וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד של הממשל: "תכנית השלום תצא לאחר שתקום ממשלה, תדרוש פשרות מכולם"

10.4.2019 / 23:17

רק לארבעה אנשים יש גישה קבועה אליה, טראמפ מתודרך כשצריך וגם ישראל תצטרך לעשות ויתורים - בבית הלבן הרגיל להדלפות, דווקא התכנית שמעטים מאמינים שתצליח נשארת חשאית. גורמים המעורים בנושא סבורים כי היא תפורסם לאחר הקמת הקואליציה החדשה של נתניהו

רויטרס

בבית הלבן שבו שום סוד אינו בטוח למשך זמן רב, התפתחות אחת נותרה חסויה באופן עיקש - תוכנה של תכנית השלום במזרח התיכון שמגבשים יועציו של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט.

אחרי שטראמפ שימח את הישראלים והרגיז את הפלסטינים בכך שהכיר בירושלים כבירת ישראל ב-2017 והעביר את שגרירות ארצות הברית לעיר הקודש במאי האחרון, נראה שהסכם שלום רחוק יותר מאשר כששיחות התמוטטו לפני חמש שנים.

ואז הגיעו הבחירות אתמול, שהראו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח את ניצחונו מחדש, ימים ספורים בלבד לאחר שהבטיח לספח את ההתנחלויות בגדה המערבית שנחשבות לא חוקיות בעיני רוב העולם. ממשל טראמפ טרם הגיב על דבריו ושר החוץ מייק פומפאו התפתל כשנשאל בנושא על ידי הקונגרס ביום שלישי.

עוזריו של הנשיא צופים שטראמפ יפרסם את התכנית ברגע שנתניהו יקים קואליציה חדשה, וגורמים רשמיים אמרו כי למרות הביקורת על צעדי הממשל עד כה, התכנית תדרוש פשרות משני הצדדים. היום אמר הנשיא כי ניצחונו של נתניהו מחזק את "הסיכוי לשלום".

ג'ארד קונשר מחייך בזמן פגישת נשיא ארה"ב טראמפ וראש הממשלה נתניהו בבית הלבן, 25 במרץ 2019. רויטרס
מחכים לקואליציה בישראל. קושנר מאחורי טראמפ ונתניהו, בחודש שעבר/רויטרס

העובדה שתכנית השלום נותרה עד עכשיו סוד כמוס היא יוצאת דופן בבית הלבן של טראמפ, שבו טיוטות של צווים מנהליים, שיחות סודיות ודיונים פנימיים מוצאים את דרכם אל העמודים הראשיים של העיתונים.

קושנר וגרינבלט הגבילו את הגישה לתכנית במשך השנתיים שהם מגבשים אותה. בכיר בממשל אמר כי זה נשמר בסוד "כדי להבטיח שאנשים יגשו אליה עם ראש פתוח" כשהיא תשוחרר. רק לארבעה אנשים יש גישה קבועה - קושנר, גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן ועוזרו של קושנר, אבי ברקוביץ'.

טראמפ מתודרך בקביעות על התוכן, אבל הוא ככל הנראה לא קרא את כל המסמך בן עשרות העמודים. "הוא מתודרך אם משהו מעניין קורה או שיש רעיון שהם רוצים להריץ בפניו", אמר הגורם הבכיר. לפי שני גורמים רשמיים, סגן הנשיא מייק פנס, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ופומפאו מעודכנים כל העת בתכנית השלום, אך הם אינם מעורבים בגיבושה והותירה זאת לקושנר.

עוד באותו נושא

טראמפ: "ניצחונו של נתניהו בבחירות הוא סימן טוב לשלום"

לכתבה המלאה
השליח המיוחד גרינבלט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, מרץ 2017. רויטרס
הפלסטינים מחרימים. גרינבלט ואבו מאזן ברמאללה, 2017/רויטרס

קושנר, יזם נדל"ן מניו יורק, ובעלה של בתו של טראמפ, איוונקה, וגרינבלט, עורך דין לשעבר של טראמפ, קיבלו לידיהם את המושכות עם מעט מאוד ידע על התהליך המייסר בניסיונות להגיע לשלום בין ישראל לפלסטינים שנמשך עשרות שנים.

הצעתם נוגעת בסוגיות הליבה, כמו מעמדה של ירושלים, והיא אמורה באופן נפרד לסייע לפלסטינים לחזק את כלכלתם. מה שאינו ידוע היא אם התכנית תכלול בצורה ברורה גם את הקמתה של מדינה פלסטינית, הדרישה המרכזית של הפלסטינים. פומפאו לא הצליח להשיב על כך.

אפילו טראמפ, שידוע כמי שמצייץ על התפתחויות בכל פעם שהוא מרגיש שיש צורך בכך, לא זירז את חשיפת פרטי התכנית בשל הרגישות שלה. בכיר בבית הלבן אמר כי הנשיא אמר לשליחיו במזרח התיכון, "אם אתם יכולים לעשות את זה, אתם תהיו מנהלי המשא ומתן הגדולים ביותר בהיסטוריה".

"תמיכה עיוורת"

שני גורמים המעורים בהתפתחויות אמרו כי כשקושנר וגרינבלט החלו לגבש את תכניתם ב -2017, הם ביקשו מהצדדים להביט אל העתיד ולתאר את התוצאה שהם יוכלו לקבל בכל סוגיה ולא להינעל סביב עמדותיהם ההיסטוריות. "אתם לא יכולים לתת לסכסוך של סבא שלכם לבלום את עתיד ילדיכם", היה המסר שלהם לשני הצדדים, לפי אחד הגורמים.

עם זאת, הפלסטינים דוחים את המדיניות הפרו-ישראלית של טראמפ ועל כן גם צפויים שלא לקבל את התכנית, לכשתפורסם. "האג'נדה הקיצונית והמיליטריסטית בהנהגתו של בנימין נתניהו התחזקה בעקבות מדיניותו הפזיזה של ממשל טראמפ ותמיכתו עיוורת", אמרה חברת הוועד הפועל של אש"ף, חנן עשראווי.

הסודיות בנוגע לפרטי התכנית, גם בשלבי הסיום שלה, מקשה על מדינות המפרץ, שרוצות לדעת את תכנה לפני שהן מתחייבות להעניק כספים רבים לפלסטינים. קושנר וגרינבלט סיירו במדינות המפרץ בפברואר כדי לקדם את החלק הכלכלי של התכנית ולשמוע חוות דעת עליו, מבלי לפרט על החלק הפוליטי החשוב יותר. אחת התחנות שלהן הייתה קטאר.

דוברת מטעם משרד החוץ הקטארי, לולוואה אל-חאטר, שדיברה לאחרונה עם קבוצה קטנה של כתבים בוושינגטון, לא נתנה אינדיקציה לכך שקושנר וגרינבלט סיפקו פרטים רבים על התכנית המדינית בעת ביקורם. "אני לא חושבת שזה עוד חקוק בסלע", אמרה.

דניס רוס, השליח לשעבר למזרח התיכון וכיום עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמר כי לצוות האמריקני יש עדיין "הרבה עבודה לעשות כדי לוודא שמנהיגי ערב לא יופתעו ממה שיוצג להם, והם צריכים לראות את זה בכתב". לדבריו, השמירה על הסודיות בשלב זה היא מובנת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully