וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי הליכוד המליצו לנשיא על נתניהו, כחול לבן: "לא נשב בממשלתו"

נשיא המדינה ערך את סבב הפגישות הראשון עם נציגי הסיעות. בליכוד המליצו רשמית על נתניהו, ובכחול לבן השיבו בשלילה לשאלת הנשיא לגבי ממשלת אחדות. החרדים כצפוי הביעו תמיכתם בנתניהו, וביהדות התורה טענו כי עלו במנדט נוסף. בחד"ש-תע"ל לא המליצו על אף מועמד

צילום: בית הנשיא

סבב ההתייעצויות של הנשיא - כל העדכונים:

  • נשיא המדינה נפגש עם נציגי הסיעות לפני הטלת הרכבת הממשלה
  • השרה רגב: "נתניהו קיבל את אמון הציבור למרות המלצות היועמ"ש"
  • ריבלין לנציגי הליכוד: "העם כולו מבקש לראות אחדות יותר אמיצה"
  • לוין על האפשרות שימונה לשר המשפטים: מוקדם לדון בחלוקת תיקים
  • כחול לבן בתגובה לשאלת הנשיא: לא נשב בממשלת נתניהו
  • יהדות התורה וש"ס המליצו לנשיא על נתניהו
  • ליצמן אמר כי אינו שולל תיקון לחוק הגיוס ללא תמיכת ליברמן
  • נציגי חד"ש-תע"ל לא המליצו על אף מועמד

נשיא המדינה ראובן ריבלין מתחיל היום (שני) את סבב ההתייעצות עם הסיעות שנבחרו לכנסת, וישמע את המלצתן בדבר המועמד הרצוי להרכבת הממשלה הבאה. לראשונה המפגשים של הנשיא עם הסיעות השונות משודרות בשידור חי מתוך רצון לקדם שקיפות.

הסיעה הראשונה שהגיעה לנשיא הינה סיעת הליכוד, המיוצגת על ידי השרים יריב לוין ומירי רגב, וח"כ דוד ביטן, שהמליצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה. "אמרתי לפני הבחירות ואני חוזר ואומר עכשיו - נשיא לא בוחר ראש ממשלה, גם לא אדם אחד מתוך אזרחי המדינה בוחר ראש ממשלה, אלא הריבון בוחר ראש ממשלה והריבון הוא העם", אמר ריבלין בפתח פגישתו עם נציגי הליכוד.

"אנחנו נממש את הצורך והחובה שלנו להטיל על הח"כ שיש לו הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה נכתבו. לנשיא יש שיקול דעת, אבל הוא כפוף לרוח החוק שלפיה שהוא צריך להטיל זאת על הח"כ שיש לו הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה", הוסיף ריבלין.

עוד בוואלה! NEWS:
חוק הגיוס, תיק המשפטים והכרעת חמאס: כל הדרישות לכניסה לממשלה
מי ירכיב את הממשלה - ותוך כמה זמן? המדריך ליום שאחרי הבחירות
מהליכוד ועד בל"ד: כך יתנהל סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה

השר לוין אמר כי הם "מבקשים להמליץ על בנימין נתניהו כמי שזכה באמון הרחב ביותר התמיכה הציבורית הרחבה ביותר כדי להרכיב הממשלה הבאה. סיימנו מערכת בחירות לא פשוטה ופנינו להרכיב ממשלה יציבה שתוכל להוביל את המדינה שנים נוספות". בתשובה לשאלתו של ריבלין, הוסיף לוין כי גם בהנחה שלא יהיו 61 ממליצים על נתניהו, "הרי ברור לחלוטין שהליכוד הוא הסיעה הגדולה ביותר בכנסת ולכן צירוף כלל המרכיבים האלו מביא אותי למסקנה שזה חייב להיות על נתניהו והיחיד שיש לו סיכוי להרכיב ממשלה הוא נתניהו".

השרה רגב אמרה כי נתניהו "קיבל את אמון הציבור ברמה האישית, וגם הליכוד קיבל בפעם הראשונה 36 מנדטים מזה הרבה מאוד שנים. הציבור הביע אמון באופן ברור וחד בראש הממשלה נתניהו, למרות כל מה שקרה, כולל פרסום המלצות היועמ"ש. זה אומר שהציבור שמודע אמר את דברו באופן ברור".

נציגי סיעת הליכוד מירי רגב, יריב לוין ודויד ביטן בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. רוני כנפו
"נתניהו קיבל את אמון הציבור". נציגי הליכוד בפגישתם עם הנשיא, היום/רוני כנפו

"העם כולו מבקש לראות אחדות יותר אמיצה גם כשיש חילוקי דעות בין חלקי העם", אמר להם ריבלין. "ראוי שלכל אחד תהיה דעה במשטר דמוקרטי פרלמנטרי וכל קריאתי אליכם כח"כים ושרים שהאתגרים העומדים בפנינו אינם פשוטים. לכן, צריך שאתם בליכוד, שזכתה ברוב הקולות שקיבלו כל סיעות הבית, תפקיד חשוב ביותר והצורך לראות מה מגשר בינינו".

לאחר הפגישה עם ריבלין, לוין יתייחס לחלוקת התיקים ולאפשרות שימונה לשר המשפטים ואמר כי "צוות המו"מ ייקבע על ידי ראש הממשלה. מוקדם לדון בנושאי חלוקת תיקים. צריך קודם כל להרכיב את הממשלה ירק אחרי שנסיים את המו"מ. לי יש רק ציפייה אחת -לקבל מנדט להרכיב הממשלה". לדבריו, "לא אסתיר שתמיד רציתי להוביל שינוי גדול ויסודי במערכת המשפט, אבל מינוי שרים זה החלטה של ראש הממשלה".

נציגי סיעת הליכוד בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. מארק ניימן/ לע"מ, דוברות בית הנשיא
"נעשה כל מאמץ להקים ממשלה שמבוססת על הקואליציה הקודמת". נציגי הליכוד, היום/דוברות בית הנשיא, מארק ניימן/ לע"מ

לאחר דבריו של ריבלין על אחדות, הבהיר לוין כי פניה של הליכוד לממשלת ימין-חרדים. "אנחנו מאמינים בהבטחות שניתנו ערב הבחירות צריך לקיים", אמר. "ומכיוון שהבטחנו לעשות כל מאמץ להקים ממשלה שמבוססת על הקואליציה הקודמת, אנחנו מתכוונים לעמוד בהתחייבות ולעשות מאמץ להקים ממשלה עם שותפינו מהקדנציה הקודמת".

אחרי הליכוד, הגיעו שבעה נציגי כחול לבן - גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, רם בן ברק, צבי האוזר, אורלי פרומן ועומר ינקלביץ - שהמליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ. ריבלין אמר בפגישתו עמם כי "היו בחירות סוערות, שבפעמים רבות צבטו את הלב לרבים מאזרחי מדינת ישראל. לא ראינו מאבק כזה צמוד בין שתי מפלגות".

"הבחירות היו סוערות, אבל הריבון אמר את דברו", והמליץ על גנץ לראשות הממשלה. "אנחנו גאים בהישג שלנו, אמרת בחירות צמודות, אנחנו מרגישים מחויבים לציבור של יותר ממיליון ומאה אלף איש מצביעים שנתנו לנו אמון ונמשיך לשרת אותם כמו את כל עם ישראל וננסה לאחות לתקן ולרפא חלק מהדברים שהנשיא הזכיר".

ריבלין המשיך ואמר כי "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות. לא רוצה להשתמש במילה אחדות כי יש לה משמעות פוליטית. הם רוצים לראות אותנו כולנו, לא היה ימין ולא שמאל, כולנו היינו יחד עם גורל אחד ומטרה אחת טובת מדינת ישראל. עכשיו אני שואל שאלה: כאשר עומדות בפנינו משימות כל כך חשובות, אתגרים מדיניים, כלכליים, ביטחוניים ואזרחיים, שאלות רציניות על הפערים בחברה, אלה הם דברים ומשימות שיש לטפל בהם רגישות ולתרום את חלקו. איני קורא אלא רק שואל: אם יוצע לכם ללא תנאים מוקדמים להצטרף לממשלה שלא האיש שאתם ממליצים עליו ירכיב אותה, לטובת המערכת הישראלית כולה וכל שבטיה ומרכיביה - האם הייתם שוקלים אפשרות כזו?". על כך השיב אשכנזי בשלילה, כי "אומר בכנות שזה לא מפתיע אותנו שאתה שואל את השאלה שאלנו גם את עצמנו וביררנו עם עצמנו. לאחר מחשבה לא בקלות דעת או הינף יד, אנחנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות לא נוכל לשרת בממשלה שאתה הצעת. בנסיבות האלה ובמציאות הזו לא נוכל לשבת בממשלה כזו (ממשלת אחדות - ט"ש)".

נציגי כחול לבן הגיעו לבית הנשיא להמליץ על גנץ כמרכיב הממשלה ורוה"מ הבא.. אסתי דזיובוב, TPS
נציגי כחול לבן בבית הנשיא, היום/TPS, אסתי דזיובוב

בתום פגישתם עם הנשיא, אמר אשכנזי כי בכחול לבן "גאים לעמוד בראש מפלגה של למעלה ממיליון ומאה אלף מצביעים, בפרק זמן מאוד קצר העמדנו אלטרנטיבה שלטונית". לדבריו, "לשאלת הנשיא לגבי אפשרות של קירוב לבבות, אנחנו נמשיך ונפעל, וכל מי שיפעל בכיוון הזה ימצא אותנו שותפים לקירוב הלבבות אחרי מערכת בחירות מאוד סוערת. צריך לעשות הכול כדי להגביר את הקירוב בין חלקי העם השונים. נמשיך ונעשה את השירות לכלל הציבור בשם אלה שהצביעו עבורינו".

לפני ההמלצה אצל הנשיא, ראשי המפלגות החרדיות דרעי, ליצמן וגפני נועדו הבוקר עם נתניהו. לפי גורם ביהדות התורה, "זוהי פגישת תיאום עם ראש הממשלה, לא מעבר". בפגישת ריבלין עם ש"ס נכחו השר יצחק ועקנין, סגן השר איציק כהן, סגן השר משולם נהרי, ח"כ יעקב מרגי, ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח"כ יואב בן צור ומנכ"ל ש"ס חיים ביטון. בתחילתה, התייחס ריבלין להיותה של המפלגה השלישית בגודלה בתוצאות הבחירות, שכן גרפה בתוצאות האמת שמונה מנדטים. השר ועקנין אמר כי כפי שאמרו לכל אורך הבחירות, תנועת ש"ס תומכת בבנימין נתניהו. "ממשלה בראשותו תפקדה כראוי והוא ראוי להמשיך לנהל את מדינת ישראל בתקופה זו ולכן אנחנו תומכים בו לראשות הממשלה", אמר. סגן השר כהן אמר כי "אנחנו בתחילת הדרך היינו מאד פתוחים, גם בתחילת הקמפיין אמרנו שתומכים בנתניהו לקדנציה הבאה. ישראל ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים, ונתניהו יכול לנהל את המדינה כפי שניהל אותה בעבר".

נציגי סיעת ש"ס בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. רוני כנפו
נציגי ש"ס בבית הנשיא/רוני כנפו

"הממשלה האחרונה דגלה בסטטוס קוו ברוב הנושאים שהם במחלוקת", הוסיף ועקנין. "לקחנו את הדברים בצורה כזו שלא נוכל לתת יד לממשלה אחרת שבה תהיה פגיעה בקודשי ישראל, ודאי שלא נוכל לתמוך בממשלה שלא תלך באותם קווי היסוד של הממשלה הקודמת, ולכן אמרנו את זה כבר בתחילת הקמפיין. זה הקו שבו אנחנו ממשיכים ודבקים בו. נתניהו ימלא את אותם הסכמים ככתבם וכלשונם. לטובת אחדות וטובת עם ישראל אנחנו תומכים בממשלה עם אותם קווי יסוד".

ועקנין נשאל אם יסכימו לשינויים בחוק הגיוס, והשיב: "העם אמר את דברו, העם אמר שצריך בעם ישראל תורה ולומדי תורה. מי שלומד תורה ימשיך ומי שלא, יתגייס לצה"ל. אני מכיר את ליברמן לא יום ולא יומיים וכולם יסכימו לקווי היסוד של הממשלה. להיות באופוזיציה זה המדבר הכי גדול".

נציגי  חד"ש תע"ל בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. רוני כנפו
נציגי חד"ש-תע"ל, היום/רוני כנפו

אחרי הפגישה עם נציגי ש"ס, החל הנשיא בפגישתו עם נציגי יהדות התורה. "אנחנו התבשרנו לפני שנכנסנו שעלינו לשמונה מנדטים, זה לא רשמי", אמר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח הפגישה. "אנו ממליצים על בנימין נתניהו כראש הממשלה. עבדנו איתו בקדנציה הקודמת, עשינו במהלכה לכלל ישראל ולכן חושבים שזה נכון לכלל ישראל שנתמוך בו". גפני הוסיף "אנחנו גם אמרנו לציבור הבוחרים שלנו, תדעו שאנחנו נתמוך בנתניהו, והציבור שבחר בנו עשה זאת בין היתר בשל כך. יש אנשים שאינם דתיים והצביעו לנו בגלל הפעילות של הסיעה שלנו. אנו רואים בכך חשיבות עצומה". סגן השר פרוש אמר לריבלין, ברמיזה על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כי "כל מפלגה צריכה להתנהל במשא ומתן בפרופורציות ולא לשנות או להפוך סדרי עולם".

בסיום הפגישה, נשאל ליצמן אם יסכים להיכנס לממשלה שבה מלכתחיל אין רוב קואליציוני לחוק הגיוס, ושתסתמך בסוגיה זו על קולות הח"כים הערבים. בתשובתו, לא שלל את תיקון חוק הגיוס ללא תמיכת ליברמן, תוך הימנעות של הח"כים מהמפלגות הערביות. "כל קול זה רוב, יש הרבה חוקים שעברו ככה. נעביר את החוק כפי שיגידו לנו הרבנים", אמר ליצמן.

נציגי סיעת יהדות התורה בסבב ההתייעצויות עם נשיא המדינה רובי ריבלין , אפריל 2019. רוני כנפו
נציגי יהדות התורה בבית הנשיא/רוני כנפו

הסיעה האחרונה ליום התייעצויות זה הייתה חד"ש-תע"ל. במהלך הפגישה, אמר יו"ר המפלגה איימן עודה כי הסיעה לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. "אם סיימנו את הבחירות הקודמות ב'ערבים נוהרים לקלפיות', המערכת האחרונה לוותה בהסתה חסרת תקדים מצד נתניהו. המצלמות בתוך הקלפיות היו אמורות להרתיע את הציבור הערבי מלבוא להצביע", אמר. "אנו מצפים מראש הממשלה שתהיה לו אמירה מאד ברורה בנושא. אנחנו לא ממליצים על אף אחד. המאמץ שלנו להפיל את נתניהו לא היה מספיק ואחרים לא פנו אלינו. אין לנו במה להשפיע אבל את העמדות שלנו אנחנו רוצים לקדם".

ח"כ אחמד טיבי התייחס גם הוא למערכת הבחירות. "דמוקרטיה לא יכולה להבדיל בין אזרחים שאמורים להיות שווים .נושא המצלמות שמפלגת השלטון מתגאה בו שהצליחה להוריד את שיעור ההצבעה, תאר לך שבצרפת היו מציבים מצלמות בשכונות יהודיות כי היהודים מזייפים", אמר. לדבריו, "הליך הבחירה נפגע. היינו גם קרבן על עצם הזכות לבחור ולהשפיע. זו אמירה שרחוקה ממי שמתיימר להיות דמוקרט. נכון, יש אצלנו גם דברים שמחייבים בדק בית. פנינו אל העתיד. הציבור היהודי הכריע מי יהיה ראש הממשלה. גנץ לא מצא לנכון לדבר על הציבור הערבי במערכת הבחירות ולכן מכל מיני שיקולים לא נמליץ על אף אחד מהמועמדים". בהתייחסו לדברי ליצמן, לפיהם הוא אינו שולל תיקון לחוק הגיוס ללא הסכמת ליברמן, אלא בהימנעות חברי הכנסת הערבים, אמר: "אנחנו לא רוצים להיות חלק מהמשחק הזה".

בדרך להרכבת ממשלה

לפי הנוהג, ריבלין ייפגש עם נציגי הסיעות וישמע את המלצתן על המועמד לראשות הממשלה. לאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כל הסיעות, הנשיא יכריז על חבר הכנסת שעליו תוטל הרכבת הממשלה. מרגע הטלת מלאת הרכבת הממשלה על הח"כ הנבחר, יעמדו לרשות האחרון, לפי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים לביצוע המשימה. אם יצטרך הארכה, ריבלין יוכל להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים, לפי החוק.

מחר יגיעו נציגי מפלגת העבודה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין, כולנו, מרצ ורע"מ-בל"ד.

אינפו הרכבת ממשלה. אתר רשמי
אינפו הרכבת ממשלה/אתר רשמי

ריבלין הנחה כי השנה המפגשים עם הסיעות יועברו בשידור חי בפלטפורמות שונות, זאת מתוך רצון לקדם שקיפות מול האזרחים. אם חבר הכנסת שעליו הוטלה משימת הרכבת הממשלה לא מצליח, רשאים חברי הכנסת להמליץ לנשיא המדינה תוך 21 יום להטיל את התפקיד על חבר כנסת נוסף. במידה שלא הורכבה ממשלה בפעם השלישית, נשיא המדינה יודיע על כך ליו"ר הכנסת ותוך 90 יום יתקיימו בחירות.

תוצאות האמת בבחירות אמנם פורסמו ביום חמישי האחרון, אך התוצאות הרשמיות יפורסמו בידי ועדת הבחירות לפי חוק רק שמונה ימים לאחר קיומן. לפי תוצאות האמת, הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו היא המפלגה הגדולה ביותר עם 36 מנדטים, ובעלת הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב את הממשלה. עד כה הכריזו כמה ראשי מפלגות על תמיכתם בנתניהו וכי ימליצו עליו לנשיא. לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ישקול הנשיא אם יש צורך בהשלמת סבב ההתייעצויות.

(עדכון ראשון: 8:52)

נציגי כחול לבן הגיעו לבית הנשיא להמליץ על גנץ כמרכיב הממשלה ורוה"מ הבא.. אסתי דזיובוב, TPS
אשכנזי בבית הנשיא, היום/TPS, אסתי דזיובוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully