וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלמוג אסף את הילדות - ונפגע ברגלו": גבורת פצוע הירי בארה"ב

דנה ירקצי וסוכנויות הידיעות

28.4.2019 / 8:41

נויה בת השמונה ואלמוג בן ה-31 עברו משדרות לארה"ב בגלל הרקטות - ונפצעו בירי בקליפורניה. ישראלי ששהה בבית הכנסת סיפר לוואלה! NEWS כי הפצוע נפגע בעת שהבריח את הילדות מבית הכנסת. "נויה רצתה שיידעו שהיא חזקה". ההרוגה, לורי גילברט קיי, הגנה בגופה על הרב שנפצע

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ירי בבית כנסת בקליפורניה - עדכונים אחרונים:

  • החשוד בירי בבית חב"ד באזור סן דייגו: ג'ון ארנסט, בן 19 מסן דייגו
  • לפני הירי הוא פרסם מניפסט שנאה אנטישמי
  • בירי נהרגה אישה ונפצעו שלושה בני אדם, בהם הרב
  • שניים מהפצועים - ילדה בת שמונה וגבר בן 32 מישראל
  • עדויות מבית הכנסת: חברי הקהילה התעמתו עם היורה
  • טראמפ: "רשע שעלינו להביס, תנחומיי הכנים"

שניים מהפצועים בירי בבית הכנסת בקליפורניה הם ישראלים - כך אישר הבוקר (ראשון) משרד החוץ. הפצועים, נויה בת השמונה ודודה - אלמוג פרץ בן ה-31, עברו משדרות לארצות הברית לפני כמה שנים בעקבות ירי הרקטות על העיר. במהלך הירי נהרגה לורי גילברט קיי, שעל פי הדיווחים הגנה בגופה על מייסד את בית החב"ד בעיר פוויי, הרב ישראל גולדשטיין. ישראלי ששהה בבית הכנסת וביקר בסן דייגו לרגל חג הפסח אמר לוואלה! NEWS כי אלמוג נפצע בעת שניסה להציל את הילדות במקום.

על פי הדיווחים, גילברט קיי הצילה את חייו של הרב גולדשטיין. חברתה, אודרי ג'ייקובס, כי אמרה עליה כי "היא הייתה אשת חיל אמיתית" ונפרדה ממנה: "תמיד רצת לעשות מצווה ולתת צדקה לכולם. המעשה הטוב האחרון שלך היה לקפוץ לפני רבי מנדל גולדשטיין כדי לספוג בעצמה את הכדור שהיה אמור לגרום למותו".

"חייך הוגדרו על ידי מעשייך הטובים", היא כתבה לה. לורי הותירה אחריה את בעלה ובתה, צעירה בת 22. "פשעי שנאה אמיתיים והם קטלניים. אנטישמיות היא אמיתית וקטלנית", הוסיפה.

לקריאה נוספת:
היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 ששיבח את הטבח בניו זילנד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגנה בגופה על הרב הפצוע - ונהרגה. לורי גילברט קיי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אלמוג אסף את הבנות והתחיל לרוץ, תוך כדי הוא חטף כדור בירך"

על פי הפרסומים, משפחתה של נויה עלתה לסן דייגו כדי להתרחק מהמתקפות הבלתי פוסקות על שדרות. "היא ביקשה שישתפו את התמונה שלה כדי שכולם ידעו שהיא חזקה", כתבה חברתה של לורי. "העיר השקטה נמצאת פחות מקילומטר מגבול עזה. במשך שנים הבית שלהם היה מטרה לירי רקטות קסאם מהרצועה".

ישראלי שנכח במקום, שמעון אבוטבול מקריית שמונה ששהה בבית הכנסת בעת הירי, סיפר כי הוא נכח בתפילת חג הפסח ובמהלך הקריאה התורה יצא עם נכדו החוצה - כשמקביל החלו היריות. "נשכבתי על הנכד שלי, לגונן עליו. יצאתי החוצה מיד, ראיתי עוד בחור בשם אלמוג ואת החתן שלי, ואספנו את כל הילדים, ורצנו למבנה סמוך של הבן של הקהילה. שמנו שם את כל הילדים וחיפשנו את השאר, ואז ניסיתי לטפל בנפגעים שהיו שם", סיפר אבוטבול, סגן מנהל מד"א במרחב ירדן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נשכבתי על הנכד שלי, אספנו את הילדים ורצנו". אבוטבול/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הוא ירה לכיוון שלנו, ולכן אלמוג נפגע"

"אני פרמדיק אבל אין לי סמכות לעשות את הדברים במקום, עשינו את מה שאפשר לעשות בשלב הראשון", הוסיף אבוטבול. "לא הצלחנו לעשות כלום, עד שהגיע הצוות הרפואי והמשיך בטיפול הרפואי ובשאר המשכנו לטפל. מדובר באשתו של אחת המתפללים שהוא רופא במקצועו".

אבוטבול סיפר כי שני הישראלים נפצעו במנוסתם. "אלמוג פרץ אסף את הבנות והתחיל לרוץ. תוך כדי הוא חטף כדור בירך. אחת הבנות שהוא אסף, נויה, קיבלה רסיס ברגל", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בת שמונה שעברה לארה"ב משדרות. נויה, שנפצעה בירי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבוטבול הגיע לסן דייגו כדי לבקר את בתו, לאחר שאחד מנכדיו נולד בעיר. "הופתענו מהאירוע. מקום כזה שקט, מקום רגוע, אתה לא מצפה שדבר כזה יהיה בטח לא בבית כנסת, אבל הפתעות הן הפתעות", הוסיף.

הוא תיאר את רגעי הירי כ"רגעים של חרדה, שאתה מפחד על הילדים, על המתפללים, זה לא דבר של מה בכך. אתה חרד להם. כשהעניין מסתיים אתה מתחיל לחשוב בדיעבד מה קרה, אז קשה לך לעכל את האירוע עצמו ולהכיל אותו, אבל לאט-לאט אנחנו מפנימים. זה היה מזל. יצאנו כולם עם הנכדים. הוא ירה לכיוון שלנו, ולכן אלמוג נפגע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעשה מתועב". הרב גולדשטיין, שנפצע בירי/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "הזדעזענו וכאבנו" לשמוע על הירי בבית חב"ד. "הרצח והפגיעה בקהילה יהודית, בחג הפסח, חג החירות שלנו, וערב יום הזיכרון לשואה, הוא עדות כואבת נוספת לכך שהאנטישמיות והשנאה כלפי יהודים ממשיכות לפעפע, בכל מקום. אין מדינה ואין חברה שחסינות מאנטישמיות. זהו נגע שרק טיפול ישיר בו באמצעות חינוך לזיכרון השואה, וחינוך לסובלנות, יוכל לסייע בהתמודדות אתו", הוסיף ריבלין.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הודיע כי הוא שוחח עם אהרון, אביו של אלמוג, ואיחל החלמה מהירה לו ולאחייניתו. "לצערי הטרור מגיע לכל מקום בעולם, גם לשדרות וגם לבית כנסת בסן דייגו", אמר דוידי, ששלח תנחומים למשפחת ההרוגה. "משפחת פרץ היקרה חוותה את טרור הקסאמים בשדרות ואמש לצערנו אלמוג ונויה נפצעו מירי המחבל הנפשע בסן דייגו. כבר אנחנו שומעים את סיפור הגבורה של אלמוג שהבריח ילדים לאחד החדרים וכך הציל אותם".

היורה פרסם מניפסט שנאה

הרב גולדשטיין, שנפצע בירי, כתב בפייסבוק כי "זהו מעשה מתועב לתקוף אנשים חפים מפשע, כל בן אדם נברא בצלם אלוהים". ממשל טראמפ ופוליטיקאים משתי המפלגות גינו בחריפות את הירי השני נגד בית כנסת בארצות הברית בתוך כחצי שנה. "זהו רשע שעלינו להביס", אמר הנשיא דונלד טראמפ.

הירי החל כשבית הכנסת אירח את חגיגת הפסח שתוכננה לשעה 11:00, לפי שעון מקומי. האירוע תוכנן להסתיים בארוחה חגיגית בשעה 19:00. הרשויות אמרו כי היו כמאה איש בתוך המקום בזמן הירי. כריסטופר פולץ, שמתגורר בסמוך לבית הכנסת, אמר לרשת CNN כי הוא שמע בין שש לשבע יריות, ואז אדם צועק, ואז שש עד שבע יריות נוספות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הירי/מערכת וואלה!, צילום מסך
פינת זיכרון מאולתרת בשכונה שבה התרחש אירוע הירי בסן דייגו, קליפורניה, 27 באפריל 2019. רויטרס
פינת זיכרון מאולתרת בבית הכנסת/רויטרס

החשוד בירי הוא ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, שפרסם מצע לאומני ואנטישמי ברשת. ארנסט, שהיה חמוש בנשק חצי-אוטומטי, נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. במניפסט שלו הוא שיבח את היורים שביצעו את הטבח במסגדים בניו זילנד ובבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה. הרשויות ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר סמוכה בחודש שעבר.

(עדכון ראשון: 7:19)

מתפללים מדליקים נרות מהכנסייה הפרסברטריאנית מקהילת רנצ'ו ברנרדו בסן דייגו לזכר ההרוגים בירי בבית הכנסת בפוויי ב-27 באפריל 2019. רויטרס
מתפללים מקהילת הכנסייה הפרסברטריאנית מדליקים נרות לזכר ההרוגים בבית הכנסת בפוויי/רויטרס
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
זירת הירי, היום/AP
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. רויטרס
זירת הירי, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully