וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון לא לוקחים סיכון: הדריכות עולה לצד המגעים עם חמאס

30.4.2019 / 21:48

למרות האופטימיות בנוגע לאפשרות שתושג הסדרה ארוכת טווח עם חמאס, במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של הידרדרות מהירה ברצועה, וסוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ תוגברו לקראת החגים והאירוויזיון. במרכז החששות: התחזקות הג'יהאד ומאמצי חמאס לחמוק מהביקורת מבית

צילום: אבי כהן, עריכה: איתי עמרם

במערכת הביטחון מעריכים כי קיימים סיכויים גבוהים להסדרה ארוכת טווח מול חמאס ברצועת עזה, אולם מנגד הדגישו כי צה"ל נערך לעימות רחב באזור. לשם כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי מקיים ביקורת קבועה על התכניות האופרטיביות של פיקוד הדרום והמוכנות להידרדרות מהירה כולל תגובה במדרגות שונות. גם סוללות כיפת ברזל תוגברו ברחבי הארץ לקראת ימי הזיכרון, העצמאות, והאירוויזיון שבפתח.

אחת הסיבות לחשש במערכת הביטחון מהתלקחות ברצועה, נובעת מהמדיניות הקיצוניות והפעלתנית של מזכ"ל הג'יאהד האסלמי זיאד נחאלה. בשבוע שעבר הוא התבטא בגלוי ממקום מושבו בסוריה על המשך הטרור נגד ישראל חרף כוונות החמאס להגיע להסדרה עם ישראל ובזמן זה לייצר שקט באזור. אתמול כבר שוגרה רקטה על ידי הארגון לעבר חופי ישראל ונפלה בלב ים.

לקריאה נוספת:
צה"ל: הרקטה - ירי מכוון של הג'יהאד האסלאמי; מרחב הדיג יצומצם
רקטה ששוגרה מעזה התפוצצה בים מול חופי ישראל

תמונות מצבירת כוחות צה"ל לקראת כניסה לרצועה, 26 במרץ 2019. דובר צה"ל
חשש מהסלמה מהירה. כוחות צה"ל סמוך לגבול הרצועה לפני כחודש/דובר צה"ל

ירי הרקטה הוא למעשה קריאת תיגר על חמאס והמשך ישיר של האיומים והמאמץ של הארגון הפלסטיני להוציא אל הפועל פיגועים נגד ישראל. הג'יהאד ממשיך בתהליך ההתעצמות ללא התנגדות של חמאס, ומרחיב את טווח האיומים על ישראל, בהם גם ניסיונות להוציא פיגועים אל הפועל. רק לאחרונה הניחו פעילי הארגון מטען חבלה רב עוצמה על גדר המערכת בגבול עזה, שאותר על ידי צה"ל ונוטרל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זיאד נחאלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני היושב בסוריה. דובר צה"ל
קיצוניות ופעלתנות. זיאד נחאלה/דובר צה"ל

התחזקות הג'יהאד ומאמציו לאגף את חמאס אינם מקור הדאגה היחיד של מערכת הביטחון בכל הקשור להידרדרות אפשרית בעזה. ביום שישי הקרוב צפויות להתקיים הפגנות על גדר המערכת - הפעם בסימן ההזדהות עם רמת הגולן הסורית. באוגדת עזה מעריכים כי לרגל האירוע יגיעו למרחב אלפי פלסטינים, וכמה מאות אף ינקטו פעולות אלימות נגד צה"ל.

איבוד שליטה של כוחות הריסון בחמאס על ההמון עשוי להוביל להיקף נפגעים גבוה במיוחד. מספר רב של הרוגים מאש צה"ל עלול לגרור תגובות קשות יותר מהצד הפלסטיני כמו שיגור רקטות או ירי צלפים לעבר הכוחות. על השאלה כיצד חמאס מאפשר את ההפגנות אם הוא מעוניין בשקט בזמן השיחות המתנהלות בתיווך מצרים, השיבו גורמים במערכת הביטחון כי בלית ברירה הארגון נאלץ לאשר אותן במתכונת מוגבלת במרחק של מאות מטרים מהגדר, כדי להסיט את הביקורת המופנית נגדו לישראל.

צעדת המיליון, 30 במרץ 2019. AP
מספר הרוגים רב תגרור תגובה. עימותים בגבול רצועת עזה/AP

למעשה, סוגיית הלחץ הציבורי על חמאס משפיעה באופן משמעותי על פעילות הארגון. בחודשים האחרונים נאלץ חמאס להתמודד עם הפגנות נגדו בערים ובמקרים חריגים הפעיל את אנשי הזרוע הצבאית של שלו - נגד אזרחים עצמם.

במערכת הביטחון גם לא פוסלים את האפשרות שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ינסה לדרדר את המצב ברצועת עזה כדי להביא לקריסת חמאס. בין הצעדים האפשריים: הטלת סנקציות נוספות ועצירת סבסוד האנרגיה ותשלום משכורות. גם קצב מימוש ההבנות בין ישראל לחמאס על ידי קטאר או ארגוני האו"ם השונים עלול להיות גורם שלילי שיאיץ הסלמה נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully