: טורקיה בדרך לדיקטטורה; ארדואן: חיזוק הדמוקרטיה

נשיא טורקיה אמר כי ההחלטה לבטל את התוצאות בעיר הגדולה ביותר במדינה "תפתור את הבעיות במסגרת שלטון החוק". מנגד, באירופה מתחו ביקורת חריפה על גלישת טורקיה לדיקטטורה ובאופוזיציה מבטיחים להיאבק: "נילחם על הדמוקרטיה עד הרגע האחרון"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

האיחוד האירופי ומדינות אחרות גינו אתמול (שלישי) בתקיפות את ביטול תוצאות הבחירות באיסטנבול, שבהן ניצחה האופוזיציה את מפלגתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. דובר מטעם האיחוד קרא לוועדת הבחירות העליונה להסביר את פסיקתה השנויה במחלוקת "ללא דיחוי", ואילו שר החוץ של גרמניה הייקו מאס אמר כי ההחלטה "בלתי-מובנת".

"הבטחת הליך בחירות חופשי, הוגן ושקוף היא חיונית לכל דמוקרטיה ונמצאת בלב יחסי האיחוד האירופי וטורקיה", אמרה פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד. גם ממשלת צרפת מתחה ביקורת על כך, ובכיר הפרלמנט האירופי גאי ורהופסטאדט אמר כי טורקיה "בדרך להפוך לדיקטטורה". הוא אמר כי הבחירות החוזרות בעיר הגדולה בטורקיה, שיתקיימו ב-23 ביוני, הופכות את המשך השיחות על הצטרפותה של טורקיה לגוש ל"בלתי אפשריות".

מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) השלטת הפסידה בפער קטן את הבחירות באיסטנבול ב-31 במרץ למועמד מפלגת האופוזיציה החילונית (CHP), אך ארדואן סירב לקבל זאת. הייתה זו עבורה מכה קשה, לאור חשיבותה של העיר והעובדה שהוא היה ראש העיר שלה בשנות ה-90. מפלגתו שלטה באיסטנבול ב-25 השנים האחרונות, והיא איבדה גם את אנקרה הבירה לאור המשבר הכלכלי במדינה.

לקריאה נוספת על הבחירות
ניצחון לארדואן: בוטלו תוצאות הבחירות המקומיות באיסטנבול

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך כנס באנקרה, טורקיה 6 במאי 2019. רויטרס
סדקים בתוך מפלגתו. ארדואן/רויטרס

ארדואן טען לאי-סדרים בהצבעה, ובסופו של דבר ועדת הבחירות המרכזית פסקה בעד עתירת מפלגתו. החלטתה הובילה למחאה של מאות אנשים בכמה חלקים בעיר, כשהם חבטו בסירים ובמחבתות וקראו קריאות נגד הממשלה. "זה יפתור את הבעיות במסגרת הדמוקרטיה ושלטון החוק", אמר בפני חברי מפלגתו בפרלמנט. לדבריו, הבחירות החוזרות "יחזקו את הדמוקרטיה שלנו". עם זאת, ההחלטה גרמה לסדקים גם במפלגת השלטון. לפי דיווחים שונים, הנשיא הקודם, עבדוללה גול, שוקל להתפצל מה-AKP ולהקים מפלגה חדשה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מועמד האופוזיציה באיסטנבול, אקרם איממולו במהלך כנס תמיכה, איסטנבול, טורקיה 17 באפריל 2019. רויטרס
לא מוותר. מועמד האופוזיציה באיסטנבול, אתמול/רויטרס

אקרם אימאואולו, מועמד האופוזיציה באיסטנבול שאיבד כבר את סמכויותיו כראש העיר בשל הפסיקה, אמר כי הצעד הוא "בוגדני". מפלגתו האשימה את הרשויות בכניעה ללחץ של ארדואן, שמצדו תיאר זאת כ"צעד הטוב" ביותר עבור המדינה.

"לעולם לא נתפשר על העקרונות שלנו. המדינה הזו מלאה ב-82 מיליון פטריוטים שיילחמו עד הרגע האחרון על הדמוקרטיה", אמר בנאום בפני תומכיו. אלו קראו לשמור על איפוק: "הבה נעמוד יחד ונשמור על איפוק, אנחנו ננצח, אנחנו ננצח שוב".

הפגנות נגד דחיית הבחירות בטורקיה בעיר איסטנבול 7 במאי  באפריל 2019. רויטרס
תומכי האופוזיציה מפגינים נגד ההחלטה לבטל את התוצאות, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully