וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התקפלה: דרישות האסירים נענו - שביתת הרעב הסתיימה

אבי אשכנזי, פעת רוזנברג ואמיר בוחבוט

15.4.2019 / 19:29

בניגוד לעמדת שב"ס, הושגו הסכמות בין שב"כ והאסירים הביטחוניים שפתחו בשביתת רעב בשבוע שעבר. בין השאר, יתאפשר לאסירים לקיים שיחות באמצעות טלפונים ציבוריים כמה פעמים בשבוע. במקביל האסירים הסכימו להעביר לידי שב"ס כ-300 טלפונים ניידים שהוברחו לאגפים הביטחוניים

צילום: לע"מ ושב"ס, עריכה: תומר לוי

הסכמות שב"כ והאסירים הביטחוניים

  • בניגוד לעמדות שב"ס, שב"כ והפלסטינים הגיעו להבנות, שביתת הרעב תסתיים
  • לראשונה: ישראל הסכימה להתקנת טלפונים ציבוריים חכמים באגפים הביטחוניים
  • האסירים התחייבו להעביר 300 טלפונים ניידים שהוברחו לידי שב"ס

האסירים הביטחוניים המוחזקים בבתי הכלא בישראל יסיימו הערב (שני) את שביתת הרעב בה פתחו בשבוע שעבר. על פי החלטת שירות הביטחון הכללי (שב"כ) יוצבוטלפונים ציבוריים ב-44 אגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא. גורם מדיני אישר כי הצדדים הגיעו להבנות. הוסכם על השבת המצב למה שהיה לפני צעדי הענישה שניתנו בשנה שעברה וכן על הפחתת הקנסות שהוטלו על האסירים בעימות האחרון. עם זאת, הפלגים הפלסטינים נדרשים להצביע בעניין ההסכם שהושג בטרם תצא הודעה סופית. החלטת שב"כ באה בניגוד לעמדת שירות בתי הסוהר (שב"ס), אולם בשב"כ טוענים כי שני הגופים מחזיקים באותן עמדות.

במסגרת ההבנות, ישראל התחייבה להכניס טלפונים ציבוריים חכמים לבתי הכלא כך שהאסירים יוכלו לחייג בפיקוח של שב''כ לבני משפחתם בקרבה ראשונה. בכך אפשרה ישראל לראשונה הכנסת טלפונים לאגפים הביטחוניים ויצירת קשר מחוץ לכותלי הכלא. לדברי גורמי ביטחון האסירים הביטחוניים יוכלו לדבר רק עם קרובי משפחה מדרגה ראשונה תחת רשימה מאושרת מראש של גורמי הביטחון. מי שיחרוג יוטלו עליו סנקציות וענישה חמורה.

פעילות ביטחונית של שב"ס בבית הכלא קציעות, 25 במרץ 2019. שב"ס, אתר רשמי
שביתת הרעב הסתיימה. כלא קציעות לפני כחודש/אתר רשמי, שב"ס

במקביל התחייבו האסירים להעביר לשב"ס 300 טלפונים ניידים שעל פי ההערכות הוברחו לבתי הכלא עם מסרים לאגפים הביטחוניים. דיווחים סותרים קיימים באשר להתקנת שבשי הקליטה. לפי שב"ס האסירים הסכימו להתקנת שבשי קליטה אולם ממועדון האסיר נמסר כי סעיפי ההסכם כוללים דווקא את הפסקת השבשים.

לפי שב"ס התקנת הטלפונים תבוצע תחילה באגפי האסירות, הנוער ובתי המעצר בצפון. גם בנושא זה הדיווחים סותרים. כאשר הפלסטינים מדווחים כי במסגרת ההסכם עם שב"ס יותקנו טלפונים ציבוריים באגפים ולכל אסיר יותר להשתמש בהם שלוש פעמים בשבוע, רבע שעה בכל פעם. עוד הוסכם על החזרת אסירים חולים ממרפאת כלא רמלה לאגף הקודם בו שהו, דרישה שהציבו האסירים.

מנהל משרד ההסברה של האסירים הפלסטינים, נאהד פאחורי, אמר לרשת קודס כי התקיימה ישיבה בכלא רמון בין שב"ס, נציג שב"כ והנהגת תנועת האסירים במהלכה הושג ההסכם. לדבריו אחד ההשגים הבולטים הוא הצבת טלפון ציבורי באגפים. בניגוד לטענות ישראל, הוא ציין כי יופסק השימוש בשבשים והמצב בבתי הכלא ישוב לקדמותו - כפי שהיה נהוג בפברואר השנה. בכיר חמאס אסמאעיל רדואן אמר כי "אנו מברכים את אסירינו הגיבורים על נצחונם במערכת הכבוד, ומעריכים את המאמצים שהשקיעו בני עמנו, אחינו המצרים. נושא האסירים יישאר בראש סדר העדיפויות שלנו עד לשחרורם".

שביתת רעב - וכוננות ביטחונית

האסירים פתחו בשביתה לפני שבוע בדיוק, לאחר ששב"ס התעקש שלא להיענות לדרישותיהם והשיחות עם הארגון כשלו. משרד ההסברה של האסירים אישר כי בין השובתים ראשי תנועת האסירים ומאות אסירים. המרכז לענייני אסירים מסר כי השביתה היא תגובה על כך ששב"ס חזר בו מההבנות. משרד ההסברה של האסירים דיווח אז כי הוכרזה כוננות בכל בתי הכלא עם פתיחת השביתה, וכי הנהגת האסירים מסרה לשב"ס את רשימת האסירים השובתים.

כשבוע מוקדם יותר, אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, כי משלחת מצרית העבירה לישראל שלוש דרישות בשם ארגונו בנוגע לאסירים הפלסטינים הכלואים בארץ. בהן: הסרת אמצעי השיבוש הסלולריים, ביטול צעדי הענישה האחרונים והשבת הביקורים ושיפור תנאי הכליאה.

פעילות ביטחונית של שב"ס בבית הכלא קציעות, 25 במרץ 2019. שב"ס, אתר רשמי
פעילות כוחות שב"ס בכלא קציעות, לפני כחודש/אתר רשמי, שב"ס

"סוגיית האסירים נמצאת בעדיפות עליונה במהלך השיחות עם המצרים על ההסדרה עם ישראל", אמר. דבריו של ראש הלשכה מגיעים ברקע הדיווחים על הבנות ובצל איומי אסירי הארגון הכלואים בישראל לפתוח בשביתת רעב ביום ראשון הקרוב במחאה על תנאי כליאתם.

(עדכון ראשון 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully