וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירוע של פעם ב-200 שנה: קיסר יפן פרש מהכס לטובת בנו

30.4.2019 / 10:40

אקיהיטו בן ה-85 מפנה את המקום לבנו נארוהיטו, שיוכתר מחר, באירוע שלא חוותה המדינה שתי מאות. הוא זכה לאהדה רבה בעם בשל דאגתו לאזרח הפשוט, והטקסים נחשבים למעין חג לאומי עם תחילתו של עידן חדש. "העם אהב את הקיסר"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קיסר יפן אקיהיטו פורש היום (שלישי) מהכס, הראשון זה יותר מ-200 שנה לעשות זאת. הקיסר בן ה-85 זז הצדה לטובת בנו בעקבות בעיות בריאותיות וגילו המתקדם, ועידן חדש יחל בחצות כשיורש העצר נארוהיטו בן ה-59 יהיה לקיסר החדש.

עבור כל אזרחי המדינה, זאת תהיה הפעם הראשונה שבה הם חוזים בקיסר פורש מהכס - בפעם האחרונה שזה קרה השנה הייתה 1817. אקיהיטי הכריז בנאום נדיר ב-2016 כי הוא חושש שגילו יקשה עליו לתפקד ורמז בצורה ברורה על כוונתו לוותר על הכס.

לקיסר אין סמכויות פוליטיות, אולם הוא נחשב סמל לאומי. הוא נהג להיפגש עם אנשים שסבלו ממחלות ומאסונות, ועל כך חלקים רבים בציבור הוקירו אותו. נרוהיטו בנו יהיה הקיסר ה-126 של יפן והחל ממחר ייפתח באופן רשמי העידן "רייוואה", שיסיים את עידן הייסי שהחל עם עליית אביו לכס החרצית ב-1989.

לקריאה נוספת על חילופי הקיסרים ביפן
"זה כאב ראש": ביפן חרדים מחופשה ממושכת בשל הכתרת הקיסר
יופי והרמוניה: יפן הכריזה על עידן קיסרי חדש

קיסר יפן אקיהיטו בטקס פרישתו מהכס בארמון האימפריאלי בטוקיו, 30 באפריל 2030. רויטרס
רמז על כוונתו כבר ב-2016. הקיסר בטקס בארמון בטוקיו, היום/רויטרס

הטקסים החלו בשעה 17:00 לפי שעון מקומי, כשהקיסר סיפר על פרישתו לאבות הקדמונית של משפחת הקיסרות היפנית. טקס הטאייריי-סיידן-נוגי, שפירוש שמו הוא טקס הפרישה של הוד מעלתו הקיסר, התקיים בחדר מאסו-נו מא בארמון בטוקיו ונמשך כעשר דקות. באירוע נכחו כ-300 איש, כולל יורש העצר וראש הממשלה שינזו אבה.

בנאום הפרידה שלו, אמר הקיסר, שהיה לבוש בחליפה מערבית, כי הוא "מאחל ליפן ולעולם שלום ושגשוג". הוא הוסיף: "אני אסיר תודה לעם שקיבל אותי כסמל ותמך בי. לצד הקיסרית, אני מקווה מעומק לבי כי תקופת הריוואה תהיה תקופה של שלום והצלחה, ואני מתפלל למען טובתם ושמחתם של המדינה שלנו ושל העולם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יורש העצר של יפן נארוהיטו ואשתו בדרך לטקס הפרישה של אביו, 30 באפריל 2019. רויטרס
התחנך באוקספורד. יורש העצר ואשתו בדרך לטקס, היום/רויטרס

נארוהיטו למד באוקספורד והפך ליורש העצר בגיל 28. לפי המסופר, הוא פגש ב-1986 את אשתו, הנסיכה מאסקו אוודה, במסיבת תה. הם התחתנו ב-1993 ויש להם רק ילדה אחת, הנסיכה איקו, שנולדה ב-2001. עם זאת, החוקים הנוכחיים ביפן לא מאפשרים לאישה לרשת את הכס, והבא בתור הוא הדוד שלה, הנסיך פומיהיטו. אחריו נמצא בן דודה, הנסיך הישאיטו בן ה-12.

דגלים המציינים את העידן הקיסרי החדש מתנוססים ברחבי טוקיו, יפן, 30 באפריל 2019. רויטרס
המדינה יצאה לחופשה בת עשרה ימים. טוקיו, היום/רויטרס

חילופי הקיסרים הובילו להארכת חופשת האביב המסורתית של יפן, לשיא של עשרה ימים. הפרישה מהכס מתנהלת כמעט כמו פסטיבל, בניגוד לעלייתו של אקיהיטו לפני 30 שנה שהתרחשה עם מותו של אביו. הפעם, האזרחים יהיו בחופשות, בבתי קולנוע או יישארו בבית כדי לצפות בטקסים, שיועברו בשידור חי. רבים יתגעגעו לקיסר, שיחזיק בתואר "ג'וקו" - שמשמעותו "קיסר גדול".

"אני חושבת שהעם אוהב את הקיסר", אמרה מוריו מיאמוטו לרויטרס. "יש לו תדמית של אחד שמעודד את העם, כמו במקרים של אסונות, ושל מי שקרוב אליו".

המקדשים האימפריאליים בארמון, טוקיו, יפן, 30 באפריל 2019. רויטרס
הקיסרות היפנית היא המונרכיה העתיקה בעולם. המקדשים האימפריאליים בטוקיו/רויטרס

הקיסרות היפנית היא המונרכיה העתיקה ביותר בעולם, ולפי המסופר, תחילתה עוד בשנת 600 לפנה"ס. על אף שהפרישה היום היא חריגה, בעבר זה לא היה כל כך יוצא דופן. כמחצית מהקיסרים או הקיסריות של יפן עשו זאת, וזה קרה לעתים קרובות בין המאה ה-8 למאה ה-19.

בעבר, הקיסרים נחשבו לאלים ביפן, אך אביו של אקיהיטו, הירוהיטו, התנער מכך בסוף מלחמת העולם השנייה כחלק מתנאי הכניעה. בנו היה זה שעזר לשקם את התדמית של יפן אחרי המלחמה, ובניגוד לקיסרי עבר, הוא לא היה מורם מעם. ב-1991, שנתיים בלבד אחרי עלייתו לכס, הוא ואשתו חרגו מהמקובל וכרעו ברך כדי לדבר עם נפגעי התפרצות הר געש בנגסקי. הוא אף שימש מעין דיפלומט ושגריר לא רשמי של יפן ברחבי העולם, ובנו צפוי להמשיך זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully