וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניעה לחמאס או הפגת מתח מיותר: אתגרי ההסכם עם האסירים

16.4.2019 / 8:50

ישראל ונציגי אסירי חמאס הסכימו על סיום שביתת הרעב בתמורה להצבת טלפונים ציבוריים לרשות האסירים. בשב"ס הצליחו בעבר להתמודד בהצלחה עם שביתות רעב, אך לאחר שהטיפול במשבר עבר לגורמי ביטחון אחרים, בארגון חוששים כי ההטבה תחזק את הפלג הקיצוני באסירים הביטחוניים

צילום: לע"מ ושב"ס, עריכה: תומר לוי

ההסכם אליו הגיעו ישראל ואסירי החמאס בתיווך גורמים מצרים יוצר הבוקר (שלישי) מציאות חדשה בבתי הכלא הביטחוניים בישראל. בשב"ס מבינים הבוקר שבמערכה הזאת ידם לא היתה על העליונה, וכי שורה של דרכי התנהלות בינם לבין האסירים השתנתה.

נשק שביתת הרעב הוא לא חדש. כבר לפני 17 שנים 11 אלף אסירים ביטחוניים מכלל אירגוני הטרור שהאסירים שלהם כלואים בישראל פתחו בשביתת רעב. היה זה ששב"ס החליט לעשות סדר בבתי הכלא, ולהציב בין היתר מחיצות זכוכית בין האסירים לבני המשפחה שלהם שהגיעו לביקורים. בדיוק כמו בבתי כלא בארצות הברית ובאירופה.

מי שהיה אז נציב שב"ס יעקוב גנות החליט לחשוב מחוץ לקופסה כדי לשבור את השביתה. הוא הנחה לרכוש מנגלים, פחמים, וכמויות של בשר עשיר בשומן כבש. כל ערב קצת לפני שקיעה החלו המנגלים לפעול וסוהרי שב"ס זכו כל ערב לארוחת מלכים. האסירים לעומת זאת הסתפקו בריחות הצלייה. זה הספיק לחסל את השביתה, בלי פלוגות רפואה של צה"ל, בלי גדודי יח"צנים בעולם שיספרו כמה ישראל שומרת על קדושת החיים.

פעילות ביטחונית של שב"ס בבית הכלא קציעות, 25 במרץ 2019. שב"ס, אתר רשמי
כוחות ביטחון באגף אסירים ביטחוניים/אתר רשמי, שב"ס

רק לפני פחות משנתיים היה זה מרואן ברגותי שהוביל בפעם השנייה את שביתת הרעב. ברגותי אוהב לאכול הרבה יותר משהוא אוהב לשמור על העקרונות שלו, חשובים שיהיו ככל שיהיו. בשביתת הרעב הראשונה הוא צולם שובר שביתה כשאכל את מנת העוף שהוגשה לתאו. בשביתה האחרונה הוא צולם מחסל חטיף טורטית והפך בעצם לפרזנטור הגדול ביותר של הוופל הוותיק.

בשב"ס אומרים כי הם יודעים היטב להתמודד עם שביתת רעב. הם הוכיחו זאת פעם אחר פעם, אבל בניהול שביתת הרעב האחרונה החליטו במערכת הביטחון לנהל את המשבר מעל הראש של שב"ס. את המשא ומתן מול האסירים ניהל צוות של שב"כ ומשרד ראש הממשלה.

עוד באותו נושא

ישראל התקפלה: דרישות האסירים נענו - שביתת הרעב הסתיימה

לכתבה המלאה
מכשיר סלולארי מוברח לבית הכלא - 19.3. שב"ס, אתר רשמי
טלפון סלולרי שהבריחו אסירים/אתר רשמי, שב"ס

גם בעבר הוצבו שבשים לטלפונים ניידים, ומסיבות שונות הוסרו בעבר. טלפונים ניידים מוברחים היו כבר 30 שנים בבתי הכלא הביטחוניים, ובשב"ס מאמינים כי יהיו גם בעתיד לאחר התקנת הטלפונים הציבוריים. שב"כ וקהילת המודיעין שיחקו במשחק הזה. לעיתים לכולם היה נוח שמתחת לשולחן יש לאסירים הביטחוניים ניידים מוברחים, זה אפשר ניטור מידע על הכוונת פיגועים או הלכי הרוח באירגוני הטרור. בשאלת יעילות השבשים יש דילמה: מה יגרום יותר נזק? היכולת של האסירים לשוחח בטלפונים או המידע שיגיע למערכת הביטחון.

ההחלטה להציב טלפונים ציבורים בפיקוח היא החלטה דרמתית. בפעם הראשונה שב"ס יאפשר לאסירים הביטחוניים לקבל הטבה משמעותית של חיבור אל החוץ באופן חוקי ומוסדר. יותר מ-20 שנים שדרישה שכזו עלתה מצד האסירים הביטחוניים, אפילו בדיוני אוסלו, ובדיונים הביטחוניים אחרים בענין תנאי הכליאה של האסירים הנושא עלה לסדר היום. כעת, בניגוד לדעת קציני שב"ס, אפשרה ישראל את ההטבה שעמדה בראש הדרישות של האסירים הביטחוניים בשני העשורים האחרונים.

חמאס יתחזק?

בשירות בתי הסוהר מוטרדים כבר מהבעיה הבאה, לאן ינותב הידע והמוטיבציה והזמן הפנוי של האסירים הביטחוניים שפיתחו שיטות ויכולות להבריח טלפונים לבתי הכלא. עכשיו מה יבריחו במקום: חומרי נפץ? כלי נשק? דוקרנים? או ציוד לחפירת מנהרות בריחה מבתי הכלא?.

ובשולי הדברים, ישראל הוכיחה בהסכם אתמול שהיא מוכנה ללכת רחוק יותר מול חמאס. את השביתה הובילו אסירי חמאס שנחשבים גם בבתי הכלא כבעייתיים וקיצונים מאסירי הפתח. קבלת הדרישה של הכנסת הטלפונים הציבוריים חיזקה את כוחו של חמאס ברחוב הפלסטיני, אבל גם במסדרונות בתי הכלא הביטחוניים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully