וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש החל ביפן: נארוהיטו הוכתר לקיסר החדש

1.5.2019 / 10:45

הקיסר החדש בן ה-59 החליף את אביו אקיהיטו, יממה אחרי שפרש באירוע היסטורי של 200 שנה. הוא אמר כי הוא נכנס לתפקיד בכובד ראש, אך הוא "מבטיח לחשוב תמיד על העם". בכך החל באופן רשמי עידן "רייוואה", שסיים את עידן הייסי שנמשך 30 שנה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נארוהיטו הפך היום (רביעי) רשמית לקיסר יפן החדש, יום אחרי פרישתו ההיסטורית של אביו. הוא אמר כי הוא חש "תחושה של כובד ראש", אבל הוא הבטיח לשמש סמל לאומה ואחדות העם.

הקיסר החדש בן ה-59 החליף באופן טכני את אביו בן ה-85 איקיהטו בחצות, אבל נכנס רשמית לתפקיד בטקס שהתקיים הבוקר, שבחלקו הראשון אשתו ונשים אחרות מהמשפחה הקיסרית לא יכלו להשתתף. הוא הקיסר הראשון שנולד אחרי מלחמת העולם השנייה והוא הראשון שגודל לבדו על ידי הוריו. הוא הוקיר את מעשיהם ואמר כי הוא חש בכובד ראש של נשיאת הנטל.

"אני מבטיח שאני תמיד אחשוב על העם, ובזמן שאהיה קרוב אליהם, אמלא את מחויבויותיי כסמל האומה היפנית ואחדות העם היפני בהתאם לחוקה", אמר נארוהיטו, שלבש מעיל וענד כמה מדליות, כשחיוך קטן על פניו. "אני מאחל לכל הלב לשמחת העם ולהמשך הקדמה של המדינה, ולמען שלום עולמי", הצהיר הקיסר החדש מ"אולם הארזים", או "מצו נו מה", שבארמון האימפריאלי.

לקריאה נוספת
אירוע של פעם ב-200 שנה: קיסר יפן פרש מהכס לטובת בנו
יופי והרמוניה: יפן הכריזה על עידן קיסרי חדש

טקס הכתרת קיסר יפן החדש, 1 במאי 2019. רויטרס
נארוהיטו מוכתר לקיסר החדש, היום/רויטרס

לקיסר אין סמכויות פוליטיות, אולם הוא נחשב סמל לאומי. נארוהיטו בנו הוא הקיסר ה-126 של יפן והחל מהיום החל באופן רשמי העידן "רייוואה", שיסיים את עידן הייסי שהחל עם עליית אביו לכס החרצית ב-1989.

עבור כל אזרחי המדינה, זאת תהיה הפעם הראשונה שבה הם חוזים בקיסר פורש מהכס - בפעם האחרונה שזה קרה השנה הייתה 1817. אקיהיטו הכריז בנאום נדיר ב-2016 כי הוא חושש שגילו יקשה עליו לתפקד ורמז בצורה ברורה על כוונתו לוותר על הכס. הוא נהג להיפגש עם אנשים שסבלו ממחלות ומאסונות, ועל כך חלקים רבים בציבור הוקירו אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צופי טקס ההכתרה של קיסר יפן החדש מחוץ לארמון בטוקיו, 1 במאי 2019. רויטרס
צופים בטקס ההכתרה מחוץ לארמון בטוקיו, היום/רויטרס

בחלק הראשון של הטקס, האוצרים האימפריאליים נשאו את החותמות לאולם יחד עם שניים מ"שלושת האוצרות הקדושים" - חרב ותכשיט - שיחד עם מראה, מסמלים את כס החרצית לפי המיתולוגיה העתיקה.

אל נארוהיטו התלווה אחיו ויורש העצר, פומיהיטו, והטקס נערך במשך כחמש דקות. אשתו, הקיסרית מאסקו, לא הייתה בחדר בהתאם למסורת, אבל כן נרשמה פעם ראשונה שבה אישה כלשהי צפתה בטקס - השרה סצוקי קטיאמה, שהייתה חלק מהקהל עם ראש הממשלה שינזו אבה והשרים האחרים. מאסקו, שלבשה שמלה לבנה ארוכה וענדה נזר, נכנסה לאולם בחלק השני של הטקס, יחד עם יתר נשות המשפחה הקיסרית.

אבה, ראש הממשלה השמרני, אמר כי יפן מעריצה את הקיסר החדש. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שיהיה המנהיג הזר הראשון שפוגש את הזוג הקיסרי החדש בהמשך החודש, שלח את איחוליו.

גם מנהיגי סין וקוריאה הדרומית השכנות בירכו את הקיסר החדש. יחסיה של יפן עם שכנותיה נותרו מרירים בשל זיכרונות מלחמת העולם השנייה, ובהתאם לרקע הדיפלומטי של שניהם, יש תקווה שגישתם תהיה בינלאומית יותר וקרובה יותר ולאזרח הפשוט.

קיסרית יפן החדשה בדרך לטקס ההכתרה, 1 במאי 2019. רויטרס
סובלת מלחצים המקשים על תפקודה הרשמי. הקיסרית החדשה, היום/רויטרס

חילופי הקיסרים הובילו להארכת חופשת האביב המסורתית של יפן, לשיא של עשרה ימים. הפרישה מהכס מתנהלת כמעט כמו פסטיבל, בניגוד לעלייתו של אקיהיטו לפני 30 שנה שהתרחשה עם מותו של אביו, הירוהיטו.

"המסך עלה עכשיו ועידן חדש מתמלא בתקווה", אמר הירושי טקאהשי, בן 78, מחוץ לחנות הממתקים שלו. "לקיסר החדש יש אישיות אדירה ואני מקווה שהוא יקים שושלת מלוכה מכובדת שמביעה את האישיות שלו".

הקיסרות היפנית היא המונרכיה העתיקה ביותר בעולם, ולפי המסופר, תחילתה עוד בשנת 600 לפנה"ס. על אף שהפרישה היום היא חריגה, בעבר זה לא היה כל כך יוצא דופן. כמחצית מהקיסרים או הקיסריות של יפן עשו זאת, וזה קרה לעתים קרובות בין המאה ה-8 למאה ה-19.

בעבר, הקיסרים נחשבו לאלים ביפן, אך אביו של אקיהיטו, הירוהיטו, התנער מכך בסוף מלחמת העולם השנייה כחלק מתנאי הכניעה. בנו היה זה שעזר לשקם את התדמית של יפן אחרי המלחמה, ובניגוד לקיסרי עבר, הוא לא היה מורם מעם. ב-1991, שנתיים בלבד אחרי עלייתו לכס, הוא ואשתו חרגו מהמקובל וכרעו ברך כדי לדבר עם נפגעי התפרצות הר געש בנגסקי. הוא אף שימש מעין דיפלומט ושגריר לא רשמי של יפן ברחבי העולם, ובנו צפוי להמשיך זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully