וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הקיפאון בברקזיט: מכה לשמרנים וללייבור בבחירות המקומיות

4.5.2019 / 8:48

תוצאות ההצבעות בבחירות האמצע שיקפו את מצב יחסי האמון העגום בין העם למפלגות הגדולות והמסורתיות בבריטניה. מספר מושבם של השמרנים בסבב הנוכחי הצטצמם ברבע מהסבב הקודם, ולפי סוקר מומחה בבריטניה ''נראה כי הבוחרים רואים בשני המחנות מקור לדאגה''

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הבוחרים האנגלים מתוסכלים לאור קיפאון הברקזיט, הענישו גם את ראשת הממשלה, תרזה מיי, ומפלגתה השמרנית, וכן את האופוזיציה, מפלגת הלייבור, בבחירות למועצות המקומיות שנערכו שלשום (חמישי) ברחבי אנגליה. תוצאות ההצבעה הראו את המידה בה משאל העם שנערך ב-2016 לטובת התפצלות מהאיחוד האירופי, הביא לפיצול בעם הבריטי ונטישתו את המפלגות המסורתיות.

הברקזיט פגע במעמדן של שתי המפלגות הגדולות, החלוקות באופן בו הן רואות את ההנהגה של בריטניה ללא האיחוד האירופי והן נאבקות להעביר מסרים עוקבים לבוחריהם משני המחנות. מומחה סקרים בריטי, ג'ון קרטיס, אמר כי ''נראה כי הבוחרים רואים בשני המחנות מקור לדאגה''.

התסכול הצליח לחדור לליבם של האזרחים וגרם להם לצאת מגדרם. בעת נאום שנשאה מיי בפני תומכי מפלגתה בוויילס, צעק לעברה איש מהקהל ''למה את לא מתפטרת?". כך בבחירות המקומיות, רבים סירבו להצביע עבור כל אחת מהמפלגות הגדולות.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בפסגת האיחוד באוסטריה, 20 בספטמבר 2018. רויטרס
"הבוחרים רואים בשני המחנות מקור לדאגה''. מיי בפסגת איחוד באוסטריה (צילום: רויטרס)/רויטרס

לאחר שנספרו כל הקולות ברחבי הממלכה, המפלגה השמרנית רשמה הפסד של 1,322 מושבים במועצות המקומיות. בכך הצטמצם מקומה ב-25 אחוז מההצבעות הקודמות. מפלגת הלייבור, שבדרך כלל שואפת להשיג מאות מושבים בבחירות האמצע, איבדה 81 מושבים.

הנהנים העיקריים מזניחת שתי המפלגות העיקריות, היו הליברלים הדמוקרטים הפרו-אירופאים, שניהלו קמפיין לפיו יש לערוך משאל עם חדש במטרה לשנות את ההחלטה על הברקזיט. הם זכו ב-700 מושבים, יותר מפי שניים ממספר מושבם בסבב הקודם. הירוקים, מפלגה נוספת שקוראת גם היא למשאל עם נוסף על הברקזיט, זכתה ב-194 מושבים.

מפלגת העצמאות הבריטית הפרו-ברקזיט, הפסידה מושבים בסבב הנוכחי, אך מנהיגיה הקודמים הקימו מפלגה חדשה פרו-ברקזיט שקראה לבוחרים להישאר בבית ולא להצביע או לפסול את קולותיהם בקלפי.

עוד באותו נושא

אולי בהלווין זה יקרה: הברקזיט נדחה עד ל-31 באוקטובר

לכתבה המלאה
מפגין פרו ברקזיט מחזיק כרזה מול הפרלמנט הבריטי, בריטניה 14 בינואר 2019. רויטרס
מפגין פרו ברקזיט מחזיק כרזה מול הפרלמנט הבריטי, ינואר (צילום: רויטרס)/רויטרס

בריטניה הייתה אמורה לעזוב את האיחוד האירופי ב-29 במרץ, אך לאחר שהפרלמנט לא תמך בהסכם שהתוותה מיי על תנאי היציאה מהאיחוד, היא נאלצה לבקש הארכה.

הברקזיט צפוי להתרחש בחודש אוקטובר ומיי מנהלת משא ומתן עם מפלגת הלייבור כדי להגיע לפשרה. השיחות בשבוע הבא לא צפויות לא להשיג פריצת דרך. אולם, מספר גדל והולך של אזרחי בריטניה רוצה לפרוש מהאיחוד האירופי בפתאומיות ללא הסכם, ומצד שני רבים מקווים למנוע את הברקזיט לחלוטין. עמדות אלה אינן נתמכות על ידי המפלגות הגדולות והתסכול בקרב פעיליהם הולך וגובר.

כתוצאה מכך, שתי המפלגות הגדולות עשויות להפסיד בבחירות לפרלמנט האירופי שיתקיימו ב-23 במאי. הבחירות נערכות בשל אי-יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. הן מועמדי המפלגה השמרנית והן מועמדי הלייבור צפויים להתמודד עם מגוון מפלגות קטנות הקוראות לתמוך בעמדות בעלות אופי פרו או אנטי הברקזיט.

ראשת ממשלת בריטניה מיי, 14 בינואר 2019. רויטרס
השיחות בשבוע הבא לא צפויות להשיג פריצת דרך. תרזה מיי צילום: (רויטרס)/רויטרס

ה-BBC דיווח כי לפי תוצאות הבחירות המקומיות ניתן לשער כי בבחירות לראשות המדינה, תקבל כל אחת מהמפלגות הגדולות 28% מכלל הקולות.

הפגנת תמיכה בברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 29 במרץ 2019. רויטרס
הפגנת תמיכה בברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, מרץ (צילום: רויטרס)/רויטרס

''תממשו את הברקזיט''

מקורות בלייבור מסרו כי במפלגה אין חשש מהתוצאות והוסיפו כי תמיד יהיה קרב ''קשה'' במועצות המקומיות, הנוטות לצד השמרני-מסורתי. ''קשה'' הייתה גם המילה שהשמרנים תיארו בה את הבחירות המקומיות, כשכמה מהם הטילו את האשמה על האור השלילי שקיבלה המפלגה כשדחתה שלוש פעמים את עסקת הברקזיט של מיי.

מיי אמרה למפלגתה בוויילס כי ''הבחירות מעבירות מסר מאוד פשוט לנו ולמפלגת הלייבור: פשוט תגבשו את ההסכם ותממשו את הברקזיט''. מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, התוודה כי ישנו לחץ אדיר על המחוקקים כדי ''להגיע להסכם בפרלמנט", והוסיף כי ''זה ברור מאוד שצריך לפתור את הבעיה הזאת".

עדיין לא ברור איך אפשר לשבור את הקיפאון של הברקזיט, אם כי יש כאלה שאומרים שאם מיי תכריז על בחירות כלליות ייתכן מצב בו אף מפלגה לא תזכה ברוב קולות. במצב כזה, הפרלמנט יהיה אפילו יותר מפולג.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, 3 באפריל 2019. רויטרס
עלולה להכריז על בחירות מקומיות, תרזה מיי (צילום: רויטרס)/רויטרס

במצב אחר, הפסד השמרנים בבחירות המקומיות עלול לעורר קריאה למיי להתפטר ובכך לשנות את מדיניות הברקזיט. לפי התקשורת המקומית, מדובר בתוצאה הגרועה ביותר ב-20 השנה האחרונות. ''אנשים אמרו באופן חד משמעי שהיא חלק מהבעיה'', אמר שר לשעבר מהמחנה השמרני, פריטי פאטל, ל-BBC, ''אני חושב שאנחנו זקוקים לשינוי, אנחנו לא יכולים להמשיך ככה''.

שמרנים התומכים בעזיבה את האיחוד חוששים מעלייתה של מפלגת העצמאות הפרו-ברקזיט שהושקה לאחרונה על ידי נייג'ל פארג'. הסקרים לא צפו את התמיכה שעלולה לקבל המפלגה בבחירות המקומיות, ועל אף שלא גרפה הצלחה כבירה היא צפויה להצליח בבחירות לפרלמנט האירופי בהמשך החודש.

עבור מפלגת הלייבור, היו מי שהציעו כי המפלגה צריכה לתמוך במשאל עם שני וציינו כי הדמוקרטים הליברלים נהנים מעמדתם הברורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully